Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Daneš Jaroslav |
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd |
Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Cílem předmětu je pochopit vnitřní logiku vývoje evropského filosofického myšlení od renesance po klasickou německou filosofii. Renesance, humanismus a reformace. Evropský ostrovní empirismus. Evropský kontinentální racionalismus. Francouzské osvícenství a encyklopedismus. Klasická německá filosofie a její rozklad. Důraz je kladen na práci s primární literaturou, která není v seznamu uváděna, ale kterou posluchači volí na základě témat svých seminárních prací. Semináře se opírají o interpretaci primárních textů a seminární kolokvia jsou zaměřena na komparaci rozličných filozoficko-metodologických východisek sledovaných témat. K základním tématickým problémům patří zejména problematika tzv. subjekt-objektového paradigmatu, lidské přirozenosti, dějinnosti, politického myšlení a vědeckého poznání. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://fhs.uhk.cz/ufsv/ |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://fhs.uhk.cz/ufsv/ |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | BRYAN, M. Modern British philosophy, London, 1971. DRTINA, F. Üvod do filosofie, 2. díl. Myšlenkový vývoj evropského lidstva. Praha, 1948. FALCKENBERG, R. Dějiny novověké filosofie. Praha, 1899. Filosofie. Filosofie v dějinách a současnost ve filosofii. Hradec Králové, 1999. FLOSS, P. Proměny vědění. Praha, 1987. GUARDINI, R. Konec novověku. Praha, 1993. Humanismus v období renesance a reformace. Hradec Králové, 1999. MAJOR, L. Dějiny poklasické filozofie v 19. a na počátku 20. století. Praha, 1991. NADLER, S. M. A Companion to Early Modern Philosophy. Oxford, 2002. NEKVINDA, L. Úvod do studia dějin filosofie. Hradec Králové, 1996. PEŠKOVÁ, J. , ŠEVČÍK, O. Filosofie – kultura – civilizace. Praha, 1997. PETŘÍČEK, M. Úvod do (současné) filosofie. Praha, 1992. RÖD, W. Novověká filosofie I., II. Praha, 2001. SOBOTKA, M. Německá klasická filosofie. Praha, 1992. SOBOTKA, M., ZNOJ, M., MOURAL, J. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. Praha, 1993. |
Literatura doporučená studentům | Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://fhs.uhk.cz/ufsv/ |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Specifikaci pro každý semestr/akademický rok vyhledejte na http://fhs.uhk.cz/ufsv/ |