Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Lašek Jan |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět sociální psychol. Specifika metod zkoumání člověka ve společnosti. Postoje, postojové změny. Předsudky a stereotypy. Analýza sociální percepce. Analýza komunikace, komunikace učitel - žák, narušená komunikace. Problematika socializačního procesu. Normy. Sociální skupiny, jejich vznik, vývoj, struktura. Sociální role. Předmět psychologie osobnosti, přehled základních koncepcí. Determinace osobnosti. Struktura osobnosti. Typy a typologie. Temperament, schopnosti, inteligence, motivační dispozice, jáství, vývoj identity v adolescenci. Vývoj a přizpůsobení osobnosti, zralá osobnost. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | V části sociální psychologie seznámit posluchače s problematikou člověka ve společnosti, se základními psychickými jevy, jak nastávají za sociálních podmínek. Osvojení základních pojmů a psychologie osobnosti, porozumění poznatkové struktuře a významu osvojovaných znalostí, motivace jejich využití v pedagogické praxi na střední škole. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Předmět sociální psychologie a specifika metod zkoumání člověka ve společnosti. 2. Postoje, postojové změny, předsudky a stereotypy. 3. Analýza sociální percepce. 4. Analýza komunikace; komunikace učitel - žák, narušená komunikace. 5. Problematika socializačního procesu. 6. Sociální normy. 7. Sociální skupiny - vznik, vývoj, struktura, sociální role, status, pozice. 8. Předmět psychologie osobnosti, přehled teorií osobnosti. 9. Determinace osobnosti, dědičnost, kultura a osobnost. 10. Schopnosti, inteligence. 11. Temperament, typy a typologie. 12. Motivace, potřeby, motivační dispozice. 13. Já a osobnost, vývoj identity v adolescenci. 14. Vývoj a přizpůsobení osobnosti, zralá osobnost. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno: Paido 1998 Výrost, J., Slaměník, J.: Sociální psychologie, Praha: JSV 1997 Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN 1983 Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Academia 1995 Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 1997 Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál 1995 Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha: Orbis 1975 |
Literatura doporučená studentům | Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno: Paido 1998 Výrost, J., Slaměník, J.: Sociální psychologie, Praha: JSV 1997 Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN 1983 Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Academia 1995 Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 1997 Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál 1995 Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha: Orbis 1975 |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet : 75%ní účast Zkouška : ovládání přednesené a nastudované látky; součástí zkoušky je písemný test |