| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Bartůňková Jana |
| Garantující katedra | UCJL - Katedra českého jazyka a literatury |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 7 hod. týdně
studium prezenční: seminář 6 hod. týdně |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Vztah rétoriky a stylistiky v praktické komunikaci. Řečnický styl a jeho žánry. Jazykové a nejazykové rétorické prostředky. Psychologické, sociologické aspekty rétoriky. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem je naučit se vidět jazykové sdělení jako jev komplexní povahy z pohledu produkce i recepce, a to v rovině teoretické i praktické. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1) Pojetí rétoriky, proměny postojů k ní. 2) Technika mluveného projevu. 3) Stylové využití jazykových prostředků. 4) Řečnický styl a jeho žánry. 5) Nové oblasti a žánry rétoriky. 6) Fáze produkce textu - invence, kompozice, stylizace, přednes. 7) Přednáška, výklad - výkladový postup induktivní a deduktivní, referát. 8) Projev, proslov. 9) Psychologické, sociologické a etické aspekty řeči - osobnost řečníka a zřetel k adresátovi. 10) Nácvik dialogu, role oslovení. 11) Řečnické výrazové prostředky. 12) Nácvik výrazného přednesu. 13) Prostředky nevebální komunikace a jejich využití. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Hubáček, J.: Rétorické minimum pro studium učitelství, PdF Ostrava, 1990 Holasová, T.: Umíte dobře mluvit ? H+H Praha 1992 |
| Literatura doporučená studentům | Hubáček, J.: Rétorické minimum pro studium učitelství, PdF Ostrava, 1990 Holasová, T.: Umíte dobře mluvit ? H+H Praha 1992 |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Plnění průběžně zadávaných dílčích úkolů. Vypracování projevu na odborné téma, jeho přednes a zdůvednění jeho kompozice a užitých výrazových prostředků, vypracování anotace, tezí a resumé k témuž tématu. |