Kreditové hodnocení předmětu | 8 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Čapková Jana |
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: praxe 24 hod. za semestr
studium kombinované: praxe 24 hod. za semestr |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Cílem souvislé pedagogické praxe je, aby si student vytvořil ucelenou představu o povolání učitele a seznámil se organizací školy. Student na souvislé pedagogické praxi objevuje různé aspekty profese učitele, pozoruje již nejen hodinu, nýbrž celý chod školy. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Po absolvování kurzu studenti: -mají představu profesi učitele jako celku, znají povinnosti učitele -orientují se v administrativní práci učitele, znají školní dokumenty dokážou s nimi pracovat -umí připravit tematický blok několika vyučovacích hodin, při tom berou ohled na déledobé cíle vzdělávání -aplikují různé formy hodnocení a sebehodnocení – dokážou zjistit, jestli stanovené cíle byly dosaženy -reflektují vlastní výstupy a plánují zlepšení -zapojují se aktivně do života školy |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Struktura pedagogické praxe: 1.navázání kontaktu se školou 2.individuální konzultace s didaktikem, seznámení s kritérii splnění předmětu 3.hospitační a výuková činnost, vedení pedagogického deníku, mimovýuková činnost ve škole 4.odevzdání pedagogického deníku 5.obhajoba pedagogického deníku |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus 2001. ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty (teorie a praxe alternativní vyučovací hodiny). Hradec Králové : Gaudeamus 2001. KALHOUS, Z., OBST, O. (eds.) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1.vyd. Brno : Paido, 2003. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. Učebnice občanské výchovy a základů společenských věd, které využívá fakultní učitel. |
Literatura doporučená studentům | BURYÁNEK, J. (ed.): Interkulturní vzdělávání - příručka nejen pro SŠ pedagogy. Člověk v tísni - společnost při České televizi, o. p. s. v nakladatelství Lidové noviny, Praha 2002. Dostupné z: http://www.varianty.cz/cdrom/ HORKÁ, H., HRDLIČKOVÁ, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998. JIRÁK, J., MIČIENKA, M. Rozumět médiím. Praha : Partners Czech, 2006. Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha : Argo, 2006. PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000. VALENTA, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky pro udělení zápočtu: -splnění požadavků definovaných v Rozhodnutí děkana PdF na příslušný akademický rok -splnění všech úkolů na praxi (dle instrukcí didaktika) -pečlivě vedený pedagogický deník obsahující všechny náležitosti (dle instrukcí didaktika) -doporučení cvičného učitele |