Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Janiš Kamil |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium kombinované: přednáška 13 hod. za semestr
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Přehled nejčastějších patosociálních jevů a jejich zastoupení u odpovídající věkové kategorie na základní a střední škole. Didaktizací obsahu jednotlivých patosociálních projevů. Uplatnění co největšího počtu interdisciplinárních vztahů. Didaktizace obsahu pro jednotlivé fáze vyučovací hodiny. Uplatnění aktivizačních a kreativních technik. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Posláním výběrové přednášky je odpovídajícím způsobem konkretizovat znalosti obecné didaktiky do aplikace v oblasti prevence patosociálních jevů. Současně je posláním přednášky vybavit každého posluchače dostatečným množstvím námětů a podpořit u každého z nich kreativní prvky ve vlastní pedagogické praxi. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Vymezení problematiky patosociálních jevů. 2. Výběr organizační formy výuky v závislosti na obsahu. 3. Komplexní organizování akce na úrovní školy. 4. Využití předností mezipředmětových vztahů. Zpracování projektu. 5. Výběr aktivizačních a kreativních technik. 6. Inscenační metody. 7. Nácvik některých aseertivních technik. 8. Názorné pomůcky. 9. Spolupráce s dalšími institucemi, organizacemi, společnostmi a médii |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. 1. vydání. Brno: PAIDO, 1996 JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. s. 78. ISBN 80-7041-379-4 JANIŠ, K. Organizační formy výuky. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-365-4 JANIŠ, K. Úvod do sexuální výchovy. 1. vydání. Opava: Slezská univerzita, 2005. s. 94. ISBN 80-7248-305-6 KALHOUS, Z, OBST, O. a kol. Školní didaktika. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii i praxi. 1. vydání. Kroměříž: Gaudeamus, 1995. LAŠEK, J., CHRZOVÁ, M. Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003 MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. 1. vydání. Praha: SPN, 1988. SVATOŠ, T. Sociální a pedagogická komunikace. 1. vydání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2005. 175 s. ISBN 80-7248-292-0 ŠVARCOVÁ, E. Úvod do etopedie. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. s. 100. ISBN 80-7041-449-9 |
Literatura doporučená studentům | DOLEŽALOVÁ, J. Vzdělávání – výuka – cíle – obsah výuky. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-030-2 HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. 1. vydání. Praha: UK, 1992 JANIŠ, K., TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN: 80-7041-902-4 JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. 44 s. ISBN 80-7041-246-1 JANIŠ, K. Z dějin sexu a erotiky. 1. vydání. Trutnov: Lupus, 2004. 382 s. ISBN 80-903509-0-9 JANIŠ, K. Typologie partnerského soužití v předmětu rodinná výchova. In WIEGEROVÁ, A. (ed.) Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní. 1. vydání. Bratislava: UK, 2004. s. 54 – 57, ISBN 80-969146-0-X, EAN 9788096914609 JANKOVCOVÁ, M., PRŮCHA, J., KOUDELA, J. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. 1. vydání. Praha: SPN, 1989. JESENSKÝ, J., JANIŠ, K. A KOL. Malý slovník pomáhajících profesí. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. 145 s. ISBN 80-7041-126-0 KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. 1. vydání. Praha: Portál, 1997. KLIČKOVÁ, M. Problémové vyučování ve školní praxi. 1. vydání. Praha: SPN, 1989. LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. 1. vydání. Praha: SPN, 1986. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. 1. vydání. Brno: Masarykova Univerzita, 1995. ISBN 80-210-1124-6 MITLÖHNER, M. Vybrané právní problémy v učitelské praxi. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. 101 s. ISBN 80-7041-546-0 MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. 1. vydání. Praha: SPN 1986 MUŽÍK, J. Androdidaktika. 1. vydání. Praha: ASPI Publishing, 2004. ISBN 80-7357-045-9 MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. 1. vydání. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3 MUŽÍK, J. Didaktika dospělých. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-86284-21-2 PETTY, G. Moderní vyučování. 1. vydání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2 SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. 1. vydání. Praha: Portál, 1997. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 1. vydání. Praha: Nakladatelství ISV, 1999. SOLFRONK, J. Organizační formy výuky. 1. vydání. Praha: SPN, 1991. STŘELEC, S., MARÁDOVÁ, E., MARHOUNOVÁ, J., ŘEHULKA, E. Kapitoly z rodinné výchovy. 1. vydání. Praha: Fortuna, 1992 ŠIMONÍK, O. Didaktika. 1. vydání. Brno: Masarykova Univerzita, 1984. ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. 1. vydání. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7 ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vydání. Brno: Masarykova Univerzita, 1998. ISBN 80-210-1937-9 VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 122 s. ISBN: 80-7041-148-1 VACEK, P., ŠVARCOVÁ, E. (eds.) Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 75 s. ISBN: 80-7041-343-3 |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Vypracování projektu k některému z patosociálních jevů a jeho obhájení. |