Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Švec Ondřej |
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd |
Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Smyslem kurzu je ukázat filosofii jako živou disciplínu, která pomáhá tříbit stanoviska k nejvýznamnějším otázkám existence a jejímž tématem je místo člověka ve světě. Proto je kurz členěn na jednotlivé tematické celky a nikoli podle filosofických směrů či autorů. Myšlenky jednotlivých filosofů nám budou sloužit především jako vodítko pro vyjasnění našich vlastních otázek a pro kritickou reflexi naší vlastní situace. Tato kritická reflexe vyústí mj. také v problematizaci úkolů, jež si má klást pedagog připravený stát se součástí nově reformovaného školského systému. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://kfsv.ff.uhk.cz/ |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Co je filosofie? 2. Smysl života Co je dobrý život? Hledání soběstačnosti pomocí rozumu. Nihilismus. Je koherence podmínkou úspěšného života? 3. Racionalita/normalita Šílenství a rozum. Je šílenství skutečně „nemoc“? 4. Láska a filosofie Láska-agapé vs. láska-eros / Apolón vs. Dionýsos / Eros vs. thanatos 5. Vztah mysli a těla Dualistické pojetí člověka a potíže, které z toho plynou 6. Autenticita Heideggerova analýza „úpadku do každodennosti“ a Sartrovo pojetí svobody. 7. Smrt Heidegger vs. Epikurés Konečnost člověka: Úvahy o smrti jsou možností k uvědomění si času jako horizontu lidského bytí. Heideggerovo rozlišení každodenního bytí „v úpadku“ a autentického způsobu existence, kdy si člověk rozvrhuje své možnosti v autentickém bytí ke smrti. 8. Práce Je práce pouze prostředkem k obživě, nebo představuje zásadní možnost, jak se seberealizovat? Jaké jsou podmínky pro to, aby se člověk v práci mohl seberealizovat? 9. Vztah myšlení a jazyka 10. Škola, blázinec a vězení Genealogie našich institucí – jak se skrze výchovu uplatňuje moc. Panoptikon. 11. Smysl výchovy a vzdělání Má výuka odpovídat na společenskou zakázku? Je smyslem výuky: připravit absolventa na uplatnění na pracovním trhu / adaptovat jedince na život ve společnosti / vychovat dospělou a mravně autonomní osobu? 12. Závěrečné shrnutí |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Literatura k jednotlivým tématům: Povinná literatura je specifická pro každý semestr/akademický rok - vyhledejte na http://kfsv.ff.uhk.cz/ |
Literatura doporučená studentům | M. Nussbaumová, Křehkost dobra, Praha: Oikoymenh, 2003 A. Camus, Mýtus o Sisyfovi, Praha: Svoboda, 1995 Platón, Faidros, Praha: Oikoymenh, 2000 S. Freud, Mimo princip slasti, in: Sebr. spisy S. Freuda, díl XIII., Kocourek, 1998 R. Descartes, Rozprava o metodě, 4. část, Praha: Svoboda, 1992 M. Heidegger, Bytí a čas, § 27, Praha: Oikoymenh, 2002 J.-P. Sartre, Existencialismus je humanismus, Praha: Vyšehrad, 2004 Epikuros, List Menoikeovi. O ľudskom živote, in: O šťastnom živote, Bratislava 1989, s. 52–53 H. Arendtová: Vita activa, Praha, Oikoymenh 2008 J.F. Lyotard, „Postmoderno vysvětlované dětem“, in: O Postmodernismu, Praha: Filosofia, 1993 R. Rorty, Nahodilost, ironie a solidarita, Praha 1996 M. Foucault: Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin, 2000 J. Patočka, Filosofie výchovy, in: Péče o duši I, Praha: Oikoymenh, 1996, s. 363–440 J. Michálek, Topologie výchovy: místo výchovy v životě člověka, Praha: Oikoymenh, 1996 K. P. Liessmann, Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění, Praha: Academia, 2008 |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://kfsv.ff.uhk.cz/ |