Sylabus
PPZPVP - Pedagog. praxe pro začínající pedagogy
2008

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Čapek Robert
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zk - zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Kurz teoreticky i prakticky pojedná o otázkách přímé pedagogické činnosti (tzn. vyučování), ke které se studenti dostanou při průběžné i souvislé praxi. Zároveň se při práci na otázkách studenti seznámí s netradičními metodickými postupy. K metodám kurzu budou patřit i pedagogická dílna, rozbory výchovných situací, rozbor videozáznamů, praktické činnosti.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Lepší orientace při pedagogické činnosti v praxi.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Vztah žáka a učitele
2. Hodnocení ve škole
3. Tresty a odměny ve výchovném a vyučovacím procesu.
4. Sociální klima ve škole a třídě.
5. Komunikace ve třídě
6. Učitel jako poradce, manager, informační servis.
7. Netradiční vyučovací metody, alternativní postupy
8. Mimořádné situace a krizové stavy
Literatura, na níž je předmět vystavěn Badegruber B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha: Portál 1994.
Čapek R. Pedagogická praxe pro studenty. Od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus 2001.
Mareš J., Křivohlavý J. Komunikace ve škole. Brno: MU Brno, 1995.
Petty G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
Průcha J., Walterová E., Mareš J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1999.
Svatoš T., Kotková V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.
Literatura doporučená studentům Carlgren F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991.
Grecmanová H., Urbanovská E. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1997. Kasíková H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.
Kovaliková S. Integrovaná tematická výuka. Model. Kroměříž: Spirála 1995.
Pike G., Selby D. Globální výchova. Praha: Grada, 1996.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Teoretické znalosti podle tématických okruhů. Vypracování vzorové přípravy na vyučovací hodinu s použitím některé alternativní metody.