Sylabus
CDIOV - Didaktika občanské výchovy
2009

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Čapková Jana
Garantující katedra KFSV - Katedra filozofie a společenských věd
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky u - ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
studium kombinované: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity
BDIOV Didaktika občanské výchovy
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Místo a funkce občanské výchovy ve školní výuce. Úloha občanské výchovy. Osobnost učitele předmětu. Didaktická analýza učebních osnov. Vybrané metody a formy práce. Sociální komunikace - sdělování a sdílení. Člověk hledající sám sebe. Člověk a předpoklady spolužití. Člověk a technika dnes a zítra.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Metodické a praktické základy výuky občanské výchovy na 2. stupni škol
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Místo a funkce občanské výchovy ve školní výuce. Úloha občanské výchovy. Osobnost učitele předmětu. Didaktická analýza učebních osnov. Vybrané metody a formy práce. Jednotlivé složky předmětu a jejich povaha. Vlastivědná složka výchovy k občanství. Čas a dějinnost. Státoprávní složka předmětu. Složka ekonomická. Antropologie a etika jako osa předmětu. Sociální komunikace - sdělování a sdílení. Člověk hledající sám sebe. Člověk a předpoklady spolužití. Člověk a technika dnes a zítra.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Bakalář, E.: Psychohry
Bělohradský, V.: Kapitalismus a občanské ctnosti
Bělohradský, V.: Myslet zeleň světa
Bílý, J.: Výchova k občanství
Čítanka k občanské výchově - Selucký J.
Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika
From, E.: Mít nebo být?
Halík, T. a kol.: Psychologické metody výchovy k tvořivosti
Hartl, P.: Psychologický slovník
Helus, J.: Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování
Hořejšová, D.: Didaktika ON a Základů společenských věd
Hořejšová, D.: Občanská nauka
James, W. Sire: Za novými světy
Kniha o bibli, J. Musset Starý a Nový zákon
Křivohlavý, J.: O zdravých vztazích mezi lidmi
Langová, M.: Učitel v pedagogických situacích
Lorenz, K.: 8 smrtelných hříchů
Marek, A. M.: Psychologie - poznej sám sebe
Marhounová, J.: Základy rodinného života
Mojžíšek, L.: Vyučovací metody
Nekvinda, L.: Stručný pojmový slovník k dějinám filosofie
Nekvinda, L.: Úvod do studia dějin filosofie (Antická, středověká a novověká filosofie v tezích, otázkách, pojmech a bibliografických přehledech)
Novák, St.: Disharmonický člověk a jeho výchova
Občanská nauka (pro SŠ a SOU)
Palouš, R.: Čas výchovy
Pešková - Schücková: Já, člověk
Petty, G.: Moderní vyučování
Piťha, P. a kol.: Úvod do výchovy k občanství
Piťha, P.: Čechy a jejich svatí
Řičan, P.: Cesta životem
Semrádová, I. Etika
Störig, H. J.: Malé dějiny filosofie
Štampach, O. I.: Malý přehled náboženství
Učební osnovy: Občanská výchova pro 6.- 9. roč. ZŠ
Učebnice: Občanská výchova pro 6.- 9. roč. - Fišerová D. a kol.
Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole
Vítek, M.: Politická filosofie
Vítek, M.: Soudobé politické systémy
Základy společenských věd (pro gymnázia)
Literatura doporučená studentům Bakalář, E.: Psychohry
Bělohradský, V.: Kapitalismus a občanské ctnosti
Bělohradský, V.: Myslet zeleň světa
Bílý, J.: Výchova k občanství
Čítanka k občanské výchově - Selucký J.
Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika
From, E.: Mít nebo být?
Halík, T. a kol.: Psychologické metody výchovy k tvořivosti
Hartl, P.: Psychologický slovník
Helus, J.: Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování
Hořejšová, D.: Didaktika ON a Základů společenských věd
Hořejšová, D.: Občanská nauka
James, W. Sire: Za novými světy
Kniha o bibli, J. Musset Starý a Nový zákon
Křivohlavý, J.: O zdravých vztazích mezi lidmi
Langová, M.: Učitel v pedagogických situacích
Lorenz, K.: 8 smrtelných hříchů
Marek, A. M.: Psychologie - poznej sám sebe
Marhounová, J.: Základy rodinného života
Mojžíšek, L.: Vyučovací metody
Nekvinda, L.: Stručný pojmový slovník k dějinám filosofie
Nekvinda, L.: Úvod do studia dějin filosofie (Antická, středověká a novověká filosofie v tezích, otázkách, pojmech a bibliografických přehledech)
Novák, St.: Disharmonický člověk a jeho výchova
Občanská nauka (pro SŠ a SOU)
Palouš, R.: Čas výchovy
Pešková - Schücková: Já, člověk
Petty, G.: Moderní vyučování
Piťha, P. a kol.: Úvod do výchovy k občanství
Piťha, P.: Čechy a jejich svatí
Řičan, P.: Cesta životem
Semrádová, I. Etika
Störig, H. J.: Malé dějiny filosofie
Štampach, O. I.: Malý přehled náboženství
Učební osnovy: Občanská výchova pro 6.- 9. roč. ZŠ
Učebnice: Občanská výchova pro 6.- 9. roč. - Fišerová D. a kol.
Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole
Vítek, M.: Politická filosofie
Vítek, M.: Soudobé politické systémy
Základy společenských věd (pro gymnázia)
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Dle instrukcí vyučujícího.