Sylabus
BPEPS - Pedagogická praxe souvislá ON
2009

Kreditové hodnocení předmětu 8
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Čapková Jana
Garantující katedra KFSV - Katedra filozofie a společenských věd
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: praxe 24 hod. za semestr
studium kombinované: praxe 24 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Cílem souvislé pedagogické praxe je, aby si student vytvořil ucelenou představu o povolání učitele a seznámil se organizací školy. Student na souvislé pedagogické praxi objevuje různé aspekty profese učitele, pozoruje již nejen hodinu, nýbrž celý chod školy.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Po absolvování kurzu studenti:

-mají představu profesi učitele jako celku, znají povinnosti učitele
-orientují se v administrativní práci učitele, znají školní dokumenty dokážou s nimi pracovat
-umí připravit tematický blok několika vyučovacích hodin, při tom berou ohled na déledobé cíle vzdělávání
-aplikují různé formy hodnocení a sebehodnocení – dokážou zjistit, jestli stanovené cíle byly dosaženy
-reflektují vlastní výstupy a plánují zlepšení
-zapojují se aktivně do života školy
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Struktura pedagogické praxe:

1.navázání kontaktu se školou
2.individuální konzultace s didaktikem, seznámení s kritérii splnění předmětu
3.hospitační a výuková činnost, vedení pedagogického deníku, mimovýuková činnost ve škole
4.odevzdání pedagogického deníku
5.obhajoba pedagogického deníku
Literatura, na níž je předmět vystavěn ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus 2001.
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty (teorie a praxe alternativní vyučovací hodiny). Hradec Králové : Gaudeamus 2001.
KALHOUS, Z., OBST, O. (eds.) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1.vyd. Brno : Paido, 2003.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.

Učebnice občanské výchovy a základů společenských věd, které využívá fakultní učitel.
Literatura doporučená studentům BURYÁNEK, J. (ed.): Interkulturní vzdělávání - příručka nejen pro SŠ pedagogy. Člověk v tísni - společnost při České televizi, o. p. s. v nakladatelství Lidové noviny, Praha 2002.
Dostupné z: http://www.varianty.cz/cdrom/
HORKÁ, H., HRDLIČKOVÁ, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998.
JIRÁK, J., MIČIENKA, M. Rozumět médiím. Praha : Partners Czech, 2006.
Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha : Argo, 2006.
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha : Portál, 2000.
VALENTA, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky pro udělení zápočtu:

-splnění požadavků definovaných v Rozhodnutí děkana PdF na příslušný akademický rok
-splnění všech úkolů na praxi (dle instrukcí didaktika)
-pečlivě vedený pedagogický deník obsahující všechny náležitosti (dle instrukcí didaktika)
-doporučení cvičného učitele