Sylabus
PSSOZS - Psychologie sociální a osobnosti
2010

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Lašek Jan
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět sociální psychol. Specifika metod zkoumání člověka ve společnosti. Postoje, postojové změny. Předsudky a stereotypy. Analýza sociální percepce. Analýza komunikace, komunikace učitel - žák, narušená komunikace. Problematika socializačního procesu. Normy. Sociální skupiny, jejich vznik, vývoj, struktura. Sociální role.
Předmět psychologie osobnosti, přehled základních koncepcí. Determinace osobnosti. Struktura osobnosti. Typy a typologie. Temperament, schopnosti, inteligence, motivační dispozice, jáství, vývoj identity v adolescenci. Vývoj a přizpůsobení osobnosti, zralá osobnost.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností V části sociální psychologie seznámit posluchače s problematikou člověka ve společnosti, se základními psychickými jevy, jak nastávají za sociálních podmínek.
Osvojení základních pojmů a psychologie osobnosti, porozumění poznatkové struktuře a významu osvojovaných znalostí, motivace jejich využití v pedagogické praxi na střední škole.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Předmět sociální psychologie a specifika metod zkoumání člověka ve společnosti.
2. Postoje, postojové změny, předsudky a stereotypy.
3. Analýza sociální percepce.
4. Analýza komunikace; komunikace učitel - žák, narušená komunikace.
5. Problematika socializačního procesu.
6. Sociální normy.
7. Sociální skupiny - vznik, vývoj, struktura, sociální role, status, pozice.
8. Předmět psychologie osobnosti, přehled teorií osobnosti.
9. Determinace osobnosti, dědičnost, kultura a osobnost.
10. Schopnosti, inteligence.
11. Temperament, typy a typologie.
12. Motivace, potřeby, motivační dispozice.
13. Já a osobnost, vývoj identity v adolescenci.
14. Vývoj a přizpůsobení osobnosti, zralá osobnost.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno: Paido 1998
Výrost, J., Slaměník, J.: Sociální psychologie, Praha: JSV 1997
Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN 1983
Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Academia 1995
Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 1997
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál 1995
Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha: Orbis 1975

Literatura doporučená studentům Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno: Paido 1998
Výrost, J., Slaměník, J.: Sociální psychologie, Praha: JSV 1997
Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN 1983
Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Academia 1995
Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 1997
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál 1995
Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha: Orbis 1975

Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet : 75%ní účast
Zkouška : ovládání přednesené a nastudované látky; součástí zkoušky je písemný test