Kreditové hodnocení předmětu | 3 | ||
Volně volitelný předmět | ne | ||
Garant předmětu | Čapková Jana | ||
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd | ||
Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška | ||
Forma zkoušky | u - ústní | ||
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr |
||
Prerekvizity |
|
||
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu | ||
Anotace předmětu | Místo a funkce občanské výchovy ve školní výuce. Úloha občanské výchovy. Osobnost učitele předmětu. Didaktická analýza učebních osnov. Vybrané metody a formy práce. Sociální komunikace - sdělování a sdílení. Člověk hledající sám sebe. Člověk a předpoklady spolužití. Člověk a technika dnes a zítra. |
||
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Metodické a praktické základy výuky společenských věd na 3. stupni škol |
||
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Místo a funkce občanské výchovy ve školní výuce. Úloha občanské výchovy. Osobnost učitele předmětu. Didaktická analýza učebních osnov. Vybrané metody a formy práce. Jednotlivé složky předmětu a jejich povaha. Vlastivědná složka výchovy k občanství. Čas a dějinnost. Státoprávní složka předmětu. Složka ekonomická. Antropologie a etika jako osa předmětu. Sociální komunikace - sdělování a sdílení. Člověk hledající sám sebe. Člověk a předpoklady spolužití. Člověk a technika dnes a zítra. |
||
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Bakalář, E.: Psychohry Bělohradský, V.: Kapitalismus a občanské ctnosti Bělohradský, V.: Myslet zeleň světa Bílý, J.: Výchova k občanství Čítanka k občanské výchově - Selucký J. Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika From, E.: Mít nebo být? Halík, T. a kol.: Psychologické metody výchovy k tvořivosti Hartl, P.: Psychologický slovník Helus, J.: Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování Hořejšová, D.: Didaktika ON a Základů společenských věd Hořejšová, D.: Občanská nauka James, W. Sire: Za novými světy Kniha o bibli, J. Musset Starý a Nový zákon Křivohlavý, J.: O zdravých vztazích mezi lidmi Langová, M.: Učitel v pedagogických situacích Lorenz, K.: 8 smrtelných hříchů Marek, A. M.: Psychologie - poznej sám sebe Marhounová, J.: Základy rodinného života Mojžíšek, L.: Vyučovací metody Nekvinda, L.: Stručný pojmový slovník k dějinám filosofie Nekvinda, L.: Úvod do studia dějin filosofie (Antická, středověká a novověká filosofie v tezích, otázkách, pojmech a bibliografických přehledech) Nekvinda, L.: Tradiční náboženství u nás Novák, St.: Disharmonický člověk a jeho výchova Občanská nauka (pro SŠ a SOU) Palouš, R.: Čas výchovy Pešková - Schücková: Já, člověk Petty, G.: Moderní vyučování Piťha, P. a kol.: Úvod do výchovy k občanství Piťha, P.: Čechy a jejich svatí Řičan, P.: Cesta životem Semrádová, I. Etika Störig, H. J.: Malé dějiny filosofie Štampach, O. I.: Malý přehled náboženství Učební osnovy: Občanská výchova pro 6.- 9. roč. ZŠ Učebnice: Občanská výchova pro 6.- 9. roč. - Fišerová D. a kol. Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole Vítek, M.: Politická filosofie Vítek, M.: Soudobé politické systémy Vojtíšek, Z.: Netradiční náboženství u nás Základy společenských věd (pro gymnázia) |
||
Literatura doporučená studentům | Bakalář, E.: Psychohry Bělohradský, V.: Kapitalismus a občanské ctnosti Bělohradský, V.: Myslet zeleň světa Bílý, J.: Výchova k občanství Čítanka k občanské výchově - Selucký J. Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika From, E.: Mít nebo být? Halík, T. a kol.: Psychologické metody výchovy k tvořivosti Hartl, P.: Psychologický slovník Helus, J.: Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování Hořejšová, D.: Didaktika ON a Základů společenských věd Hořejšová, D.: Občanská nauka James, W. Sire: Za novými světy Kniha o bibli, J. Musset Starý a Nový zákon Křivohlavý, J.: O zdravých vztazích mezi lidmi Langová, M.: Učitel v pedagogických situacích Lorenz, K.: 8 smrtelných hříchů Marek, A. M.: Psychologie - poznej sám sebe Marhounová, J.: Základy rodinného života Mojžíšek, L.: Vyučovací metody Nekvinda, L.: Stručný pojmový slovník k dějinám filosofie Nekvinda, L.: Úvod do studia dějin filosofie (Antická, středověká a novověká filosofie v tezích, otázkách, pojmech a bibliografických přehledech) Nekvinda, L.: Tradiční náboženství u nás Novák, St.: Disharmonický člověk a jeho výchova Občanská nauka (pro SŠ a SOU) Palouš, R.: Čas výchovy Pešková - Schücková: Já, člověk Petty, G.: Moderní vyučování Piťha, P. a kol.: Úvod do výchovy k občanství Piťha, P.: Čechy a jejich svatí Řičan, P.: Cesta životem Semrádová, I. Etika Störig, H. J.: Malé dějiny filosofie Štampach, O. I.: Malý přehled náboženství Učební osnovy: Občanská výchova pro 6.- 9. roč. ZŠ Učebnice: Občanská výchova pro 6.- 9. roč. - Fišerová D. a kol. Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole Vítek, M.: Politická filosofie Vítek, M.: Soudobé politické systémy Vojtíšek, Z.: Netradiční náboženství u nás Základy společenských věd (pro gymnázia) |
||
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Dle instrukcí vyučujícího. |