Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Joukl Miroslav |
Garantující katedra | KSOC - Katedra sociologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět svým zaměřením koresponduje zejména s tzv. neformální logikou, ale dotýká se také rétoriky, psychologie, filosofie či etiky. Cílem předmětu obrátit pozornost na kritické myšlení a argumentaci jako součást kulturních a civilizačních požadavků. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Během studia by si studenti měli postupně osvojit způsoby kritického myšlení a argumentace na konkrétních příkladech, které nabízí zejména praktické procvičování debatingu (na základě soutěžních formátů tzv. parlamentní debaty). Studenti také budou moci bedlivěji analyzovat další doporučenou literaturu, konzultovat volbu případových analýz z probíhajících diskusí v rozličných oblastech veřejného života a odborných debat. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Předpokladem možné reflexe získávaných dovedností je společný rozbor argumentace v jejím širokém pojetí, tedy se schopností rozlišovat zjištění, vysvětlení a argumentaci, oblasti jejího užití, kontext komunikační, jazykový či věcný, racionální a mimoracionální aspekty argumentace, komponenty její struktury (teze, argumenty, demonstrace, strategie), základní linie (včetně „chrie“) a podoby, přípustné i nepřípustné formy. Součástí studia bude také umění klást a užívat otázky (erotetická logika), rozumět jazykovým a logickým modalitám, schopnost vymezit pojmy a užívat slovní obraty apod. Pozornost bude věnována častým chybám, ale i problému záměrných klamů, sofismat a eristických triků. Praktické debatování se bude zakládat na „americkém formátu parlamentní debaty“ (debating ve dvou týmech, které představují tzv. stranu vládní a stranu opoziční), analyzovány budou jednotlivé její kroky i debata jako celek. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | BORK, J., SVATEK, J. Základy logiky a argumentace. Plzeň: A. Čeněk, 2000. JAURIS, M., ZASTÁVKA, Z. Základy neformální logiky. Praha : S&M, 1992. JELÍNEK, M., ŠVANDOVÁ, B. Argumentace a umění komunikovat. Brno : MU, 1999. SCHOPENHAUER, A. Eristická dialektika. Praha: en, 1991. SZYMANEK, K. Umění argumentace. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. SZYMANEK, K., WIECZOREK, K., WÓJCIK, A. Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ZASTÁVKA, Z. Cvičení k chybným argumentacím. Praha: Lidová universita J. A. Komenského, 1992. ZASTÁVKA, Z. Vše, co není zakázáno, se nesmí. O logice formální i neformální. Praha : Radix, 1998. |
Literatura doporučená studentům | ARISTOTELÉS, O sofistických důkazech. Praha: Academia, 1978. BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 základních technik vyjednávání a argumentace. Brno: Computer press, 2003. BORK, J., SVATEK, J. Základy logiky a argumentace. Plzeň: A. Čeněk, 2000. CLOWES, B.. Základy úspěšné diskuse. I .a II. část. Hnutí Pro život ČR 2000. ČAPEK, K. Marsyas čili na okraj literatury. Praha : Československý spisovatel, 1971. GAHÉR, F. Logika pre každého. Bratislava : IRIS, 1994. GOUPE, M. (ed.) Rhétorique générale. Paris : Larousse, 1976 GRUBER, D. Řečnické triky. Ostrava : Gruber – TDT, 1994. FAHNESTOCK, J. A Rhetoric of Argument. McGraw – Hill 1990. JAURIS, M., ZASTÁVKA, Z. Základy neformální logiky. Praha : S&M, 1992. JELÍNEK, M., ŠVANDOVÁ, B.. Argumentace a umění komunikovat. Brno : MU, 1999. JIRKŮ, P., ŠVEJDAR, V. (eds.) Miscelanea Logica I. Praha : Karolinum, 1998. KARFÍKOVÁ, L. Studie z patristiky a scholastiky. Praha : OIKOYMENH, 1997. KOHOUT, J. Rétorika. Praha : Management Press, 1998. KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej – naslouchám. Praha : Návrat, 1993. LIESMANN, K., ZENATY, G. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994. MĚCHUROVÁ, A. Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha : Magnet-Press, 1992. MLEVZIVA, E. Encyklopedie lží, podvádění a klamání s příklady a obranou proti nim. Praha : Vyšehrad, 2000. PAULO, F. Umění veřejně vystoupit aneb Řečníkem za 2 hodiny. Frýdek – Místek : Alpress, 1997. PERELMAN CH. The New Rhetoric and Argumentation. London 1971. PERELMAN CH. The New Rhetoric and Humanities. Dordrecht 1979. PERELMAN CH. , OLBRECHTS, L. Traite de l' argumentation. Bruxelles : Editions de l' Université, 2000. PLATÓN. Euthyfrón. Obrana Sókratova. Kritón. Praha : OIKOYMENH, 1994. POPPER, K. Život je řešením problémů : o poznání, dějinách a politice. Praha : Mladá fronta, 1998. SCHOPENHAUER, A. Eristická dialektika. Praha: en, 1991. SPENCE, G. Jak správně argumentovat a pokaždé zvítězit. Praha : Academis, 1996. STEWARD, Ch. Jak blufovat ve veřejných projevech. Praha : Talpress, 1994. SZYMANEK, K. Umění argumentace. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. SZYMANEK, K., WIECZOREK, K., WÓJCIK, A. Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ZASTÁVKA, Z. Cvičení k chybným argumentacím. Praha: Lidová universita J. A. Komenského, 1992. ZASTÁVKA, Z. Vše, co není zakázáno, se nesmí. O logice formální i neformální. Praha : Radix, 1998. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet je udílem na základě obhájené písemné práce nebo na základě kolokvia k výkladu nebo na základě úspěšného předvedení debaty dle soutěžního formátu. |