Sylabus
PSMOVP - Psychologie morálky a dramatická výchova
2009

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zk - zkouška
Forma zkoušky u - ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Vyučovaný předmět výchova je zaměřen na ovládnutí metodiky zpracování nejrůznějších etických, hodnotově postojových, kulturněpolitických otázek prostřednictvím aktivně prožitkových metod. Obsahově je výuka zaměřena na psychologii morálky, aktualizované etické a postojově hodnotové otázky ve vazbě na možnost využití v budoucí učitelské praxi.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Přiblížit studentům problematiku morálního vývoje a morální výchovy z osobnostně psychologického hlediska pomocí prostředků dramatické výchovy
(včetně simulačních a inscenačních postupů).
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1) Struktura osobnosti (test, sebehodnocení, sebepopis).
Dramatická výchova (úvod, smysl, podstata)
2) Skupinové poznávací strategie.
3) Psychologie morálky (přístupy, Piaget, Kohlberg).
Relaxace, vizualizace (formy, funkce).
4) Zlo a dobro I. (komunikační zdroje d. a z.)
Komunikace v DV.
5) Dobro a zlo II. (Mravnost a její úrovně). Diskusní metody.
6) Dobro a zlo III. (Aktualizace na současnou problematiku.)
7) Sociálně patologické jevy a jejich reflexe DV I.
8) Sociálně patologické jevy a jejich reflexe DV II.
9) Agresivita a prosociálnost, jejich zjišťování a ovlivňování.
10) Vyjasňování hodnot I. (Inventární a diskusní metody.)
11) Vyjasňování hodnot II. (Inscenační a simulační metody.)
12) Vyjasňování hodnot III. (Strategické hry.)
13) Vyjasňování hodnot IV. (Strukturované drama.)
14) Zápočtový seminář (předložení závěrečného projektu).
Literatura, na níž je předmět vystavěn Bláhová,K.: Uvedení do systému školní dramatiky. IPOS,Praha 1996.
Fromm,E: Lidské srdce - jeho nadání k dobru a zlu. Praha 1969.
Fromm,E.: Mít nebo být. NV, Praha 1994.
Fromm,E.: Anatomie lidské destruktivity. NLN, Praha 1997.
Horká,H.,Hrdličková,A.: Výchova pro 21. století. Paido,Brno 1998.
Heidbrink,H.: Psychologie morálního vývoje. Portál,Praha 1997.
Lorenz,K.: 8 smrtelných hříchů. Panorama, Praha 1990.
Machková,E.: Metodika dramatické výchovy. IPOS, Praha 1993.
Literatura doporučená studentům Bláhová,K.: Uvedení do systému školní dramatiky. IPOS,Praha 1996.
Fromm,E: Lidské srdce - jeho nadání k dobru a zlu. Praha 1969.
Fromm,E.: Mít nebo být. NV, Praha 1994.
Fromm,E.: Anatomie lidské destruktivity. NLN, Praha 1997.
Horká,H.,Hrdličková,A.: Výchova pro 21. století. Paido,Brno 1998.
Heidbrink,H.: Psychologie morálního vývoje. Portál,Praha 1997.
Lorenz,K.: 8 smrtelných hříchů. Panorama, Praha 1990.
Machková,E.: Metodika dramatické výchovy. IPOS, Praha 1993.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky ke zkoušce:
- aktivní účast na jednotlivých lekcích
- zpracování tématicky (oborově) orientovaného projektu
- základní poznatková orientace v psychologii morálky a dramatické výchově
- demonstrace prakrických dovedností při vedení strukturovaného dramatu