Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Vacek Pavel |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 2 hod. týdně |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět, struktura, význam pedagogické psychologie. Psychologie učení, pojem učení, teorie učení, druhy učení (senzomotorické, pamětní, pojmové, řešením prolbému, sociální), podmínky učení, transfer, fáze procesu učení. Psychologie hodnocení a kontroly v procesu učení. Psychologie výchovy. Psychol. analýza výchovného působení rodiny. Psychol. otázky morálního vývoje a morální výchovy, její metody. Vrstevnická skupina a její formativní vliv. psychologie školní třídy, žáka a náročné situace ve škole, stres, tréma. Psychologie učitele, jeho osobnost, psychická zátěž učitelské profese, typologie učitele, dynamika vztahu učitel - žák, autodiagnostika učitele. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Osvojení základních pojmů pedagogické psychologie, porozumění poznatkové struktuře a významu osvojovaných znalostí, motivace a kompetence při jejich využití v pedagogické praxi na střední škole. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Předmět pedagogické psychologie. 2. Psychologie učení a vyučování. 3. Psychologie výchovy a morálky. 4. Psychologie žáka a školní třídy. 5. Psychologie učitele. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Atkinsonová, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. Čáp, J. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1980. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2000. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 1998. Hrabal, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. Hrabal, V., Man, I., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984. Kratochvílová, A. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Hradec Králové: PdF, 1988. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Oudová, D. Pracovní listy z pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. Piaget, J., Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Vacek, P. Autodiagnostika učitele. Pedagogická orientace - 96, 1996, č. 18 - 19, s. 37 - 42. Vacek, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. Vacek, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. |
Literatura doporučená studentům | Atkinsonová, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. Čáp, J. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1980. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2000. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 1998. Hrabal, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. Hrabal, V., Man, I., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984. Kratochvílová, A. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Hradec Králové: PdF, 1988. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Oudová, D. Pracovní listy z pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. Piaget, J., Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Vacek, P. Autodiagnostika učitele. Pedagogická orientace - 96, 1996, č. 18 - 19, s. 37 - 42. Vacek, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. Vacek, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k udělení zápočtu: - aktivní účast na seminářích (80% účasti) - splnění individuálních i skupinových úkolů (písemné zpracování) - splnění podmínek kriteriálního vědomostního testu Požadavky ke zkoušce: - splnění podmínek zápočtu - prokázání znalostí a schopnosti jejich aplikace ve výchovně vzdělávacím kontextu |