Sylabus
AKTMVP - Aktivizační metody ve školní praxi
2012

Kreditové hodnocení předmětu 6
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Doležalová Jana
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky u - ústní
Rozsah výuky předmětu studium kombinované: přednáška 16 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Studenti si osvojí různé varianty diskusních metod při práci s textem, které vedou ke kritickému myšlení. Seznámí s metodami práce s textovými informacemi. Činnosti budou probíhat v kooperativních formách, které aktivizují žáky (studenty) při vyučování.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Seznámit studenty s aktivizačními prostředky vyučování a vést je k jejich aplikaci ve školní praxi.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Cíle moderní školy. Aktivizační metody
2. Kurz RWCT - cíle, prostředky. Kritické myšlení - jeho 3 fáze
3. Práce s naučným textem - operace s textem. Čtenářská a funkční gramotnost
4. Řízené čtení
5. Kladení otázek k textu
6. Dramatická metoda
7. Dílna psaní
8. Dílna čtení
9. Přemýšlivé čtení
10.-11. Diskusní metody při práci s textem
12. Aplikace metod do aprobačních přemětů. Diskuse nad přípravami na vyučování.
13. Realizace příprav v praxi
14. Diskuse, zkušenosti, zážitky z výstupů, rozbor vyuč.činností
15. Reflexe činností na seminářích uplynulého semestru, udělení zápočtu
Literatura, na níž je předmět vystavěn Gavora, Peter: Žiak a text. Bratislava 1996.
Fisher, Robert: Učíme děti myslet a učit se. Praha 1995.
Kasíková, Hana: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha 1997.
Průcha, Jan: Moderní pedagogika. Praha 1997.
Silberman, Mel: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha 1997.
Literatura doporučená studentům Gavora, Peter: Žiak a text. Bratislava 1996.
Fisher, Robert: Učíme děti myslet a učit se. Praha 1995.
Kasíková, Hana: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha 1997.
Průcha, Jan: Moderní pedagogika. Praha 1997.
Silberman, Mel: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha 1997.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky ke zkoušce:
- písemné zpracování aplikace tří metod do své aprobace
- odučit jednu vyučovací hodinu dle vlastní přípravy
- anotace tří literárních titulů o aktivizačních metodách
- ústní rozhovor nad připravenou dokumentací