Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Juklová Kateřina |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: cvičení 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět se zabývá pojetím zdraví, nemoci a kvality života, rizikovými a salutoprotektivními faktory současného životního stylu učitelů. Vymezuje náročné životní situace, jejich příčiny, projevy a diagnostiku. Podstatnou součástí předmětu jsou zásady prevence a efektivního zvládání zátěže. Vedle teoretických znalostí je kladen důraz na praktickou dovednost analýzy vlastní životní situace a využívání vhodných technik vyrovnávání se se stresem. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Seznámit posluchače se základními tématy psychologie zdraví a duševní hygieny a nastínit možnosti aplikace teoretických poznatků v prevenci a zvládání vlastních zátěžových situací. Procvičit různé metody efektivního zvládání stresu a řešení konfliktů. Poukázat na možnosti další práce na sobě s cílem zkvalitňování a hlubšího prožívání vlastního života. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1.Pojetí zdraví a kvality života. Psychologie zdraví a nemoci, duševní hygiena, psychosomatická medicína. 2.Teoretické a praktické aktivity v oblasti duševního zdraví realizované v České republice. 3.Faktory ohrožující zdraví u učitelské profese. 4.Stres, příčiny, projevy, klasifikace stresorů. Eustres a distres. Diagnostika a autodiagnostika stresu. 5.Psychosomatická onemocnění jako reakce na nadměrnou zátěž. Typy osobnosti z hlediska disponování k somatických onemocněním. 6.Syndrom vyhoření. Diagnostika, prevence a jeho zvládání. 7.Konfliktní situace ve škole. Zahraniční programy řešení školních konfliktů. 8.Zdraví na úrovni osobnosti - salutoprotektivní faktory 9.Kognitivní strategie překonávání těžkostí. 10. Emoční strategie překonávání těžkostí. 11. Rizikové strategie překonávání těžkostí. 12. Diagnostika vlastních copingových strategií. 10.Sociálněpsychologický rozměr zdraví. 11.Sociální opora, pojetí, druhy, diagnostika. Rizika sociální opory. 12.Komunikace jako nástroj kultivace významných mezilidských vztahů. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | 1. Danzer, G. Psychosomatika. Praha: Portál, 2001. 2. Hennig, C., Keller, G. Antistresový program pro učitele. Praha:Portál, 1996. 3. Křivohlavý, J. Mít pro co žít. Praha: Návrat domů, 1994. 4. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. 5. Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2003. 6. Míček, L. Duševní hygiena. Praha: SPN, 1986. 7. Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1988. 8. O´brienová, P. Asertivita. Praha: Management Press, 1998. 9. Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing, 1996. 10. Wilson, P. Základní knihy relaxačních technik. Olomouc: Votobia, 1997. |
Literatura doporučená studentům | 1. Danzer, G. Psychosomatika. Praha: Portál, 2001. 2. Hennig, C., Keller, G. Antistresový program pro učitele. Praha:Portál, 1996. 3. Křivohlavý, J. Mít pro co žít. Praha: Návrat domů, 1994. 4. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. 5. Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2003. 6. Míček, L. Duševní hygiena. Praha: SPN, 1986. 7. Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1988. 8. O´brienová, P. Asertivita. Praha: Management Press, 1998. 9. Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing, 1996. 10. Wilson, P. Základní knihy relaxačních technik. Olomouc: Votobia, 1997. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Aktivní účast; seminární práce na zadané téma |