Kreditové hodnocení předmětu | 2 | ||||
Volně volitelný předmět | ne | ||||
Garant předmětu | Čapková Jana | ||||
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd | ||||
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||||
Forma zkoušky | - - - | ||||
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: seminář 2 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr |
||||
Prerekvizity |
|
||||
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||||
Závislé předměty |
|
||||
Anotace předmětu | B-kurz didaktiky poskytuje studentům základní informace o RVP/ŠVP a působí na jejich postoje v souvislosti s reformou vzdělávání. Rozvíjí metodicko-didaktické dovednosti studentů na specifických obsazích definovaných v ŠVP. Vede je k dlouhodobějšímu plánování výuky v kontextu konkrétního vzdělávacího programu. | ||||
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Po absolvování kurzu studenti: -orientují se v pojmech souvisejících s RVP/ŠVP -obhájí vlastní názor na reformu vzdělávání, popíší její příčiny a význam -charakterizují vzdělávací oblast Občanský a společenskovědní základ -orientují se v tematických okruzích i průřezových tématech -dovedou připravit výukovou jednotku vedoucí k naplnění či částečnému naplnění čekávaného výstupu či přínosu PT – zvolí k tomu vhodnou metodu -aplikují různé formy hodnocení a sebehodnocení -umí využívat rozmanitých didaktických prostředků -orientují se v nabídce učebnic a metodik pro výuku Občanského a společenskovědního základu |
||||
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Témata seminářů: 1.Úvod, seznámení se způsobem práce v semináři, kritéria splnění předmětu, literatura 2.RVP/ŠVP (SOU, SOŠ, G) – „Proměny doby“, vzdělávací cíle, klíčové kompetence 3.Práce s ŠVP při plánování výuky, charakteristika vzdělávací oblasti OSVZ, tematické okruhy, průřezová témata, zadání seminární práce 4.TO „Člověk ve společnosti“ a výukové metody 5.TO „Člověk jako jedinec“ a výukové metody 6.TO „Občan ve státě“ a výukové metody 7.TO „Občan a právo“ a výukové metody 8.TO „Úvod do filosofie a religionistiky“ a výukové metody 9.TO „Mezinárodní vztahy a globální svět“ a výukové metody 10.PT Osobnostní a sociální výchova a výukové metody 11.PT Environmentální a výukové metody a výukové metody 12.PT Multikulturní výchova a výukové metody a výukové metody 13.Prezentace seminární práce |
||||
Literatura, na níž je předmět vystavěn | ČAPEK, R. Dialogy o výchově. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. KALHOUS, Z., OBST, O. (eds.) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000. CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha : Portál, 2007. BURYÁNEK, J. (ed.): Interkulturní vzdělávání - příručka nejen pro SŠ pedagogy. Člověk v tísni - společnost při České televizi, o. p. s. v nakladatelství Lidové noviny, Praha 2002. Dostupné z: http://www.varianty.cz/cdrom/ BELZ,, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001 ČECHOVÁ, B. a kol. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí. Praha : SCIO, 2006 GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : PdF MU, 2005 HORKÁ, H., HRDLIČKOVÁ, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998. KALHOUS, Z., OBST, O. (eds.) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2000. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. [cit. 24.3.2008] Dostupné z: http://www.rvp.cz/soubor/RVPZV_2007-07.pdf VALENTA, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. Dostupné učebnice základů společenských věd pro střední odborná učiliště, střední odborné školy, gymnázia. |
||||
Literatura doporučená studentům | KŘÍŽOVÁ, I., a kol. Znalosti, dovednosti a postoje čtrnáctiletých žáků v oblasti výchovy k občanství. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. Dostupné z: http://www.uiv.cz/clanek/163/1169 PROCHÁZKOVÁ, I. RAABOVÁ, E. Výchova k občanství a demokracii. Ukázky úloh a náměty pro výuku občanské výchovy. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. Dostupné z: http://www.uiv.cz/clanek/57/234 |
||||
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky pro udělení zápočtu: -aktivní účast na přednáškách a seminářích (max. 2 absence, připravenost na hodinu, plnění úkolů v hodině i ve web ct, participace na skupinové práci, diskusi apod.) -důkladné prostudování 4 publikací (viz tučně zvýrazněné publikace výše) -písemný test (bonus: aktivizační body) Seminární práce: -písemné zpracování zadaného tématu -prezentace seminární práce Všechny požadavky k zápočtu je nutné splnit během jednoho akademického roku. |