Sylabus
PSOVPZ - Psych. obecná, vývojová a poruchy vývoje
2007

Kreditové hodnocení předmětu 4
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Iljuk Boris
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět psychologie. Přehled hlavních psychol. směrů. Biologická a sociální determinace psychiky. Přehled hlavních druhů psychických jevů. Senzorické a racionální poznání. Mnestický proces. Pozornost. Rozbor citových a volních procesů. Struktura osobnosti. Předmět vývojové psychologie. Psychický vývoj - vymezení pojmu, činitelé, mechanismy, periodizace, základní zákonitosti. Psychické zvláštnosti jednotlivých vývojových období (od prenatálního do adolescentního) s akcentem na problematiku střední školy.
Činitelé vzniku a vývoje psychických poruch a dynamika jejich působení. Přehled příznaků psychických poruch. Psychická deprivace a subdeprivace. Lehké mozkové dysfunkce. Poruchy intelektové, neurotické, psychotické, psychopatické, specifické vývojové, smyslové. Poruchy chování se sociálním základem.

Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Osvojení základních pojmů obecné a vývojové psychologie pro potřeby navazujícího studia dalších disciplin psychologie a pedagogiky.
V části patopsychologické a psychopatologické přispět k odborné přípravě budoucích učitelů na činnost s různým způsobem problémových žáků v prostředí ZŠ a SŠ (akcent na projevy poruch v období základní školy).
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Předmět psychologie. Determinace psychiky.Přehled hlavních psychologických směrů.Metody psychologie.
2. Osobnost: pojem, struktura, dynamika, typy.Přehled poruch osobnosti: nejzávažnější poruca (dezintegrace) a nejvýznamnější typy poruch (paranoidní, schizoidní, disociální, histrionská, anankastická, narcistická aj.). Poruchy motivačních a konativních procesů, vědomí.
3. poznávací (kognitivní) procesy, jejích charakteristika a fyziologický základ. Čití a počitky.Vnímání a vjemy. Poruchy vnimání.
4. Paměť, mnemické procesy. Představy a fantazie. Poruchy paměti.
5. Poznávací procesy, jejich charakteristika a fyziologický základ. Senzorické poznání (čití a vnímání, představy prosté a fantazijní).
6. Myšlení. Myšlenkové operace, formy myšlení. Vlastnosti myšlení. Poruchy myšlení.
7. Komunikace, jazyk, řeč. Základní poruchy řeči.
8. Emoce. Emoční inteligence. Poruchy emoci.
9. Vymezení volních procesů a volních vlastností, vůle, struktura volního aktu, volní úsilí. Poruchy vůle.
10. Vývoj osobnosti v ontogeneze. Akcelerace a retardace psychického vývoje. Mentální retardace, hraniční pásmo intelektového defektu, demence. Základní teorie vývoje. Periodizace psychického vývoje.
11. Psychické zvláštnosti období prenatálního, novorozeneckého, kojeneckého¨a batolícího. Citová, kognitivní a sociální deprivace a její působení na psychický vývoj v raném dětství.
12. Předškolní dětství. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace předškoláka. Zralost a připravenost pro školu.
13. Psychické zvláštnosti období mladšího školního věku. Rozvoj poznávacích procesů.Socialisace dítěte školního věku.
14. Období dospívání - pubescence. Subjektivní význam tělesné proměny na rozvoj osobnosti pubescenta. Sexuální problematika v pubertě. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace a rozvoj identity pubescenta. Specefické poruchy učení a chování v dětském věku a dospivání.
15. Psychické zvláštnosti období adolescence. Psychosociální moratorium. Formování vlastní ídentity. Rozvoj poznávacích procesů.
16. Střední a starší dospělost. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace a identita dospělých. Krize životního středu.Psychotické poruchy dospělých.
17. Stáří. Involuce psychiky ve stáří. Sociální chování. Identita starého člověka. Model "aktivního stáří" a jeho psychologický význam. Umírání a smrt.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie. Praha: Viktorie Publisching 1995
Čáp, J., Mareš, J: Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2001
Kern, H., Mehlová, Ch.: Přehled psychologie. Praha: Portál 1999
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum 1996
Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2000
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 1998
Heřmanská, D., Iljuk, B.: Psychologie obecná a osobnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001
Hort, Vl. a kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha. Portál 2000
Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Panorama 1990
Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál 1997
Stuart-Hamilton, J.: Psychologie starnutí. Praha: Portál 1999
Literatura doporučená studentům Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK 1993
Kern, H., Mehlová, Ch.: Přehled psychologie. Praha: Portál 1999
Atkinsonová, R. L. a kol.: Psychologie. Praha: Victoria Publisching 1995
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum 1996
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 1998
Novotná, M., Kremličková, M.: Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN 1997
Heřmanská, D.: Psycholog. analýza dětské predelikvence. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994
Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte škol. věku. Praha: UK 1997
Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál 1997.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet: účast a aktivita v seminářích, studium zadané literatury, vypracování individuální seminární práce na určené téma, zkušební úkoly v semináři.
Zkouška: zkouška dle stanovených okruhů otázek, součástí zkoušky je didaktický test.