Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Čapek Robert |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zk - zkouška |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Kurz teoreticky i prakticky pojedná o otázkách přímé pedagogické činnosti (tzn. vyučování), ke které se studenti dostanou při průběžné i souvislé praxi. Zároveň se při práci na otázkách studenti seznámí s netradičními metodickými postupy. K metodám kurzu budou patřit i pedagogická dílna, rozbory výchovných situací, rozbor videozáznamů, praktické činnosti. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Lepší orientace při pedagogické činnosti v praxi. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Vztah žáka a učitele 2. Hodnocení ve škole 3. Tresty a odměny ve výchovném a vyučovacím procesu. 4. Sociální klima ve škole a třídě. 5. Komunikace ve třídě 6. Učitel jako poradce, manager, informační servis. 7. Netradiční vyučovací metody, alternativní postupy 8. Mimořádné situace a krizové stavy |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Badegruber B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha: Portál 1994. Čapek R. Pedagogická praxe pro studenty. Od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus 2001. Mareš J., Křivohlavý J. Komunikace ve škole. Brno: MU Brno, 1995. Petty G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. Průcha J., Walterová E., Mareš J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1999. Svatoš T., Kotková V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. |
Literatura doporučená studentům | Carlgren F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991. Grecmanová H., Urbanovská E. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1997. Kasíková H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. Kovaliková S. Integrovaná tematická výuka. Model. Kroměříž: Spirála 1995. Pike G., Selby D. Globální výchova. Praha: Grada, 1996. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Teoretické znalosti podle tématických okruhů. Vypracování vzorové přípravy na vyučovací hodinu s použitím některé alternativní metody. |