Sylabus
DEPGVP - Vybraná témata z dějin pedagogiky
2013

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Janiš Kamil
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium kombinované: přednáška 8 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Exkurz do všeobecných i národních dějin edukace, edukačních institucí i pedagogických teorií.
Komparativní pohled na výše uvedené s ohledem na aktuální stav a potřeby českého edukačního systému.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností - studenti se orientují ve všeobecných i národních dějinách edukace, edukačních
institucí i pedagogických teorií.
- studenti získávají informace k hodnocení konkrétních vývojových změn, teoretických
konceptů či ucelených koncepcí.
- studenti srovnávají (komparují) koncepce či systémy ve 20. století u nás
s vybranými koncepcemi či systémy zahraničními z dob dřívějších
- předmět poukazuje na význam dějin pedagogiky pro současnost i budoucnost výchovy a vzdělávání.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1) Základy autoritativních a demokratických výchovných systémů. Starověké Řecko (Sparta, Athény). Názory na výchovu (Sokrates, Platon, Aristoteles, sofisté).
2) Základy všeobecného vzdělání encyklopedického rázu, vzdělání odborného a humanistického. Starověký Řím. Názory na výchovu (Cicero, Quintilianus, Augustin)
3) Náboženství a výchova za feudalismu. Církevní školy. Výchova a jezuitský řád (Ignác z Loyoly, jezuitské koleje) vs. Světská výchova. Rytířská výchova.
4) Základy terciárního vzdělávání. Akademie a lycea v Řecku, rétorské školy v Římě, středověké univerzity (zejména v Evropě a u nás)
5) 200 let českého sekundárního vzdělávání (1740 - 1940)
6) 200 let českého primárního vzdělávání (1740 - 1940)
7) Učitelé a jejich vzdělávání v historii české školy I.
8)Učitelé a jejich vzdělávání v historii české školy II.
9) Renesanční pedagogika v Evropě (Bacon, Campanella, Montaigne, More)
10) Názory na výchovu. Anglie: Locke, Spencer
11) Názory na výchovu. Francie: Descartes, Rousseau, Freinet.
12) Názory na výchovu. Území Ruska: Tolstoj, Krupská, Makarenko.
13) Názory na výchovu. Německy mluvící země: Herbart, Diesterweg, Frobel. Klafki
14) Počátky a směry příbuzné hnutí za práva dítěte (Rousseau, Keyová., Neill, Illich)
15) Ženy a jejich přístup ke vzdělávání. Stručný exkurz do české i zahraniční pedagogiky.

Literatura, na níž je předmět vystavěn JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997.
SINGULE, F. Současné pedagogické směry. Praha: SPN, 1992.
ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1997.
ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988.
VÁŇOVÁ, R. a kol. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: UK, 2003.
VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno: MU, 1992.
VESELÁ, Z., JŮVA, V. Dějiny výchovy, školy a pedagogiky. Praha: SPN, 1988.
Literatura doporučená studentům CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Praha: 2002.
SOMR, M. Nástin dějin filozoficko pedagogického myšlení. České Budějovice: PF JU, 1996.
STARK, S., DEMJANČUK, N., DEMJANČUKOVÁ, D. Kapitoly z filosofie výchovy. Plzeň: ZČU, 2003.
ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999.
KOVÁŘÍČEK, V. Cesty učitelského vzdělávání. Prah: SPN, 1984.
MORKES, F. Kapitoly o školství, ministerstvu a jeho představitelích (Období 1848 - 2001). Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského, 2002.
PODLAHOVÁ, L. a kol. 1 + 100 osobností pedagogiky a školství v českých zemích. Olomouc: UP, 2001.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky ke zkoušce:
- seminární práce,
- mikrovýstup ve výuce

ústní zkouška: - pohovor na téma seminární práce + tematických okruhů