Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Švarcová Eva |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Etopedie se zabývá problematikou sociálně narušených jedinců, dotýká se osob s neadaptivním chováním i anomálních osobností a v nemalé míře také problematiky závislostí. Součástí předmětu jsou teoretické základy etopedie, zásady prevence sociálně patologických jevů, systém etopedických zařízení včetně metod převýchovného procesu u nás i v zahraničí. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Získání teoretických vědomostí z oblasti péče o sociálně narušené jedince, seznámení se základními pojmy, s přehledem sociálně patologických jevů, systémem výchovných a převýchovných zařízení a osvojení si zásad prevence sociálně patologických jevů. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Vymezení oboru etopedie, vznik a tradice oboru. 2. Struktura oboru a vztah k ostatním vědám. 3. Osobnost etopeda, definice základních pojmů v etopedii. 4. Neadaptivní chování. Anomální osobnosti. 5. Klasifikace poruch chování. 6. Problematika závislostí. 7. Sexuální deviace. 8. Faktory podílející se na rozvoji sociálně patologických jevů. 9. Zásady prevence v etopedii. 10. Péče o sociálně narušené jedince. 11. Ústavní a ochranná výchova, práce kurátora, alternativní tresty. 12. Vývoj péče o obtížně vychovatelné v zahraničí. 13. Děti sociálně ohrožené, syndrom CAN. 14. Specifika romského etnika, romská rodina. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Davidová, E. Cesty Romů. Olomouc: UP, 1995. Dunovský, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. Drtilová, J. a Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996. Kuja, J. a Floder, J. Etopedie. Olomouc: UP, 1989. Matoušek, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Matoušek, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996. Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Nešpor, K. Alkohol drogy a vaše dítě. Praha: 1994. Nešpor, K. Hra jako hazardní nemoc. Ostrava: 1994. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. Vocilka, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče. Praha: Tech-Market, 1996. Vocilka, M. Vybrané statě z etopedie. Most: Regionální středisko vých. a vzděl., 1994 Vocilka, M. Speciálně pedagogická terminologie etopedická. Praha: SPN, 1985. |
Literatura doporučená studentům | Davidová, E. Cesty Romů. Olomouc: UP, 1995. Dunovský, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. Drtilová, J. a Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996. Kuja, J. a Floder, J. Etopedie. Olomouc: UP, 1989. Matoušek, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Matoušek, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996. Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Nešpor, K. Alkohol drogy a vaše dítě. Praha: 1994. Nešpor, K. Hra jako hazardní nemoc. Ostrava: 1994. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. Vocilka, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče. Praha: Tech-Market, 1996. Vocilka, M. Vybrané statě z etopedie. Most: Regionální středisko vých. a vzděl., 1994 Vocilka, M. Speciálně pedagogická terminologie etopedická. Praha: SPN, 1985. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zkouška: - test - ústní ověření znalostí na základě vybraného okruhu |