Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Kudová Lucie |
Garantující katedra | KSOC - Katedra sociologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: přednáška 2 hod. týdně studium kombinované: seminář 1 hod. týdně |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | V návaznosti na výuku předmětu Sociologie1 ve 2. ročníku se blíže seznámit s problematikou odvětvových disciplín sociologie mládeže a volného času. Zvláštní důraz je kladen na charakteristiku proměn věkových a sociálních kategorií dětí a mládeže, jejich socializaci a současné sociální problémy. Dále se naučit orientovat v základních metodách a technikách sociologického výzkumu. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Předmět má poskytnout souhrn sociologických poznatků o dětech, mládeži a volném čase Ty pak mohou být využity při pedagogické práci s dětmi a mládeží. Znalosti z oblasti sociologické metodologie usnadní cestu k novým informacím. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1) Životní cyklus, etapy života v sociologickém pohledu (dětství, mládí, dospělost, stáří), jedinec a jeho životní dráha. 2) Sociální kontext dětství (popis sociální situace). 3) Dětství a socializace, faktory formování osobnosti dítěte (rodina, škola, vrstevnická skupina, volný čas), vrůstání do světa dvou pohlaví. 4) Rodina jako hlavní faktor formování osobnosti dítěte, sociologické chápání rodiny. 5) Škola jako socializační činitel, vybrané problémy pohledu sociologie na tuto instituci. 6) Mládí jako proces dospívání, postavení a charakteristika mládeže v současnosti. 7) Mládež a systém heterosexuálních vztahů (sexuální chování, láska, volba partnera a zakládání vlastní rodiny). 8) Vzdělanostní dráhy mládeže, příprava na povolání (dvojí rozhodování o životní perspektivě). 9) Hodnotová orientace mládeže. 10) Životní způsob mládeže v současnosti, problematika zdravého způsobu života, výklad základních kategorií život. způsobu (komplex činností času pracovního, vázaného a volného), vybrané problémy život. způsobu (život. způsob v závislosti na pohlaví, věku, lokalitě ...). 11) Činnosti volného času se zaměřením na volný čas dětí a mládeže, volný čas jako fenomén industriální společnosti, jako další socializační činitel. 12) Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže (záškoláctví, agresivita a násilné chování, šikana, vandalismus, kriminalita, alkoholismus a drogová závislost). 13) Aktuální problémy mládeže (nezaměstnanost mládeže, studium okrajových – marginálních skupin mládeže …). |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | ALAN, J. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989. 440 s. ISBN 80-7038-044-6 HAVLÍK, R. a kol. Kapitoly ze sociologie výchovy. 1. vyd. Praha: Ped. fak. UK, 1996. 109 s. ISBN 80-86039-10-2 KRAUS, B. K současným problémům mládeže. 1. vyd. Praha: Horizont, 1990. 93 s. ISBN 80-7012-027-4 KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.165 s. ISBN 80-7041-841-9 MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2. vyd. Praha: SLON, 1997. 144 s. ISBN 80-85850-24-9 MOŽNÝ, I. Moderní rodina. 1. vyd. Brno: Blok, 1990. 184 s. ISBN 80-7029-018-8 MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. 1. vyd. Praha: SLON, 1999. 250 s. ISBN 80-85850-75-3 SAK, P. Proměny české mládeže. 1. vyd. Praha: Petrklíč, 2000. 292 s. ISBN 80–7229–042–8 |
Literatura doporučená studentům | DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 374 s. ISBN 80-7066-822-9 JEDLIČKA, R. – KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 169 s. ISBN 80-7184-555-8 JEŘÁBEK, H. Úvod do sociologického výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 162 s. ISBN 80-7066-662-5 ŘÍČAN, P. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 440 s. ISBN 80–7038–078–0 Velký sociologický slovník I. a II. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 1627 s. ISBN 80-7184-311-3 |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet na základě semestrální práce (písemná práce na zadané téma). |