Sylabus
APEPP - Pedagogická praxe průběžná ON
2009

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Čapková Jana
Garantující katedra KFSV - Katedra filozofie a společenských věd
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: praxe 12 hod. za semestr
studium kombinované: praxe 12 hod. za semestr
Prerekvizity
ADIOV Didaktika občanské výchovy
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Cílem průběžné pedagogické praxe je, aby student zvládl pedagogickou činnost v rámci jedné vyučovací hodiny. Student se učí didakticky zpracovat určité téma, stanovit cíle hodiny (co se žáci naučí – znalosti, dovednosti, postoje, klíčové kompetence), vzhledem k cílům určit metody a didaktické prostředky, časově rozložit jednotlivé části hodiny a navrhnout vhodnou formu hodnocení. Tyto aktivity studenta mohou být doplněny o další činnosti - např. přípravu pomůcek a materiálů pro žáky, opravování písemných projevů žáků, individuální práce se žáky apod.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Po absolvování kurzu studenti:

-mají představu o průběhu výukové jednotky, umí ji analyzovat a hodnotit
-dovedou připravit výukovou jednotku se všemi náležitostmi (didakticky zpracují urč. téma, volí vhodné metody a formy práce, didaktické prostředky, přehledně hodinu strukturují, výuku přizpůsobí věku žáků)
-aplikují různé formy hodnocení a sebehodnocení
-reflektují vlastní výstupy a plánují zlepšení
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Struktura pedagogické praxe:

1. úvodní setkání, seznámení s kritérii splnění předmětu, rozdělení na fakultní školy
2. navázání kontaktu se školou
3. hospitační a výuková činnost, vedení pedagogického deníku
4. hospitace didaktika, rozbor výstupu
5. odevzdání pedagogického deníku
6. obhajoba pedagogického deníku
Literatura, na níž je předmět vystavěn ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus 2001.
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty (teorie a praxe alternativní vyučovací hodiny). Hradec Králové : Gaudeamus 2001.
KALHOUS, Z., OBST, O. (eds.) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1.vyd. Brno : Paido, 2003.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.

Učebnice občanské výchovy, které využívá fakultní učitel.
Literatura doporučená studentům BURYÁNEK, J. (ed.): Interkulturní vzdělávání - příručka nejen pro SŠ pedagogy. Člověk v tísni - společnost při České televizi, o. p. s. v nakladatelství Lidové noviny, Praha 2002.
Dostupné z: http://www.varianty.cz/cdrom/
HORKÁ, H., HRDLIČKOVÁ, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998.
JIRÁK, J., MIČIENKA, M. Rozumět médiím. Praha : Partners Czech, 2006.
Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha : Argo, 2006.
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000.
VALENTA, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky pro udělení zápočtu:

-splnění požadavků definovaných v Rozhodnutí děkana PdF na příslušný akademický rok
-splnění všech úkolů na praxi (dle instrukcí didaktika)
-pečlivě vedený pedagogický deník obsahující všechny náležitosti (dle instrukcí didaktika)
-doporučení fakultního učitele