Sylabus
DTPS - Didaktické technologie pro přírod. obory
2009

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Nikl Jiří
Garantující katedra INF - Katedra kybernetiky
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Rozbor procesu učení na SŠ ve vztahu k jeho cílovému zaměření. RVP, ŠVP. Objektivní metody analýzy a konstrukce vzdělávacích cílů. Objektivní metody analýzy a konstrukce učebních úloh. Projektování učebních cílů a učebních úloh projektované myšlenkové náročnosti. Specifika problematiky v přírodovědných oborech.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Studující budou mít osvojenu metodiku projektování operacionalizovaných, kvalifikovaných, kvantifikovaných a kondicionalizovaných učebních cílů a metodiku projektování učebních úloh s předem vymezenou obtížností aplikovaných myšlenkových operací (s využitím taxonomie učebních úloh dle Tollingerové)..
Osvojené učivo studující uplatní v každodenní přípravě a realizaci výuky v pedagogické praxi na SŠ a zvláště při tvorbě kvalitních podpor učení (procvičovací materiály, testy, počítačové programy apod.).
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1.Motivační přednáška - cíle výukové discipliny, obsah interaktivních přednášek, podmínky zápočtu, význam přednášené problematiky pro praktickou činnost učitele přírod. oborů SŠ, diskuse.
2.Učební cíle ve vztahu k procesu učení.Znaky dobrého učení. Diagnostikování procesu učení. Aktivní učení. Chyba v učení. Výchovně vzdělávací cíle a proces učení. RVP, ŠVP.
3. Metody analýzy a projektování učebních cílů. Přepracování učebního cíle pro potřeby kvalitního řízení učebního procesu. Operacionalizace učebních cílů.
4.Kvalifikace učebních cílů.
5.Kvantifikace a kondicionalizace učebních cílů. Komplexní formulace učebního cíle.
6.Metody konstrukce sekvence učebních cílů. Lineární, alternativní, inverzní Thomasova matice.
7.Metody analýzy učiva v korelaci k analýze učebních cílů.
8. Metody analýzy učení.Analýza myšlenkov. dovedností.
9. Přehled taxonomií myšlenkových operací a učebních úloh.
10.Rozbor taxonomie učebních úloh dle Tollingerové.
11.Využití taxonomie pro analýzu a projektování učebních úloh požadované operační náročnosti.
12.Taxace učebních úloh, index variability souboru učebních úloh a jejich využití.
13.Poziční index, didaktická hodnota souboru učebních úloh a jejich využití.
14.Požadavky na kvalitní soubory učebních úloh pro žáky SŠ.
15.Zápočet - kolektivní rozbor učebních cílů a souborů učebních úloh konstruovaných posluchači.
Literatura, na níž je předmět vystavěn 1/ Nikl,J. Metody projektování učebních úloh. (Skriptum).
(Skriptum). Hradec Králové : Gaudeamus, 1997. ISBN 80-7041-230-5.
2/ Nikl,J. Technologie projektování vzdělávacích cílů…(Skriptum). Liberec : TUL, 2006.
3/ Fisher, R. Učíme děti myslet a učit se. (Praktický prů-vodce strategiemi vyučování.) Praha : Portál s.r.o., 1997.
4/ Grecmanová,H. a kol. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
5/ Kulič,V. Chyba a učení. Praha : SPN, 1971.
Literatura doporučená studentům 1/ Nikl,J. Metody projektování učebních úloh. (Skriptum).
(Skriptum). Hradec Králové : Gaudeamus, 1997. ISBN 80-
2/ Nikl,J. Technologie projektování vzdělávacích cílů…(Skriptum). Liberec : TUL, 2006.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Odevzdání kvalitní seminární práce v termínu.
Studující vyprojektuje operacionalizované, kvalifikované, kvantifikované a kondicionalizované cíle 2 (dvou) výuko-vých jednotek s příslušnými soubory učebních úloh -otaxovaných, s uvedeným indexem variability, pozičním indexem a stanovenou didaktickou hodnotou souborů učebních úloh. Seminární práci, zpracovanou v textovém procesoru odevzdá buď na CD-ROM, nebo vytištěnou se zaslaným souborem .doc (mailem na adresu vyučujícího), nejpozději v zápočtovém týdnu.