Kreditové hodnocení předmětu | 6 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Doležalová Jana |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
Forma zkoušky | u - ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium kombinované: přednáška 16 hod. za semestr
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Studenti si osvojí různé varianty diskusních metod při práci s textem, které vedou ke kritickému myšlení. Seznámí s metodami práce s textovými informacemi. Činnosti budou probíhat v kooperativních formách, které aktivizují žáky (studenty) při vyučování. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Seznámit studenty s aktivizačními prostředky vyučování a vést je k jejich aplikaci ve školní praxi. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Cíle moderní školy. Aktivizační metody 2. Kurz RWCT - cíle, prostředky. Kritické myšlení - jeho 3 fáze 3. Práce s naučným textem - operace s textem. Čtenářská a funkční gramotnost 4. Řízené čtení 5. Kladení otázek k textu 6. Dramatická metoda 7. Dílna psaní 8. Dílna čtení 9. Přemýšlivé čtení 10.-11. Diskusní metody při práci s textem 12. Aplikace metod do aprobačních přemětů. Diskuse nad přípravami na vyučování. 13. Realizace příprav v praxi 14. Diskuse, zkušenosti, zážitky z výstupů, rozbor vyuč.činností 15. Reflexe činností na seminářích uplynulého semestru, udělení zápočtu |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Gavora, Peter: Žiak a text. Bratislava 1996. Fisher, Robert: Učíme děti myslet a učit se. Praha 1995. Kasíková, Hana: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha 1997. Průcha, Jan: Moderní pedagogika. Praha 1997. Silberman, Mel: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha 1997. |
Literatura doporučená studentům | Gavora, Peter: Žiak a text. Bratislava 1996. Fisher, Robert: Učíme děti myslet a učit se. Praha 1995. Kasíková, Hana: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha 1997. Průcha, Jan: Moderní pedagogika. Praha 1997. Silberman, Mel: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha 1997. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky ke zkoušce: - písemné zpracování aplikace tří metod do své aprobace - odučit jednu vyučovací hodinu dle vlastní přípravy - anotace tří literárních titulů o aktivizačních metodách - ústní rozhovor nad připravenou dokumentací |