Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Lašek Jan |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium kombinované: přednáška 13 hod. za semestr |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Téma přednášek je určeno studentům učitelství všech stupňů a aprobací; pojednává obšírně o současném stavu zpracování oblasti vytváření, působení a změny klimatu školní třídy a školy. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Student se seznámí s teoretickými východisky a s řadou výsledků empirických výzkumů v dané oblasti, ve kterých byly využity zahraniční metody a specifikovány na naše podmínky. Tyto představené pomůcky mohou velmi rychle a efektivně pomoci učiteli při diagnostice i plánování případných změn klimatu tříd, ve kterých učí. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Sociální podmíněnost učení 2. Mikrosociální prostředí žáka 3. Sociálně psychologický pohled na školní třídu 4. Sociálně psychologický pohled na žáka 5. Vývoj sebeobrazu a sebepojetí u dětí 6. Sociálně psychologický pohled na učitele 7. Učitelovo pojetí výuky; učitelova kontrola a hodnocení žáků 8. Klima třídy 9. Terminologické otázky - české a slovenské přístupy 10. Termíny: prostředí, klima, atmosféra 11. Determinanty a prvky klimatu 12. Metody zkoumání klimatu 13. Uplatnění vybraných metod zkoumání klimatu tříd v našich podmínkách 14. Dotazník MCI 15. Aplikace dotazníku MCI v dalších typech průzkumů 16. Dotazník CES; aplikace dotazníku u neslyšících dětí 17. Dotazník komunikačního klimatu – CCQ 18. Dotazník OCDQ – RS 19. Dotazník RSA |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Bláha, K., Šebek, M.: Já-tvůj učitel, ty-můj žák. Praha, SPN 1988. Helus, Z.: Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha, SPN 1973. Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982. Hrabal, V. Man, F.,Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984. Lašek, J.: Učitel a sociální klima výuky. In: Mohapl, P.(Red.) Sborník XV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1990. Lašek, J.: Možnosti měření klimatu třídy. Kraus, B.(Ed) Sborník Pedagogické fakulty HK, Pedagogika-Psychologie, H. Králové, 1992, s.15-25. Lašek, J., Mareš, J.: Jak změřit sociální klima třídy ? Pedagogická revue, 43, 1991, č. 6, s. 401-410. Macek, P.: Obsah ideálu sebe a adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 22, 1988, č. 6, s. 485-497. Mareš, J.: Učitelovo pojetí výuky. In: Mohapl, P. (Ed): Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988. 65.Mareš, J.: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. Voj. akademie Brno, 1990. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1990. Mareš, J., Lašek, J.: Sociální klima školní třídy. In : Mohapl, P.(Red) Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988, s. 158-161. Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce ? V + V revue, 2, 1992, č. 4, s. 25-35. |
Literatura doporučená studentům | Bláha, K., Šebek, M.: Já-tvůj učitel, ty-můj žák. Praha, SPN 1988. Helus, Z.: Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha, SPN 1973. Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982. Hrabal, V. Man, F.,Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984. Lašek, J.: Učitel a sociální klima výuky. In: Mohapl, P.(Red.) Sborník XV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1990. Lašek, J.: Možnosti měření klimatu třídy. Kraus, B.(Ed) Sborník Pedagogické fakulty HK, Pedagogika-Psychologie, H. Králové, 1992, s.15-25. Lašek, J., Mareš, J.: Jak změřit sociální klima třídy ? Pedagogická revue, 43, 1991, č. 6, s. 401-410. Macek, P.: Obsah ideálu sebe a adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 22, 1988, č. 6, s. 485-497. Mareš, J.: Učitelovo pojetí výuky. In: Mohapl, P. (Ed): Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988. 65.Mareš, J.: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. Voj. akademie Brno, 1990. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1990. Mareš, J., Lašek, J.: Sociální klima školní třídy. In : Mohapl, P.(Red) Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988, s. 158-161. Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce ? V + V revue, 2, 1992, č. 4, s. 25-35. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zkouška: ovládání přednesené a nastudované látky; součástí zkoušky je písemný test |