Kreditové hodnocení předmětu | 2 | ||
Volně volitelný předmět | ne | ||
Garant předmětu | Čapková Jana | ||
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd | ||
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||
Forma zkoušky | - - - | ||
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: praxe 12 hod. za semestr
studium kombinované: praxe 12 hod. za semestr |
||
Prerekvizity |
|
||
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu | ||
Anotace předmětu | Cílem průběžné pedagogické praxe je, aby student zvládl pedagogickou činnost v rámci jedné vyučovací hodiny. Student se učí didakticky zpracovat určité téma, stanovit cíle hodiny (co se žáci naučí – znalosti, dovednosti, postoje, klíčové kompetence), vzhledem k cílům určit metody a didaktické prostředky, časově rozložit jednotlivé části hodiny a navrhnout vhodnou formu hodnocení. Tyto aktivity studenta mohou být doplněny o další činnosti - např. přípravu pomůcek a materiálů pro žáky, opravování písemných projevů žáků, individuální práce se žáky apod. | ||
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Po absolvování kurzu studenti: -mají představu o průběhu výukové jednotky, umí ji analyzovat a hodnotit -dovedou připravit výukovou jednotku se všemi náležitostmi (didakticky zpracují urč. téma, volí vhodné metody a formy práce, didaktické prostředky, přehledně hodinu strukturují, výuku přizpůsobí věku žáků) -aplikují různé formy hodnocení a sebehodnocení -reflektují vlastní výstupy a plánují zlepšení |
||
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Struktura pedagogické praxe: 1. úvodní setkání, seznámení s kritérii splnění předmětu, rozdělení na fakultní školy 2. navázání kontaktu se školou 3. hospitační a výuková činnost, vedení pedagogického deníku 4. hospitace didaktika, rozbor výstupu 5. odevzdání pedagogického deníku 6. obhajoba pedagogického deníku |
||
Literatura, na níž je předmět vystavěn | ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus 2001. ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty (teorie a praxe alternativní vyučovací hodiny). Hradec Králové : Gaudeamus 2001. KALHOUS, Z., OBST, O. (eds.) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1.vyd. Brno : Paido, 2003. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. Učebnice občanské výchovy, které využívá fakultní učitel. |
||
Literatura doporučená studentům | BURYÁNEK, J. (ed.): Interkulturní vzdělávání - příručka nejen pro SŠ pedagogy. Člověk v tísni - společnost při České televizi, o. p. s. v nakladatelství Lidové noviny, Praha 2002. Dostupné z: http://www.varianty.cz/cdrom/ HORKÁ, H., HRDLIČKOVÁ, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998. JIRÁK, J., MIČIENKA, M. Rozumět médiím. Praha : Partners Czech, 2006. Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha : Argo, 2006. PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000. VALENTA, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. |
||
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky pro udělení zápočtu: -splnění požadavků definovaných v Rozhodnutí děkana PdF na příslušný akademický rok -splnění všech úkolů na praxi (dle instrukcí didaktika) -pečlivě vedený pedagogický deník obsahující všechny náležitosti (dle instrukcí didaktika) -doporučení fakultního učitele |