Kreditové hodnocení předmětu | 1 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Nikl Jiří |
Garantující katedra | INF - Katedra kybernetiky |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Rozbor procesu učení na SŠ ve vztahu k jeho cílovému zaměření. Objektivní metody analýzy a konstrukce vzdělávacích cílů. Objektivní metody analýzy a konstrukce učebních úloh. Projektování učebních cílů a učebních úloh projektované myšlenkové náročnosti. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Studující budou mít osvojenu metodiku projektování operacionalizovaných, kvalifikovaných, kvantifikovaných a kondicionalizovaných učebních cílů a metodiku projektování učebních úloh s předem vymezenou obtížností aplikovaných myšlenkových operací (s využitím taxonomie učebních úloh dle Tollingerové) pro potřeby plánování a realizace tradičních i alternativních výukových postupů. Výběr učiva je proveden tak, aby osvojené vědomosti a dovednosti mohl studující uplatnit v každodenní přípravě a realizaci výuky v pedagogické praxi na SŠ - zvláště při tvorbě kvalitních opor učení (procvičovací materiály, testy, počítačové programy apod.). |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1.Motivační přednáška - cíle výukové discipliny, obsah interaktivních přednášek, podmínky zápočtu, význam přednášené problematiky pro praktickou činnost učitele humanitních oborů SŠ, diskuse. 2.Učební cíle ve vztahu k procesu učení.Znaky dobrého učení. Diagnostikování procesu učení. Aktivní učení. Chyba v učení. Výchovně vzdělávací cíle a proces učení. 3. Metody analýzy a projektování učebních cílů. Přepracování učebního cíle pro potřeby kvalitního řízení učebního procesu. Operacionalizace učebních cílů. 4.Kvalifikace učebních cílů. 5.Kvantifikace a kondicionalizace učebních cílů. Komplexní formulace učebního cíle. 6.Metody konstrukce sekvence učebních cílů. Lineární, alternativní, inverzní Thomasova matice. 7.Metody analýzy učiva v korelaci k analýze učebních cílů. 8. Metody analýzy učení. Analýza myšlenkových dovedností. 9. Přehled taxonomií myšlenkových operací a učebních úloh. 10.Rozbor taxonomie učebních úloh dle Tollingerové. 11.Využití taxonomie pro analýzu a projektování učebních úloh požadované operační náročnosti. 12.Taxace učebních úloh, index variability souboru učebních úloh a jejich využití. 13.Poziční index, didaktická hodnota souboru učebních úloh a jejich využití. 14.Požadavky na kvalitní soubory učebních úloh pro žáky SŠ. 15.Zápočet - kolektivní rozbor učebních cílů a souborů učebních úloh konstruovaných posluchači. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | 1/ Nikl,J. Metody projektování učebních úloh. (Skriptum). (Skriptum). Hradec Králové : Gaudeamus, 1997. ISBN 80-7041-230-5. 2/ Nikl,J. Technologie projektování vzdělávacích cílů…(Skriptum). Liberec : TUL, 2006. 3/ Fisher, R. Učíme děti myslet a učit se. (Praktický prů-vodce strategiemi vyučování.) Praha : Portál s.r.o., 1997. 4/ Grecmanová,H. a kol. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2. 5/ Kulič,V. Chyba a učení. Praha : SPN, 1971. |
Literatura doporučená studentům | 1/ Nikl,J. Metody projektování učebních úloh. (Skriptum). (Skriptum). Hradec Králové : Gaudeamus, 1997. ISBN 80- 2/ Nikl,J. Technologie projektování vzdělávacích cílů…(Skriptum). Liberec : TUL, 2006. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Odevzdání kvalitní seminární práce v termínu. Studující vyprojektuje operacionalizované, kvalifikované, kvantifikované a kondicionalizované cíle 2 (dvou) výuko-vých jednotek s příslušnými soubory učebních úloh -otaxovaných, s uvedeným indexem variability, pozičním indexem a stanovenou didaktickou hodnotou souborů učebních úloh. Seminární práci, zpracovanou v textovém procesoru odevzdá buď na CD-ROM, nebo vytištěnou se zaslaným souborem .doc (mailem na adresu vyučujícího), nejpozději v zápočtovém týdnu. |