Kreditové hodnocení předmětu | 3 | ||
Volně volitelný předmět | ne | ||
Garant předmětu | Švec Ondřej | ||
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd | ||
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||
Forma zkoušky | - - - | ||
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně |
||
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity | ||
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||
Závislé předměty |
|
||
Anotace předmětu | Kurz bude zaměřen na různé možnosti, jak zodpovědět otázku: co to znamená „být sám sebou?“ Ke zodpovězení této otázky se budeme zabývat dílem Descartovým, Kantovým, Heideggerovým, Sartrovým, ale budeme interpretovat i pasáže z literatury a z literární kritiky. Velká pozornost bude přitom věnována analýze pojmů „identita“, „subjekt“, „sebe-vědomí“ a „autenticita“. Lze v nějakém netriviálním smyslu „nalézt sebe sama“? A pokud se moderní člověk cítí odcizený sám sobě, co přesně v této situaci alienace (tj. odcizení) postrádá? | ||
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | _ | ||
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Co je to dobrý život? Význam filosofie pro život 2. Život jako úkol: Antické krédo: „učinit svůj život uměleckým dílem“ 3. Descartovo Cogito. Ztotožnění ego se subtantia cogitans. Úskalí Descartova dualismu 4. Co je to morální „autonomie“? Morálka činí člověka člověkem 5. Autentická existence vs. rozplynutí v každodennosti.´Autenticita tváří v tvář smrti 6. Sartrovo pojetí svobody. Co znamená: „jsme odsouzeni ke svobodě“. Sartrův výrok: pouze u člověka „existence předchází esenci“ 7. Tři pohyby lidské existence u J. Patočky 8. Kritika odcizení v moderním kapitalismu - konkurence místo solidarity - redukce člověka na jeho užitou hodnotu 9. Proč pracovat? Máme práci chápat pouze jako prostředek k obživě nebo jako vlastní možnost seberealizace? 10. Člověk v post-moderní situaci. Kritika univerzální racionality a chvála názorové, kulturní a hodnotové plurality 11. Co znamená „být sám sebou“? 12. Závěrečné shrnutí |
||
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Literatura k jednotlivým tématům: 2. M. Foucault, „O Genealogii etiky“ in: Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové 2003, str. 265-299 3. R. Descartes, Rozprava o metodě, 4. část, Praha: Svoboda, 1992 4. I. Kant, Základy metafyziky mravů, Praha: Svoboda 1990, str. 77-90. Doporučená četba: Scruton, R., Kant, Argo, Praha 1996 5. M. Heidegger, Bytí a čas, § 27, str. 152-156 V. Černý, První a druhý sešit o existencialismu, Praha : Mladá fronta, 1992 6. J.-P. Sartre, Existencialismus je humanismus, Praha: Vyšehrad, 2004 7. J. Patočka, Přirozený svět a fenomenologie. In: Přirozený svět a pohyb lidské existence 8. E. Fromm, „Co je to vlastnický modus existence?“, in: Mít či být 9. H. Arendtová: Vita activa, Praha, Oikoymenh 2008 10. J.F. Lyotard, „Postmoderno vysvětlované dětem“, in: O Postmodernismu, Praha: Filosofia, 1993 11. Kundera, L., Nesmrtelnost, Brno: Atlantis, 1993, reed. 2006 |
||
Literatura doporučená studentům | M. Foucault, „O Genealogii etiky“ in: Myšlení vnějšku, Praha: Hermann a synové, 2003, str. 265-299 M. Nussbaumová, Křehkost dobra, Praha: Oikoymenh, 2003 R. Descartes, Rozprava o metodě, 4. část, Praha: Svoboda, 1992 I. Kant, Základy metafyziky mravů, Praha: Svoboda 1990 M. Heidegger, Bytí a čas, § 27, Praha: Oikoymenh, 2002 J.-P. Sartre, Existencialismus je humanismus, Praha: Vyšehrad, 2004 J. Patočka, „Přirozený svět a fenomenologie“, in: Přirozený svět a pohyb lidské existence (samizdat) E. Fromm, „Co je to vlastnický modus existence?“, in: Mít či být, Praha: Naše vojsko, 1992 H. Arendtová: Vita activa, Praha, Oikoymenh 2008 J.F. Lyotard, „Postmoderno vysvětlované dětem“, in: O Postmodernismu, Praha: Filosofia, 1993 L. Kundera, Nesmrtelnost, Brno: Atlantis, 1993, reed. 2006 |
||
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://kfsv.ff.uhk.cz/ |