Kreditové hodnocení předmětu | 3 | ||||
Volně volitelný předmět | ne | ||||
Garant předmětu | Daneš Jaroslav | ||||
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd | ||||
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||||
Forma zkoušky | - - - | ||||
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně |
||||
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity | ||||
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||||
Závislé předměty |
|
||||
Anotace předmětu | Kurz navazuje na "Úvod do filosofie" z letního semestru. Počíná se jím blok dějin filosofie. Cílem kurzu je seznámit posluchače s antickou filosofií jako se svérazným údobím filosofické pro-dukce v jeho dynamice, se specifickým tázáním a podněty pro následující dějinně filosofické úseky i pro řešení filosofických problémů. Studenti mají sledovat krystalizaci filosofie a resonanci rozlič-ných přístupů k tematizovaným otázkám, posuzovat výklady jednotlivých partií antické filosofie, studovat prameny a učit se filosofickému rozumění a interpretaci. | ||||
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Seznámení s kořeny a růstem evropské filosofické tradice na základě vhledů do řeckého a římského antického myšlení | ||||
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Vznik antické filosofie Problém nastolení filosofických otázek. Filosofie a její reflexe v antické filosofii. Pozdější hodnocení antické filosofie. Společenské a dušení předpoklady vzniku filosofie. Od mythu k logu. 2. Milétské škola Iónie v 8.- 7. stol. př.n.l. Iónská filosofie dle Aristotela, Hegela, Nietzscheho, Patočky. Fysis, arché, hypekeimenon, aletheia, diké a adikia. Život, živly a hýlozoismus. Živelná dialektika. Kosmologie. 3. Hérakleitos z Efesu a pythagorejský spolek Myšlení mezi mythem a metafyzikou. Hérakleitos "Temný" a "Plačící". Mnohovědění a moudrost. Svět - logos - oheň - duše. Polemos a život polis. Pythagorás a jeho spolek. Číslo. Protiklady a harmonie. Duše a kosmos. Katharsis. Spor Hérakleita s Pythagorou. 4. Elejská škola Xenofanovo pojetí boha. Parmenidovo pojetí jsoucího. Kosmologický a filosofický smysl jsoucího. Zenonovy aporie. Melissos. Gigantomachia peri tés úsia. 5. Empedoklés a Anaxagorás Zavržení přírodní filosofie. Vznik a zánik. Makro a mikrokosmos. Empedoklés: aletheia a katharsis. Kořeny věcí, Láska a Svár. Anaxagorův rozchod s mythologií. Smysl lidské orientace na poznání. Nús a zárodky věcí. Srovnání myslitelů. 6. Démokritos a sofisté Údajný spor Démokrita s Anaxagorou. Údajná návštěva Hippokratova u Démokrita. Poznání a péče o duši. Smějící se filosof a euthymia. Metafyzika zdola - atomismus. Poznání vrozené a temné. Primární a sekundární kvality. Ananké a lidská svoboda. Sofisté: protiklad fysei a nomó. Obrat k jazyku a poznání. 7. Sofisté a Sókrates Sókratův život, vystupování. Apoleónský kult a moudré nevědění. Aironeia a maieutická metoda v dialogu. Techné a areté. Filosofie jako péče o duši a o obec. Daimonion a etický intelektualismus. Obrana Sókratova. 8. Platón Chórismos. Aisthétos a noésos. Svět idejí. Dobro, Krásno, Pravda. Methexis a parusia. Platónova metafyzika shora a srovnání s předchozími výkony (Hérakleitos, Pythagorás, elejská škola, Démokritos, Sókratés). Kosmologie. 9. Platón Antropologický smysl alegorie jeskynního života. Smysl lidského života a ideové jsoucno. Pojetí duše. Srovnání péče o duši s Démokritem a Sókratem. Filosofie jako erotické toužení. Anamnésis. Ctnostný život. Stát výchovy. 10. Aristotelés Metafyzika a klasifikace věd. Spor s Platónem o pojetí světa a jsoucna. Učení o podstatě. Hýlomorfismus. Příčiny jsoucna. Pojetí boha. Poznání a blaženost. 11. Aristotelés Člověk jako dynamis. Duše entelechií těla. Rozum a jeho určení.Žít životem nesmrtelných. Člověk jako zóon politikon. O ctnostech. O přátelství. 12. Kynická a kyrénská škola Předchozí podněty a rezonance. Héraklés a Prométheus. Filosofie a životní styl. Kynický obraz moudrého života: autarkia, askeze, parrhésia, anaideia. Hédonismus kyrénské školy (od Aristippa po Hegesia). Platón proti kynikům a kyréňanům. 13. Epikuros ze Samu Démokritův a Epikurův atomismus. Božské a lidské. Zahradní život. Život v ústranní. Tetra-farmakon. Srovnání s kyrénskou školou a s vertikálně či horizontálně zakotveným asketismem. Římský atomismus. 14. Řecký a římský stoicismus Jednota mikro a makrokosmu. Příroda - rozum - bůh (božské). Logos a logoi spermatikoi. Zóon logikon. Osud a lidská svoboda. Ctnostný život. Moudrost a povinnost. Lidská důstojnost. Kosmopolitismus. 15. Skepticismus – novoplatónismus – římský eklekticismus Skepse a poznání. Pyrrhónská skepse. Ainésidémovy trópy. Arkesiláova kritika kataleptických představ. Karneadův probabilismus. Filón Alexandrijský o Logu. Plotínovo učení o Jednom, emanaci, katharzi a extázi. Ciceronův eklekticismus. |
||||
Literatura, na níž je předmět vystavěn | I. 1. Asmus, V. F.: Antická filosofie. 1986. 2. Bondy, E.: Antická filosofie (3). 1994. 3. Diogenes Laertský: Životy, názory a výroky proslulých filosofů. 1964. 4. Dragúň-Vajda: Dějiny filosofie I. Nitra 1992. 5. Drtina, F.: Úvod do filosofie I. 1914. 6. Hegel,G.W.F.: Dějiny filosofie II. 1965. 7. Höffding-Král: Přehledné dějiny filosofie. 1941. 8. Kohák, E.: Člověk, dobro a zlo. 1993. 9. Kratochvíl, Z.: Mýtus, filosofie a věda I.1993. 10.Machovec, D.: Dějiny antické filosofie. 1993. 11.Störig, H.J. Malé dějiny filosofie. 1991. 12.Tvrdý, J.: Průvodce dějinamu evropské filosofie. 1947. II. 1. Anzenbacher, A.: Úvod do filosofie. 1990. 2. Blecha, I.: Filosofie (základní problémy). 1994. 3. Michálek, J.: Co je filosofie? 1992 4. Palouš, R.: K filosofii výchovy. 1991. III. (J.Patočka) a) Předsokratovská filosofie. 1968. Sókratés. 1990. Platón. 1991. Aristotelés. 1994. b) Negativní platonismus. 1990. Kacířské eseje o filosofii dějin. 1990. Evropa a doba poevropská. 1992. IV. Eliade, M.: Mýtus o věčném návratu. 1993. Graves, R.: Řecké mýty I.,II. 1982. Kerényi-Jung: Věda o mythologii. 1995. Kratochvíl, Z., Bouzek, J.: Od mýtu k logu. 1994. Lévi-Strauss, C.: Mýtus a význam. Bratislava 1993. Neubauer, P.: Mýtus a jeho filosofické interpretace. Reflexe (FČ) 1990/4 Vernant, J.P.: Počátky řeckého myšlení. 1993. V. PomFil 2-1991: Mýtus, epos a logos. PomFil 11-1992: Kosmos a živly. VI. Březina, J.: Úvod od řeckého metafyzického myšlení. - In.: Nietzsche, F.: Filosofie v tragickém období Řeků. 1992. (včetně Nietzscheho) Fink, E.: Zahrada Epikurova - In.: Oáza štěstí 1992. Gadamer, H.-G.: Idea dobra mezi Platónem a Aristotelem. 1994. Groh, V.: Sofistické hnutí ve starověku. 1927. Hadot, P.: Plotínos neboli prostota pohledu. 1993. Jiráni, O.: Filosofie v období helenistickém. 1947. Kratochvíl, Z.: Prolínání světů. 1991. Matoušek, J.: Gnose. 1930. Popelová, J.: Zrození filosofie. 1977. Řečtí filosofové a mystici. 1947. VII: Časopisy, čítanky, slovníky. VIII. Primární literatura (kromě Diogéna Laertského) se neuvádí. |
||||
Literatura doporučená studentům | I. 1. Asmus, V.F.: Antická filosofie. 1986. 2. Bondy, E.: Antická filosofie (3). 1994. 3. Diogenes Laertský: Životy, názory a výroky proslulých filosofů. 1964. 4. Dragúň-Vajda: Dějiny filosofie I. Nitra 1992. 5. Drtina, F.: Úvod do filosofie I. 1914. 6. Hegel, G.W.F.: Dějiny filosofie II. 1965. 7. Höffding-Král: Přehledné dějiny filosofie. 1941. 8. Kohák, E.: Člověk, dobro a zlo. 1993. 9. Kratochvíl, Z.: Mýtus, filosofie a věda I.1993. 10.Machovec, D.: Dějiny antické filosofie. 1993. 11.Störig, H.J. Malé dějiny filosofie. 1991. 12.Tvrdý, J.: Průvodce dějinamu evropské filosofie. 1947. II. 1. Anzenbacher, A.: Úvod do filosofie. 1990. 2. Blecha, I.: Filosofie (základní problémy). 1994. 3. Michálek, J.: Co je filosofie? 1992 4. Palouš, R.: K filosofii výchovy. 1991. III. (J.Patočka) a) Předsokratovská filosofie. 1968. Sókratés. 1990. Platón. 1991. Aristotelés. 1994. b) Negativní platonismus. 1990. Kacířské eseje o filosofii dějin. 1990. Evropa a doba poevropská. 1992. IV. Eliade, M.: Mýtus o věčném návratu. 1993. Graves, R.: Řecké mýty I.,II. 1982. Kerényi-Jung: Věda o mythologii. 1995. Kratochvíl, Z., Bouzek, J.: Od mýtu k logu. 1994. Lévi-Strauss, C.: Mýtus a význam. Bratislava 1993. Neubauer, P.: Mýtus a jeho filosofické interpretace. Reflexe (FČ) 1990/4 Vernant, J.P.: Počátky řeckého myšlení. 1993. V. PomFil 2-1991: Mýtus, epos a logos. PomFil 11-1992: Kosmos a živly. VI. Březina, J.: Úvod od řeckého metafyzického myšlení. - In.: Nietzsche, F.: Filosofie v tragickém období Řeků. 1992. (včetně Nietzscheho) Fink, E.: Zahrada Epikurova - In.: Oáza štěstí 1992. Gadamer, H.-G.: Idea dobra mezi Platónem a Aristotelem. 1994. Groh, V.: Sofistické hnutí ve starověku. 1927. Hadot, P.: Plotínos neboli prostota pohledu. 1993. Jiráni, O.: Filosofie v období helenistickém. 1947. Kratochvíl, Z.: Prolínání světů. 1991. Matoušek, J.: Gnose. 1930. Popelová, J.: Zrození filosofie. 1977. Řečtí filosofové a mystici. 1947. VII: Časopisy, čítanky, slovníky. VIII. Primární literatura (kromě Diogéna Laertského) se neuvádí. |
||||
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet se udílí na základě docházky, aktivní účasti na seminářích, jednoho vystoupení k zadanému tématu, písemného testu, schopnosti přečíst a s pomocí slovníku přeložit starořecké slovo. Zkouška ústní se udílí na základě kontroly prostudované četby, výkladu vybraného tématu z primární literatury a jedné otázky. |