Sylabus
ODSSK - Obecná didaktika
2008

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Svatoš Tomáš
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 2 hod. týdně
Prerekvizity
PPSSK Pedagogická propedeutika
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty
TVSSK Teorie výchovy
Anotace předmětu Disciplína "obecná didaktika" svými záměry i pojetím navazuje na předcházející pedagogickou propedeutiku. Je klasicky strukturovaná podle základních pedagogických kategorii (cílové složky, obsah výchovy a vzdělání, metody a prostředky vyučování, podmínky vzdělávání, pedeutologické otázky etc. a to v kontextu proměň českého školství a integračních tendencí. Je pojata nejen jako teoreticko komparativní, ale také postojově dovednostní.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Primárním cílem je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících učitelství, vystihnout historicko srovnávací kontext a uvažovat o bezprostředních aplikacích do školské praxe. Dílčí cíle:
* rozvíjet profesní orientaci budoucích učitelů za základě komparace obecných poznatků a konkterizovaného učiva,
* rozvíjet schopnost uvažovat o didaktických transformacích učební látky až na úroveň konkrétní vyučovací hodiny,
* vést profesně zralé diskuse k aktuálním tématům českého školství,
* informovat o současných problémech vzdělávání a jejich didakticky optimálních řešeních.
* řešit v modelových situacích fragmenty didaktické činnosti (mikrovýukou) a ty refelektovat a sebereflektovat kvantitativní a kvalitativní cestou.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. CO JE DIDAKTIKA ?
2. SYSTÉM DIDAKTIKY PODLE MAŇÁKA
3. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Cílové zaměření
4. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Obsah – učivo - kurikulum
5. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Vyučovací metody a prostředky
6. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Organizační formy
7. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Hodnocení – evaluace- reflexe
8. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Podmínky - zásady - klíma
9. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Pedagogická interakce a komunikace
10. ČINITELÉ EDUKACE: Učitel - vychovatel
11. ČINITELÉ EDUKACE: Dítě - žák – student - vychovávaný
12. UČITELSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ A JEHO VÝVOJ
13: VYUČOVACÍ HODINA: Technologie výuky
14. VYUČOVACÍ HODINA: Příprava na vyučování
15. DIDAKTICKÉ PROCEDURY: Práce s pedagogickým textem
16. DIDAKTICKÉ PROCEDURY: Aktivizující metody - kreativita
17. PEDAGOGICKÉ DOVEDNOSTI UČITELE
18. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Tradiční
19. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Psycho-didaktické
20. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Reformní zahraniční
21. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: reformní v ČSR
22. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: moderní teorie vzdělávání
23. AKTUÁLNÍ ČESKÁ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA: rámcové vzdělávací programy
24. AKTUÁLNÍ ČESKÁ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA: inovativní přístupy
Literatura, na níž je předmět vystavěn BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
BLÍŽKOVSKÝ, B. Pedeutologické základy učitelského vzdělávání. In Učitel v demokratické škole. Brno : Paido, 1994, s.19.
BRUNNER, J. S. Vzdělávací proces. Praha : SPN, 1965.
ČAPEK, R., DOLEŽALOVÁ, J. Pedagogické situace pro cvičení z pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. 53 s.
DOLEŽALOVÁ, J., LAŠEK, J. (ed.) Vybraná témata z pedagogiky a psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 155 s.
FLANDERS, N.A. Analyzing Teaching Behavior. London : Addison-Wesley, 1970.
HELUS, Z. Jak dál ve vzdělávání učitelů ? Pedagogika, 1995, č.2, s.105.
HRABAL, V. Jaký jsem učitel ? Praha : SPN, 1988.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
kolektiv: K současnému pojetí didaktiky základní školy. Praha : Karolinum, 1994.
kolektiv: Aktuální otázky pedagogiky a psychologie (sborník). Hradec Králové : Gaudeamus, 1997.
kolektiv: Využití počítače ve vyučování. Praha : Portál, 1998.
KOMENSKÝ, J.A. Zákony školy dobře spořádané. Svazek II, Praha : SPN, 1960.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU, 1992.
MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995.
MAREŠ, J.: Co se ví o učení z obrazového materiálu? In Mareš, J. a Svatoš, T. (ed). Novinky v pedagogické psychologii 95. Zlín : Lingua, 1995, s.20.
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. Praha : SPN, 1984.
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988.
PELIKÁN, J. Jak koncipovat vzdělání. Pedagogická orientace, 1991, č.1, s.64.
PIKE, G. a SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál 2000.
PRŮCHA, J.,WALTEROVÁ,E. a MAREŠ,J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1995.
RYS, S. Příprava učitele na vyučování. Praha : SPN, 1979.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1998.
SOLFRONK, J. Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha : Karolinum, 1996.
SVATOŠ, T. (ed). Katedra pedagogiky a psychologie se představuje (sborník). Hradec Králové : Gaudeamus, 1997.
SVATOŠ, T. Sebereflexní motivy v učitelském studiu. In Mareš,J., Slavík, J., Svatoš,T. a Švec, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996, s.74.
SVATOŠ, T. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu. In DOLEŽALOVÁ,J. a LAŠEK, J. Vybraná témata z pedagogiky a psychologie. Sborník. Králové : Gaudeamus, 2002, s. 5 – 22, ISBN 80-7041-0777-9.
ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : Paido, 1994.
ŠTECH, S. Artikulace teorie a praxe v učitelství (dilemata profese). In Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii. Brno : Paido 1995, s.80.
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : Paido, 1998.
ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno : Paido 1999.
TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit. Praha : PedF UK, 1991.
VÁŇOVÁ, R. Transformace českého školství v posttransformační době? Pedagogika, 1996, č.2, s.103.
Literatura doporučená studentům Gavora, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992.
Kolektiv. K současnému pojetí didaktiky základní školy. Praha: Karolinum, 1994.
Kolektiv. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Brno: Paido, 1997.
Kolektiv. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
Kolektiv. 7. konference Českí asociace pedagogického výzkumu. Hradec Králové: VŠP 1999.
Koťa, J., Rýdl, K. Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha: PedF UK, 1992.
Švec, V. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. Pedagogika 1996, č. 3
DOLEŽALOVÁ, J. Vzdělávání, výuka, cíle a obsah výuky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu požadavky k zápočtu:
a) splnění většiny mikrovýstupů a zadání,
b) didakticky zaměřená hospitace,
c) vyučovací mikrovýstup a jeho didaktická a komunikační reflexe,
d) sdělení „Pedagogická aktualita“ a profesně osobní komentář,
e) sebereflexní úvaha o předpokladech k učitelství jako sociální profesi (do studentského portfolia),
f) úspěšnost v závěrečném didaktickém testu

Zkouška
- písemný test (6 tématický okruhů)
- ústní ověření znalostí na základě vybraného okruhu