Sylabus
PSPGSS - Psychologie pedagogická
2007

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 2 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět, struktura, význam pedagogické psychologie. Psychologie učení, pojem učení, teorie učení, druhy učení (senzomotorické, pamětní, pojmové, řešením prolbému, sociální), podmínky učení, transfer, fáze procesu učení. Psychologie hodnocení a kontroly v procesu učení. Psychologie výchovy. Psychol. analýza výchovného působení rodiny. Psychol. otázky morálního vývoje a morální výchovy, její metody. Vrstevnická skupina a její formativní vliv. psychologie školní třídy, žáka a náročné situace ve škole, stres, tréma. Psychologie učitele, jeho osobnost, psychická zátěž učitelské profese, typologie učitele, dynamika vztahu učitel - žák, autodiagnostika
učitele.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Osvojení základních pojmů pedagogické psychologie, porozumění poznatkové struktuře a významu osvojovaných znalostí, motivace a kompetence při jejich využití v pedagogické praxi na střední škole.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Předmět pedagogické psychologie.
2. Psychologie učení a vyučování.
3. Psychologie výchovy a morálky.
4. Psychologie žáka a školní třídy.
5. Psychologie učitele.


Literatura, na níž je předmět vystavěn Atkinsonová, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993.
Čáp, J. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1980.
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2000.
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 1998.
Hrabal, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.
Hrabal, V., Man, I., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984.
Kratochvílová, A. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Hradec Králové: PdF, 1988.
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Oudová, D. Pracovní listy z pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000.
Piaget, J., Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
Vacek, P. Autodiagnostika učitele. Pedagogická orientace - 96, 1996, č. 18 - 19, s. 37 - 42.
Vacek, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002.
Vacek, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.
Literatura doporučená studentům Atkinsonová, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993.
Čáp, J. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1980.
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2000.
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 1998.
Hrabal, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.
Hrabal, V., Man, I., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984.
Kratochvílová, A. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Hradec Králové: PdF, 1988.
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Oudová, D. Pracovní listy z pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000.
Piaget, J., Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
Vacek, P. Autodiagnostika učitele. Pedagogická orientace - 96, 1996, č. 18 - 19, s. 37 - 42.
Vacek, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002.
Vacek, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k udělení zápočtu:
- aktivní účast na seminářích (80% účasti)
- splnění individuálních i skupinových úkolů (písemné zpracování)
- splnění podmínek kriteriálního vědomostního testu

Požadavky ke zkoušce:
- splnění podmínek zápočtu
- prokázání znalostí a schopnosti jejich aplikace ve výchovně vzdělávacím kontextu