Sylabus
RETOAB2 - Rétorika
2003

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Bartůňková Jana
Garantující katedra UCJL - Katedra českého jazyka a literatury
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 0 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Vztah rétoriky a stylistiky v praktické komunikaci. Řečnický styl a jeho žánry. Jazykové a nejazykové rétorické prostředky. Psychologické, sociologické aspekty rétoriky.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem je naučit se vidět jazykové sdělení jako jev komplexní povahy z pohledu produkce i recepce, a to v rovině teoretické i praktické.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1) Pojetí rétoriky, proměny postojů k ní. Vztah rétoriky a stylistiky.
2) Akusticko-fonanční návyky.
3) Stylové využití jazykových prostředků.
4) Členění řeči, modulace.
5) Fáze produkce textu - invence, kompozice, stylizace, přednes.
6) Reprodukce textu.
7) Řečnický styl a jeho žánry.
8) Veřejný mluvený projev: diskuse, proslov.
9) Řečnické výrazové prostředky.
10) Aktivace slovní zásoby.
11) Psychologické, sociologické a etické aspekty řeči - osobnost řečníka a zřetel k adresátovi.
12) Dovednosti sociální komunikace.
13) Prostředky nevebální komunikace a jejich využití.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Hubáček, J.: Rétorické minimum pro studium učitelství, PdF Ostrava, 1990
Holasová, T.: Umíte dobře mluvit ? H+H Praha 1992
Maříková, M.: Rétorika. Manuál komunikativních dovedností. Professional Publishing Praha, 2000.
Literatura doporučená studentům Holasová,T.: Umíte dobře mluvit? H+H Praha, 1992.
Maříková,M.: Rétorika. Manuál komunikativních dovedností. Professional Publishing Praha, 2000.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Plnění průběžně zadávaných dílčích úkolů.
Vypracování projevu na odborné téma, jeho přednes a zdůvednění jeho kompozice a užitých výrazových prostředků, vypracování anotace, tezí a resumé k témuž tématu.