| Kreditové hodnocení předmětu | 1 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Svatoš Tomáš |
| Garantující katedra | PP - Ústav pedagogiky, psychologie a etické výchovy |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Disciplína "komunikativní dovednosti I" (resp. sociální a pedagogická komunikace) je nedílnou součástí profesionalizace studenta učitelství v podmínkách vysokoškolské přípravy. Ve výuce předmětu se nastavují podmínky pro celistvější rozvoj sociálně komunikativní a pedagogicko komunikativní složky profesního působení, zároveň se vytváří prostor k dotváření (dozrávání) individuálních osobnostních vlastností studentů v modelovaném sociálním styku. Cíleně vede výuka studenty "směrem k sobě", k porozumnění a kongruenci vnitřních prožitků a vnějšího jednání. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | * poznat momentální socio-komunikativní charakteristiky studujících, * cíleně rozvíjet a zdokonalovat jejich výrazové prostředky - ohledem na studentskou identitu, * přinášet teoretická minima o sociální a pedagogické komunikaci, * nacházet funkční vztahy mezi komunikační teorií a dovednostní praxí. * budovat základy hodnocení a sebereflexe vnějšího chování, * využívat technických prostředků jako zdroje zpětné vazby k optimalizaci výrazu osobního projevu |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Seminář č.1: Úvod do problematiky sociální a profesní komunikace Seminář č.2-3: Rétorika a vývoj řečnictví Seminář č.4-5: Sociální komunikace Seminář č.6-7: Sociální učení a komunikace Seminář č.8-9: Výraz osobního projevu Seminář č.10-11: Neverbální komunikace Seminář č.12: Komuniakční reflexe a sebereflexe |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU 1995. SVATOŠ,T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. |
| Literatura doporučená studentům | MISTRÍK, J. Rétorika. Bratislava : SPN, 1988. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál 2003. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2006. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | podmínky k zápočtu: splněné zásadní dovednostní mikrovýstupy, příprava a realizace osobnostního mikrovýstupu s audiovizuálním záznamem, analýza a sebereflexe mikrovýstupu z TV záznamu, úspěšnost v závěrečném didaktickém testu, založení a práce s pojmovým slovníkem. |