Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Vacek Pavel |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zk - zkouška |
Forma zkoušky | ru - praktická a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Seminář si klade za cíl pomocí interaktivních metod rozvíjet dovednosti a schopnosti studentů ovliňovat etickou stránku osobnosti vychovávaných. Program semináře vychází z modelu etické výchovy L. Kohlberga, J.Piageta a R. Roche Olivara a je zaměřen na následující témata: Prosociální komunikace, důstojnost lidské osoby, sebeúcta, pozitivní hodnocecní drruhých, empatie, vyjadřování citů, asertivita, reálné a zobrazené vzory, komplexní prosociálnost. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je vybavit účastníky dovednostmi a schopnostmi pozitivně a efektivně ovliňovat mravní stránku osobnosti žáků a studentů. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Prosociální komunikace. Nácvik aktivního naslouchání. 2. Důstojnost lidské osoby. Sebepoznání, sebepřijetí. 3. Pozitivní hodnocení druhých. 4. Kreativita. Řešení problémů, přijetí rozhodnutí. 5. Vyjadřování vlastních citů, sebeovládání. 6. Empatie. 7. Asertita. Zvládání agresivity, překonávání pasivity. Řešení konfliktů. 8. Reálné a zpotředkované sociální modely. 9. Komplexní prosociálnost. 10. Sociální kritika, občanská neposlušnost, nenasilí. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Lenz, L., Križová, O. Etická výchova 1. Praha : Luxpress, 2000. Roche-Olivar, R. Etická výchova. Istropolitana : Orbis Pictus, 1992. Vacek, P. Morální vývoj v psychologickych a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. Vacek, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005. |
Literatura doporučená studentům | Fromm, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha: Lidové noviny, 1997. Haas, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1997. Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. Peck, M.S. Lidé lži. Olomouc : Votobia, 1996. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Prokázání základních znalostí etické a prosociální výchovy. Projekt aplikace prosociální výchovy do výuky. Aktivní zapojení se na seminářích s 80% účastí. |