Kreditové hodnocení předmětu | 4 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Iljuk Boris |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět psychologie. Přehled hlavních psychol. směrů. Biologická a sociální determinace psychiky. Přehled hlavních druhů psychických jevů. Senzorické a racionální poznání. Mnestický proces. Pozornost. Rozbor citových a volních procesů. Struktura osobnosti. Předmět vývojové psychologie. Psychický vývoj - vymezení pojmu, činitelé, mechanismy, periodizace, základní zákonitosti. Psychické zvláštnosti jednotlivých vývojových období (od prenatálního do adolescentního) s akcentem na problematiku střední školy. Činitelé vzniku a vývoje psychických poruch a dynamika jejich působení. Přehled příznaků psychických poruch. Psychická deprivace a subdeprivace. Lehké mozkové dysfunkce. Poruchy intelektové, neurotické, psychotické, psychopatické, specifické vývojové, smyslové. Poruchy chování se sociálním základem. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Osvojení základních pojmů obecné a vývojové psychologie pro potřeby navazujícího studia dalších disciplin psychologie a pedagogiky. V části patopsychologické a psychopatologické přispět k odborné přípravě budoucích učitelů na činnost s různým způsobem problémových žáků v prostředí ZŠ a SŠ (akcent na projevy poruch v období základní školy). |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Předmět psychologie. Determinace psychiky.Přehled hlavních psychologických směrů.Metody psychologie. 2. Osobnost: pojem, struktura, dynamika, typy.Přehled poruch osobnosti: nejzávažnější poruca (dezintegrace) a nejvýznamnější typy poruch (paranoidní, schizoidní, disociální, histrionská, anankastická, narcistická aj.). Poruchy motivačních a konativních procesů, vědomí. 3. poznávací (kognitivní) procesy, jejích charakteristika a fyziologický základ. Čití a počitky.Vnímání a vjemy. Poruchy vnimání. 4. Paměť, mnemické procesy. Představy a fantazie. Poruchy paměti. 5. Poznávací procesy, jejich charakteristika a fyziologický základ. Senzorické poznání (čití a vnímání, představy prosté a fantazijní). 6. Myšlení. Myšlenkové operace, formy myšlení. Vlastnosti myšlení. Poruchy myšlení. 7. Komunikace, jazyk, řeč. Základní poruchy řeči. 8. Emoce. Emoční inteligence. Poruchy emoci. 9. Vymezení volních procesů a volních vlastností, vůle, struktura volního aktu, volní úsilí. Poruchy vůle. 10. Vývoj osobnosti v ontogeneze. Akcelerace a retardace psychického vývoje. Mentální retardace, hraniční pásmo intelektového defektu, demence. Základní teorie vývoje. Periodizace psychického vývoje. 11. Psychické zvláštnosti období prenatálního, novorozeneckého, kojeneckého¨a batolícího. Citová, kognitivní a sociální deprivace a její působení na psychický vývoj v raném dětství. 12. Předškolní dětství. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace předškoláka. Zralost a připravenost pro školu. 13. Psychické zvláštnosti období mladšího školního věku. Rozvoj poznávacích procesů.Socialisace dítěte školního věku. 14. Období dospívání - pubescence. Subjektivní význam tělesné proměny na rozvoj osobnosti pubescenta. Sexuální problematika v pubertě. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace a rozvoj identity pubescenta. Specefické poruchy učení a chování v dětském věku a dospivání. 15. Psychické zvláštnosti období adolescence. Psychosociální moratorium. Formování vlastní ídentity. Rozvoj poznávacích procesů. 16. Střední a starší dospělost. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace a identita dospělých. Krize životního středu.Psychotické poruchy dospělých. 17. Stáří. Involuce psychiky ve stáří. Sociální chování. Identita starého člověka. Model "aktivního stáří" a jeho psychologický význam. Umírání a smrt. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie. Praha: Viktorie Publisching 1995 Čáp, J., Mareš, J: Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2001 Kern, H., Mehlová, Ch.: Přehled psychologie. Praha: Portál 1999 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum 1996 Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2000 Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 1998 Heřmanská, D., Iljuk, B.: Psychologie obecná a osobnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001 Hort, Vl. a kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha. Portál 2000 Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Panorama 1990 Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál 1997 Stuart-Hamilton, J.: Psychologie starnutí. Praha: Portál 1999 |
Literatura doporučená studentům | Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK 1993 Kern, H., Mehlová, Ch.: Přehled psychologie. Praha: Portál 1999 Atkinsonová, R. L. a kol.: Psychologie. Praha: Victoria Publisching 1995 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum 1996 Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 1998 Novotná, M., Kremličková, M.: Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN 1997 Heřmanská, D.: Psycholog. analýza dětské predelikvence. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994 Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte škol. věku. Praha: UK 1997 Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál 1997. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: účast a aktivita v seminářích, studium zadané literatury, vypracování individuální seminární práce na určené téma, zkušební úkoly v semináři. Zkouška: zkouška dle stanovených okruhů otázek, součástí zkoušky je didaktický test. |