Kreditové hodnocení předmětu | 5 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Peregrin Jaroslav |
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
studium kombinované: přednáška 2 hod. týdně |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | V přednášce vyjdeme z otázky po tom, zda mohou stroje myslet, tak jak ji před více než padesáti lety položil Alan Turing. Nebudeme se ale zabývat rozborem toho, co stroje fakticky dokáží či mohou v budoucnosti dokázat – budeme se zabývat především tím, co tato otázka vlastně znamená a jak na ni vůbec lze odpovídat. Ukážeme, jak souvisí se současnými filosofickými názory na povahu mysli; a pokusíme se naznačit, že na tuto otázku podobně jako na otázky s ní související nelze odpovídat pouze prostřednictvím empirických zkoumání; že zásadně podstatná je i hluboká filosofická reflexe pojmů, o které v této oblasti jde, a povahy otázek, které si v jejím rámci můžeme smysluplně klást. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | dle instrukcí vyučujícího |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Mohou stroje myslet?; Alan Turing a jeho následovníci; Turingova teze: pro a proti; Jak přemýšlíme o něčem?; Mysl a tělo; Funkcionalismus a jeho k ritika; Filosofie mysli a obrat k jazyku |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Téma není způsobem, jakým bude probíráno, v literatuře přehledně zpracováno; částečně Peregrin: Kapitoly z analytické, Filosofia, Praha, 2005, kapitola 'Filosofie mysli'. |
Literatura doporučená studentům | *Dennett, D. (1997): ‘Consciousness in Human and Robot Minds’, Cognition, Computation and Consciousness, Oxford University Press, Oxford. [http://ase.tufts.edu/cogstud/papers/concrobt.htm] *Dennet, D. (1985): ‘Can Machines Think?’, in How we Know (ed. M. Shafto), Harper & Row, San Francisco; reprinted (with two postscripts) in Dennet: Brainchildren, MIT Press, Cambridge (Mass.). 3-29. [http://www.kurzweilai.net/articles/art0099.html?printable=1] *Nagel, T. (1974): 'What is it like to be a bat?', Philosophical Review 83, 435-50 [http://members.aol.com/NeoNoetics/Nagel_Bat.html] *Penrose, R. (1999): 'Science and the Mind', http://online.kitp.ucsb.edu/online/plecture/penrose/ *Saygin, A.P., I. Cicekli & V. Akman (ms.): ‘Turing Test: 50 Years Later’, http://crl.ucsd.edu/~saygin/papers/tt.pdf *Searle, J. (1980) ‘Minds, Brains, and Programs’, Behavioral and Brain Sciences 3: 417-24. [http://members.aol.com/NeoNoetics/MindsBrainsPrograms.html] *Turing, A.M. (1950) ‘Computing Machinery and Intelligence’, Mind 59: 433-60. [http://www.abelard.org/turpap2/turpap2.htm] *The Turing Test Page‘: http://cogsci.ucsd.edu/~asaygin/tt/ttest.html |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | dle instrukcí vyučujícího |