Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Vacek Pavel |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zk - zkouška |
Forma zkoušky | u - ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Vyučovaný předmět výchova je zaměřen na ovládnutí metodiky zpracování nejrůznějších etických, hodnotově postojových, kulturněpolitických otázek prostřednictvím aktivně prožitkových metod. Obsahově je výuka zaměřena na psychologii morálky, aktualizované etické a postojově hodnotové otázky ve vazbě na možnost využití v budoucí učitelské praxi. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Přiblížit studentům problematiku morálního vývoje a morální výchovy z osobnostně psychologického hlediska pomocí prostředků dramatické výchovy (včetně simulačních a inscenačních postupů). |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1) Struktura osobnosti (test, sebehodnocení, sebepopis). Dramatická výchova (úvod, smysl, podstata) 2) Skupinové poznávací strategie. 3) Psychologie morálky (přístupy, Piaget, Kohlberg). Relaxace, vizualizace (formy, funkce). 4) Zlo a dobro I. (komunikační zdroje d. a z.) Komunikace v DV. 5) Dobro a zlo II. (Mravnost a její úrovně). Diskusní metody. 6) Dobro a zlo III. (Aktualizace na současnou problematiku.) 7) Sociálně patologické jevy a jejich reflexe DV I. 8) Sociálně patologické jevy a jejich reflexe DV II. 9) Agresivita a prosociálnost, jejich zjišťování a ovlivňování. 10) Vyjasňování hodnot I. (Inventární a diskusní metody.) 11) Vyjasňování hodnot II. (Inscenační a simulační metody.) 12) Vyjasňování hodnot III. (Strategické hry.) 13) Vyjasňování hodnot IV. (Strukturované drama.) 14) Zápočtový seminář (předložení závěrečného projektu). |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Bláhová,K.: Uvedení do systému školní dramatiky. IPOS,Praha 1996. Fromm,E: Lidské srdce - jeho nadání k dobru a zlu. Praha 1969. Fromm,E.: Mít nebo být. NV, Praha 1994. Fromm,E.: Anatomie lidské destruktivity. NLN, Praha 1997. Horká,H.,Hrdličková,A.: Výchova pro 21. století. Paido,Brno 1998. Heidbrink,H.: Psychologie morálního vývoje. Portál,Praha 1997. Lorenz,K.: 8 smrtelných hříchů. Panorama, Praha 1990. Machková,E.: Metodika dramatické výchovy. IPOS, Praha 1993. |
Literatura doporučená studentům | Bláhová,K.: Uvedení do systému školní dramatiky. IPOS,Praha 1996. Fromm,E: Lidské srdce - jeho nadání k dobru a zlu. Praha 1969. Fromm,E.: Mít nebo být. NV, Praha 1994. Fromm,E.: Anatomie lidské destruktivity. NLN, Praha 1997. Horká,H.,Hrdličková,A.: Výchova pro 21. století. Paido,Brno 1998. Heidbrink,H.: Psychologie morálního vývoje. Portál,Praha 1997. Lorenz,K.: 8 smrtelných hříchů. Panorama, Praha 1990. Machková,E.: Metodika dramatické výchovy. IPOS, Praha 1993. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky ke zkoušce: - aktivní účast na jednotlivých lekcích - zpracování tématicky (oborově) orientovaného projektu - základní poznatková orientace v psychologii morálky a dramatické výchově - demonstrace prakrických dovedností při vedení strukturovaného dramatu |