Kreditové hodnocení předmětu | 4 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Půža Miroslav |
Garantující katedra | RJ - Katedra ruského jazyka a literatury |
Způsob ukončení předmětu | zk - zkouška |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: cvičení 2 hod. týdně
studium kombinované: cvičení 8 hod. za semestr |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Výuka navazuje na znalosti, které studenti získali v předchozím studiu. Je zaměřena na rozvoj řečových dovedností a komunikativních kompetencí studujících, a to jak dovedností receptivních, tj. porozumění čtenému textu i vyslechnutému projevu, tak produktivních, tj. ústního a písemného vyjadřování. Pozornost je věnována především osvojování slovní zásoby z oblasti odborného stylu. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je, aby studenti zaktivizovali mluvnické jevy v rozsahu látky střední školy a zaměřili se na odborné vyjadřování (přechodníky, přídavná jména slovesná). Osvojí si ruskou odbornou terminologii v rozsahu min. 200 lexikálních jednotek. Naučí se pracovat s odborným textem. Zdokonalí své řečové dovednosti. Zvládnou základní písemné útvary v ruštině. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1.-2. Úvod, seznámení s požadavky ke zkoušce. Opakování gramatiky na odborném textu: skloňování podst. jmen, časování sloves a pod. Základní konverzační situace. 3.-4. Rozbor odborného textu. Slovní zásoba k tématům: Mé zaměstnání a studium na vysoké škole. 5.-6. Gramatický rozbor textů s akcentem na překlad příd. jmen slovesných a přechodníků, ale také dalších specifik odborného textu. 7.-8. Všestranný rozbor odborných textů podle studovaných oborů. Příprava ke zkoušce. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Kotyza P.: Sborník ruských textů pro neučitelské obory,Gaudeamus, Hradec Králové 2007 Barnet, V. a kol.: Ruština pro pokročilé. Praha, LEDA 2002 Bauer, J.: Školní mluvnice ruského jazyka. Praha, SPN 1968 a reedice Dlouhá, O.: Odborná ruština pro magisterské studium.Praha, Policejní akademie ČR 2001 Jelínek, S. a kol.: Радуга, učebnice ruštiny pro střední a jazykové školy. Plzeň, Fraus 1999 I. a II. díl a reedice Purm, R. a kol.:Русский язык. Hradec Králové, SPN 1995 Aktuální články z ruského denního a odborného tisku Materiály z konferencí a sympozií apod. |
Literatura doporučená studentům | Barnet, V. a kol.: Ruština pro pokročilé. Praha, LEDA 2002 Bauer, J.: Školní mluvnice ruského jazyka. Praha, SPN 1968 a reedice Dlouhá, O.: Odborná ruština pro magisterské studium.Praha, Policejní akademie ČR 2001 Dlouhá, O.: Odborné texty a cvičení z ruského jazyka. Praha Policejní akademie ČR 1995 a reedice Jelínek, S. a kol.: Радуга, učebnice ruštiny pro střední a jazykové školy. Plzeň, Fraus 1999 I. a II. díl a reedice Purm, R. a kol.:Русский язык. Hradec Králové, SPN 1995 Aktuální články z ruského denního a odborného tisku Materiály z konferencí a sympozií apod. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k zápočtu: Písemný referát o svém zaměstnání a práci (rozsah 1 – 2 str.) Požadavky ke zkoušce: Písemná část (odevzdat zkoušejícímu nejméně týden před ústní zkouškou): a) Dopis instituci se žádostí o zaměstnání a profesním životopisem b) Originál odborného textu s českým překladem v rozsahu 3 – 5 stran, vycházející z doporučené literatury Ústní zkouška: Znalost následujících témat: 1) Problémy v rodině. Generační problémy. Úplná a neúplná rodina. 2) Děti a jejich problémy (týrání, zneužívání dětí apod.). 3) Mládí a mládež. Problémy mladých lidí. 4) Škola naší současnosti. Šikana ve škole a další problémy. 5) Alkohol, kouření a zdraví člověka naší doby. 6) Drogy a drogová závislost. Problematika a možnosti řešení. 7) Rasové, národnostní a náboženské problémy u nás i ve světě. 8) Postižené děti i dospělí spoluobčané v naší společnosti. 9) Současné problémy naší společnosti (nezaměstnanost, bezdomovectví, kriminalita apod.). 10) Masmédia a mezilidská komunikace v naší současnosti. |