Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Juklová Kateřina |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium kombinované: seminář 13 hod. za semestr
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Seznámení se základními technikami pedagogického výzkumu. Vyhodnocení a vypracování závěrečné zprávy. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Prakticky zvládnout formulace cíle, hypotéz, výběr základní techniky, sběr dat v terénu, statistické zpracování získaných výsledků a vypracování závěrečné zprávy. Vypracování populárněnaučného textu pro odborný tisk. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Postavení, poslání a význam pedagogického výzkumu. Úvod do základů výzkumu v pedagogické praxi. 2. Výběr problému, formulace cílů. 3. Formulace hypotéz a nástrojů k jejich ověření. 4. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu. 5. Popis technik: pozorování, rozhovor. 6. Popis technik: dotazník, anketa, sociometrie. 7. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele. 8. Ověření hypotéz. 9. Kvantitativní metody zpracování získaných údajů. 10. Kvalitativní metody zpracování získaných údajů. 11. Práce s výsledky a a jejich okomentování 12. Práce s odbornou literaturou, citace. 13. Vypracování závěrečné zprávy. 14. Prezentace a publikování výsledků v odborných a populárně naučných médiích. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO, 1996 Mojžíšek, L.: Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN 1986 |
Literatura doporučená studentům | HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992. LAŠEK, J., CHRZOVÁ, M. Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003 |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Vypracování projektu, jeho realizace, vvypracování závěrečné zprávy. Příprava článku do tisku. |