Sylabus
BDISV - Didaktika společenských věd
2010

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Čapková Jana
Garantující katedra KFSV - Katedra filozofie a společenských věd
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: seminář 2 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr
Prerekvizity
ADISV Didaktika společenských věd
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty
CDISV Didaktika společenských věd
DPEPP Pedagogická praxe průběžná - ZSV
Anotace předmětu B-kurz didaktiky poskytuje studentům základní informace o RVP/ŠVP a působí na jejich postoje v souvislosti s reformou vzdělávání. Rozvíjí metodicko-didaktické dovednosti studentů na specifických obsazích definovaných v ŠVP. Vede je k dlouhodobějšímu plánování výuky v kontextu konkrétního vzdělávacího programu.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Po absolvování kurzu studenti:

-orientují se v pojmech souvisejících s RVP/ŠVP
-obhájí vlastní názor na reformu vzdělávání, popíší její příčiny a význam
-charakterizují vzdělávací oblast Občanský a společenskovědní základ
-orientují se v tematických okruzích i průřezových tématech
-dovedou připravit výukovou jednotku vedoucí k naplnění či částečnému naplnění čekávaného výstupu či přínosu PT – zvolí k tomu vhodnou metodu
-aplikují různé formy hodnocení a sebehodnocení
-umí využívat rozmanitých didaktických prostředků
-orientují se v nabídce učebnic a metodik pro výuku Občanského a společenskovědního základu
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Témata seminářů:

1.Úvod, seznámení se způsobem práce v semináři, kritéria splnění předmětu, literatura
2.RVP/ŠVP (SOU, SOŠ, G) – „Proměny doby“, vzdělávací cíle, klíčové kompetence
3.Práce s ŠVP při plánování výuky, charakteristika vzdělávací oblasti OSVZ, tematické okruhy, průřezová témata, zadání seminární práce
4.TO „Člověk ve společnosti“ a výukové metody
5.TO „Člověk jako jedinec“ a výukové metody
6.TO „Občan ve státě“ a výukové metody
7.TO „Občan a právo“ a výukové metody
8.TO „Úvod do filosofie a religionistiky“ a výukové metody
9.TO „Mezinárodní vztahy a globální svět“ a výukové metody
10.PT Osobnostní a sociální výchova a výukové metody
11.PT Environmentální a výukové metody a výukové metody
12.PT Multikulturní výchova a výukové metody a výukové metody
13.Prezentace seminární práce
Literatura, na níž je předmět vystavěn ČAPEK, R. Dialogy o výchově. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.
KALHOUS, Z., OBST, O. (eds.) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000.

CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha : Portál, 2007.
BURYÁNEK, J. (ed.): Interkulturní vzdělávání - příručka nejen pro SŠ pedagogy. Člověk v tísni - společnost při České televizi, o. p. s. v nakladatelství Lidové noviny, Praha 2002. Dostupné z: http://www.varianty.cz/cdrom/
BELZ,, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001
ČECHOVÁ, B. a kol. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí. Praha : SCIO, 2006
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : PdF MU, 2005
HORKÁ, H., HRDLIČKOVÁ, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998.
KALHOUS, Z., OBST, O. (eds.) Školní didaktika. Praha :
Portál, 2002.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2000.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. [cit. 24.3.2008] Dostupné z: http://www.rvp.cz/soubor/RVPZV_2007-07.pdf
VALENTA, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.

Dostupné učebnice základů společenských věd pro střední odborná učiliště, střední odborné školy, gymnázia.
Literatura doporučená studentům KŘÍŽOVÁ, I., a kol. Znalosti, dovednosti a postoje čtrnáctiletých žáků v oblasti výchovy k občanství. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001.
Dostupné z: http://www.uiv.cz/clanek/163/1169
PROCHÁZKOVÁ, I. RAABOVÁ, E. Výchova k občanství a demokracii. Ukázky úloh a náměty pro výuku občanské výchovy. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001.
Dostupné z: http://www.uiv.cz/clanek/57/234
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky pro udělení zápočtu:

-aktivní účast na přednáškách a seminářích (max. 2 absence, připravenost na hodinu, plnění úkolů v hodině i ve web ct, participace na skupinové práci, diskusi apod.)
-důkladné prostudování 4 publikací (viz tučně zvýrazněné publikace výše)
-písemný test (bonus: aktivizační body)

Seminární práce:
-písemné zpracování zadaného tématu
-prezentace seminární práce

Všechny požadavky k zápočtu je nutné splnit během jednoho akademického roku.