Sylabus
KDSSK - Komunikativní příprava
2009

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Svatoš Tomáš
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium kombinované: přednáška 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Disciplína "komunikativní dovednosti I" (resp. sociální a pedagogická komunikace) je nedílnou součástí profesionalizace studenta učitelství v podmínkách vysokoškolské přípravy. Ve výuce předmětu se nastavují podmínky pro celistvější rozvoj sociálně komunikativní a pedagogicko komunikativní složky profesního působení, zároveň se vytváří prostor k dotváření (dozrávání) individuálních osobnostních vlastností studentů v modelovaném sociálním styku. Cíleně vede výuka studenty "směrem k sobě", k porozumnění a kongruenci vnitřních prožitků a vnějšího jednání.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností * poznat momentální socio-komunikativní charakteristiky studujících,
* cíleně rozvíjet a zdokonalovat jejich výrazové prostředky - ohledem na studentskou identitu,
* přinášet teoretická minima o sociální a pedagogické komunikaci,
* nacházet funkční vztahy mezi komunikační teorií a dovednostní praxí.
* budovat základy hodnocení a sebereflexe vnějšího chování,
* využívat technických prostředků jako zdroje zpětné vazby k optimalizaci výrazu osobního projevu
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Seminář č.1: Úvod do problematiky sociální a profesní komunikace
Seminář č.2-3: Rétorika a vývoj řečnictví
Seminář č.4-5: Sociální komunikace
Seminář č.6-7: Sociální učení a komunikace
Seminář č.8-9: Výraz osobního projevu
Seminář č.10-11: Neverbální komunikace
Seminář č.12: Komuniakční reflexe a sebereflexe
Literatura, na níž je předmět vystavěn KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU 1995.
SVATOŠ,T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006.
Literatura doporučená studentům MISTRÍK, J. Rétorika. Bratislava : SPN, 1988.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál 2003.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2006.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu podmínky k zápočtu:
splněné zásadní dovednostní mikrovýstupy, příprava a realizace osobnostního mikrovýstupu s audiovizuálním záznamem, analýza a sebereflexe mikrovýstupu z TV záznamu, úspěšnost v závěrečném didaktickém testu, založení a práce s pojmovým slovníkem.