Sylabus
POLJ - Cizí jazyk - polský jazyk
2007

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Mervartová Kateřina
Garantující katedra RJ - Katedra ruského jazyka a literatury
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: cvičení 14 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Výuka je zaměřena na rozvoj řečových dovedností a komunikativních kompetencí studujících, a to jak dovedností receptivních, tj. porozumění čtenému textu i vyslechnutému projevu, tak produktivních, tj. ústního a písemného vyjadřování. Pozornost je věnována osvojování slovní zásoby z běžných komunikačních situací.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Dosažené řečové dovednosti a komunikativní kompetence by studujícím měly umožnit používání polského jazyka v osobním životě, při dalším vzdělávání a v povolání. Řečové dovednosti jsou vytvářeny na základě komunikativních situací, část tematických okruhů je zaměřena na problematiku školství.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1.-2. Úvod, seznámení s požadavky ke zkoušce. Opakování gramatiky na textu: skloňování podst. jmen. Základní konverzační situace.
3.-4. Gramatický rozbor textu: časování sloves. Slovní zásoba k tématu mé (budoucí) zaměstnání.
5.-6. Prezentace - Mé (budoucí) zaměstnání. Gramatický rozbor textu: příd. jména, příd. jména slovesná, přechodníky.
7.-8. Slovní zásoba k tématu studium. Gramatický rozbor textu: zájmena osobní, záporná, neurčitá, číslovky.
9.-10. Prezentace: Studium, moje specializace.
Odborné texty na téma školství.
11.-12. Všestranný gramatický rozbor textu. Odborné texty: práce ve školství - aktuální otázky.
13.-14. Odborný text: Problematika studia na různých typech škol. Všestranný gramatický rozbor textu.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Zofia Tarajło-Lipowska, Mówię po polsku, Warszawa 2004
aktuální tisk
Literatura doporučená studentům Zofia Tarajło-Lipowska, Mówię po polsku, Warszawa 2004
aktuální tisk
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu písemná zkouška:
překlad z češtiny do polštiny zaměřený na osvojené gramatické, lexikální a pravopisné jevy(podstatné a přídavné jméno jako součást sponově jmenného přísudku, 2.a 3.stupeň přídavných jmen a příslovcí, číselně jmenná spojení, vyjadřování přibližnosti, násobnosti, vazby s přídavnými jmény slovesnými, podstatná jména slovesná, nejfrekventovanější slovesné vazby, předložkové konstrukce)
doplňování příslušných jevů do předtištěných polských textů nebo napsání požadovaných tvarů zadaných výchozích slov

ústní zkouška:
konverzace v rámci tématických okruhů stanovených vyučujícím ve studijních skupinách s přihlédnutím k jejich specifice