Sylabus
IPRVVP - Interaktivní prosociální výchova
2009

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zk - zkouška
Forma zkoušky ru - praktická a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Seminář si klade za cíl pomocí interaktivních metod rozvíjet dovednosti a schopnosti studentů ovliňovat etickou stránku osobnosti vychovávaných. Program semináře vychází z modelu etické výchovy L. Kohlberga, J.Piageta a R. Roche Olivara a je zaměřen na následující témata: Prosociální komunikace, důstojnost lidské osoby, sebeúcta, pozitivní hodnocecní drruhých, empatie, vyjadřování citů, asertivita, reálné a zobrazené vzory, komplexní prosociálnost.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem předmětu je vybavit účastníky dovednostmi a schopnostmi pozitivně a efektivně ovliňovat mravní stránku osobnosti žáků a studentů.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Prosociální komunikace. Nácvik aktivního naslouchání.
2. Důstojnost lidské osoby. Sebepoznání, sebepřijetí.
3. Pozitivní hodnocení druhých.
4. Kreativita. Řešení problémů, přijetí rozhodnutí.
5. Vyjadřování vlastních citů, sebeovládání.
6. Empatie.
7. Asertita. Zvládání agresivity, překonávání pasivity. Řešení konfliktů.
8. Reálné a zpotředkované sociální modely.
9. Komplexní prosociálnost.
10. Sociální kritika, občanská neposlušnost, nenasilí.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Lenz, L., Križová, O. Etická výchova 1. Praha : Luxpress, 2000.
Roche-Olivar, R. Etická výchova. Istropolitana : Orbis Pictus, 1992.
Vacek, P. Morální vývoj v psychologickych a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000.
Vacek, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005.
Literatura doporučená studentům Fromm, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha: Lidové noviny, 1997.
Haas, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1997.
Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
Peck, M.S. Lidé lži. Olomouc : Votobia, 1996.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Prokázání základních znalostí etické a prosociální výchovy.
Projekt aplikace prosociální výchovy do výuky.
Aktivní zapojení se na seminářích s 80% účastí.