Sylabus
DFILC - Filosofie člověka
2010

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Švec Ondřej
Garantující katedra KFSV - Katedra filozofie a společenských věd
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Smyslem kurzu je ukázat filosofii jako živou disciplínu, která pomáhá tříbit stanoviska k nejvýznamnějším otázkám existence a jejímž tématem je místo člověka ve světě. Proto je kurz členěn na jednotlivé tematické celky a nikoli podle filosofických směrů či autorů. Myšlenky jednotlivých filosofů nám budou sloužit především jako vodítko pro vyjasnění našich vlastních otázek a pro kritickou reflexi naší vlastní situace. Tato kritická reflexe vyústí mj. také v problematizaci úkolů, jež si má klást pedagog připravený stát se součástí nově reformovaného školského systému.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://kfsv.ff.uhk.cz/
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Co je filosofie?
2. Smysl života
Co je dobrý život? Hledání soběstačnosti pomocí rozumu.
Nihilismus. Je koherence podmínkou úspěšného života?
3. Racionalita/normalita
Šílenství a rozum.
Je šílenství skutečně „nemoc“?
4. Láska a filosofie
Láska-agapé vs. láska-eros / Apolón vs. Dionýsos / Eros vs. thanatos
5. Vztah mysli a těla
Dualistické pojetí člověka a potíže, které z toho plynou
6. Autenticita
Heideggerova analýza „úpadku do každodennosti“ a Sartrovo pojetí svobody.
7. Smrt
Heidegger vs. Epikurés
Konečnost člověka: Úvahy o smrti jsou možností k uvědomění si času jako horizontu lidského bytí.
Heideggerovo rozlišení každodenního bytí „v úpadku“ a autentického způsobu existence, kdy si člověk rozvrhuje své možnosti v autentickém bytí ke smrti.
8. Práce
Je práce pouze prostředkem k obživě, nebo představuje zásadní možnost, jak se seberealizovat?
Jaké jsou podmínky pro to, aby se člověk v práci mohl seberealizovat?
9. Vztah myšlení a jazyka
10. Škola, blázinec a vězení
Genealogie našich institucí – jak se skrze výchovu uplatňuje moc.
Panoptikon.
11. Smysl výchovy a vzdělání
Má výuka odpovídat na společenskou zakázku?
Je smyslem výuky: připravit absolventa na uplatnění na pracovním trhu / adaptovat jedince na život ve společnosti / vychovat dospělou a mravně autonomní osobu?
12. Závěrečné shrnutí
Literatura, na níž je předmět vystavěn Literatura k jednotlivým tématům:

Povinná literatura je specifická pro každý semestr/akademický rok - vyhledejte na http://kfsv.ff.uhk.cz/
Literatura doporučená studentům M. Nussbaumová, Křehkost dobra, Praha: Oikoymenh, 2003
A. Camus, Mýtus o Sisyfovi, Praha: Svoboda, 1995
Platón, Faidros, Praha: Oikoymenh, 2000
S. Freud, Mimo princip slasti, in: Sebr. spisy S. Freuda, díl XIII., Kocourek, 1998
R. Descartes, Rozprava o metodě, 4. část, Praha: Svoboda, 1992
M. Heidegger, Bytí a čas, § 27, Praha: Oikoymenh, 2002
J.-P. Sartre, Existencialismus je humanismus, Praha: Vyšehrad, 2004
Epikuros, List Menoikeovi. O ľudskom živote, in: O šťastnom živote, Bratislava 1989, s. 52–53
H. Arendtová: Vita activa, Praha, Oikoymenh 2008
J.F. Lyotard, „Postmoderno vysvětlované dětem“, in: O Postmodernismu, Praha: Filosofia, 1993
R. Rorty, Nahodilost, ironie a solidarita, Praha 1996
M. Foucault: Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin, 2000
J. Patočka, Filosofie výchovy, in: Péče o duši I, Praha: Oikoymenh, 1996, s. 363–440
J. Michálek, Topologie výchovy: místo výchovy v životě člověka, Praha: Oikoymenh, 1996
K. P. Liessmann, Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění, Praha: Academia, 2008

Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://kfsv.ff.uhk.cz/