Sylabus
MOSTR - Mohou stroje myslet?
2007

Kreditové hodnocení předmětu 5
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Peregrin Jaroslav
Garantující katedra KFSV - Katedra filozofie a společenských věd
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
studium kombinované: přednáška 2 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu V přednášce vyjdeme z otázky po tom, zda mohou stroje myslet, tak jak ji před více než padesáti lety položil Alan Turing. Nebudeme se ale zabývat rozborem toho, co stroje fakticky dokáží či mohou v budoucnosti dokázat – budeme se zabývat především tím, co tato otázka vlastně znamená a jak na ni vůbec lze odpovídat. Ukážeme, jak souvisí se současnými filosofickými názory na povahu mysli; a pokusíme se naznačit, že na tuto otázku podobně jako na otázky s ní související nelze odpovídat pouze prostřednictvím empirických zkoumání; že zásadně podstatná je i hluboká filosofická reflexe pojmů, o které v této oblasti jde, a povahy otázek, které si v jejím rámci můžeme smysluplně klást.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností dle instrukcí vyučujícího
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Mohou stroje myslet?; Alan Turing a jeho následovníci; Turingova teze: pro a proti; Jak přemýšlíme o něčem?; Mysl a tělo; Funkcionalismus a jeho k ritika; Filosofie mysli a obrat k jazyku
Literatura, na níž je předmět vystavěn Téma není způsobem, jakým bude probíráno, v literatuře přehledně zpracováno; částečně Peregrin: Kapitoly z analytické, Filosofia, Praha, 2005, kapitola 'Filosofie mysli'.
Literatura doporučená studentům *Dennett, D. (1997): ‘Consciousness in Human and Robot Minds’, Cognition, Computation and Consciousness, Oxford University Press, Oxford. [http://ase.tufts.edu/cogstud/papers/concrobt.htm]
*Dennet, D. (1985): ‘Can Machines Think?’, in How we Know (ed. M. Shafto), Harper & Row, San Francisco; reprinted (with two postscripts) in Dennet: Brainchildren, MIT Press, Cambridge (Mass.). 3-29. [http://www.kurzweilai.net/articles/art0099.html?printable=1]
*Nagel, T. (1974): 'What is it like to be a bat?', Philosophical Review 83, 435-50
[http://members.aol.com/NeoNoetics/Nagel_Bat.html]
*Penrose, R. (1999): 'Science and the Mind', http://online.kitp.ucsb.edu/online/plecture/penrose/
*Saygin, A.P., I. Cicekli & V. Akman (ms.): ‘Turing Test: 50 Years Later’, http://crl.ucsd.edu/~saygin/papers/tt.pdf
*Searle, J. (1980) ‘Minds, Brains, and Programs’, Behavioral and Brain Sciences 3: 417-24.
[http://members.aol.com/NeoNoetics/MindsBrainsPrograms.html]
*Turing, A.M. (1950) ‘Computing Machinery and Intelligence’, Mind 59: 433-60.
[http://www.abelard.org/turpap2/turpap2.htm]
*The Turing Test Page‘: http://cogsci.ucsd.edu/~asaygin/tt/ttest.html
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu dle instrukcí vyučujícího