Sylabus
ETOPVP - Etopedie pro učitele
2009

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Švarcová Eva
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Etopedie se zabývá problematikou sociálně narušených jedinců, dotýká se osob s neadaptivním chováním i anomálních osobností a v nemalé míře také problematiky závislostí. Součástí předmětu jsou teoretické základy etopedie, zásady prevence sociálně patologických jevů, systém etopedických zařízení včetně metod převýchovného procesu u nás
i v zahraničí.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Získání teoretických vědomostí z oblasti péče o sociálně narušené jedince, seznámení se základními pojmy, s přehledem sociálně patologických jevů, systémem výchovných a převýchovných zařízení
a osvojení si zásad prevence sociálně patologických jevů.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Vymezení oboru etopedie, vznik a tradice oboru.
2. Struktura oboru a vztah k ostatním vědám.
3. Osobnost etopeda, definice základních pojmů v etopedii.
4. Neadaptivní chování. Anomální osobnosti.
5. Klasifikace poruch chování.
6. Problematika závislostí.
7. Sexuální deviace.
8. Faktory podílející se na rozvoji sociálně patologických jevů.
9. Zásady prevence v etopedii.
10. Péče o sociálně narušené jedince.
11. Ústavní a ochranná výchova, práce kurátora, alternativní tresty.
12. Vývoj péče o obtížně vychovatelné v zahraničí.
13. Děti sociálně ohrožené, syndrom CAN.
14. Specifika romského etnika, romská rodina.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Davidová, E. Cesty Romů. Olomouc: UP, 1995.
Dunovský, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada,
1995.
Drtilová, J. a Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996.
Kuja, J. a Floder, J. Etopedie. Olomouc: UP, 1989.
Matoušek, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
Matoušek, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996.
Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
Nešpor, K. Alkohol drogy a vaše dítě. Praha: 1994.
Nešpor, K. Hra jako hazardní nemoc. Ostrava: 1994.
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
Vocilka, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče. Praha: Tech-Market,
1996.
Vocilka, M. Vybrané statě z etopedie. Most: Regionální středisko vých.
a vzděl., 1994
Vocilka, M. Speciálně pedagogická terminologie etopedická. Praha:
SPN, 1985.
Literatura doporučená studentům Davidová, E. Cesty Romů. Olomouc: UP, 1995.
Dunovský, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada,
1995.
Drtilová, J. a Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996.
Kuja, J. a Floder, J. Etopedie. Olomouc: UP, 1989.
Matoušek, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
Matoušek, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996.
Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
Nešpor, K. Alkohol drogy a vaše dítě. Praha: 1994.
Nešpor, K. Hra jako hazardní nemoc. Ostrava: 1994.
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
Vocilka, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče. Praha: Tech-Market,
1996.
Vocilka, M. Vybrané statě z etopedie. Most: Regionální středisko vých.
a vzděl., 1994
Vocilka, M. Speciálně pedagogická terminologie etopedická. Praha:
SPN, 1985.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zkouška:
- test
- ústní ověření znalostí na základě vybraného okruhu