Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Mervartová Kateřina |
Garantující katedra | RJ - Katedra ruského jazyka a literatury |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: cvičení 14 hod. za semestr
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Výuka je zaměřena na rozvoj řečových dovedností a komunikativních kompetencí studujících, a to jak dovedností receptivních, tj. porozumění čtenému textu i vyslechnutému projevu, tak produktivních, tj. ústního a písemného vyjadřování. Pozornost je věnována osvojování slovní zásoby z běžných komunikačních situací. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Dosažené řečové dovednosti a komunikativní kompetence by studujícím měly umožnit používání polského jazyka v osobním životě, při dalším vzdělávání a v povolání. Řečové dovednosti jsou vytvářeny na základě komunikativních situací, část tematických okruhů je zaměřena na problematiku školství. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1.-2. Úvod, seznámení s požadavky ke zkoušce. Opakování gramatiky na textu: skloňování podst. jmen. Základní konverzační situace. 3.-4. Gramatický rozbor textu: časování sloves. Slovní zásoba k tématu mé (budoucí) zaměstnání. 5.-6. Prezentace - Mé (budoucí) zaměstnání. Gramatický rozbor textu: příd. jména, příd. jména slovesná, přechodníky. 7.-8. Slovní zásoba k tématu studium. Gramatický rozbor textu: zájmena osobní, záporná, neurčitá, číslovky. 9.-10. Prezentace: Studium, moje specializace. Odborné texty na téma školství. 11.-12. Všestranný gramatický rozbor textu. Odborné texty: práce ve školství - aktuální otázky. 13.-14. Odborný text: Problematika studia na různých typech škol. Všestranný gramatický rozbor textu. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Zofia Tarajło-Lipowska, Mówię po polsku, Warszawa 2004 aktuální tisk |
Literatura doporučená studentům | Zofia Tarajło-Lipowska, Mówię po polsku, Warszawa 2004 aktuální tisk |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | písemná zkouška: překlad z češtiny do polštiny zaměřený na osvojené gramatické, lexikální a pravopisné jevy(podstatné a přídavné jméno jako součást sponově jmenného přísudku, 2.a 3.stupeň přídavných jmen a příslovcí, číselně jmenná spojení, vyjadřování přibližnosti, násobnosti, vazby s přídavnými jmény slovesnými, podstatná jména slovesná, nejfrekventovanější slovesné vazby, předložkové konstrukce) doplňování příslušných jevů do předtištěných polských textů nebo napsání požadovaných tvarů zadaných výchozích slov ústní zkouška: konverzace v rámci tématických okruhů stanovených vyučujícím ve studijních skupinách s přihlédnutím k jejich specifice |