Sylabus
SOCKVP - Sociální klima ve škole a ve třídě
2012

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Lašek Jan
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium kombinované: přednáška 13 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Téma přednášek je určeno studentům učitelství všech stupňů a aprobací; pojednává obšírně o současném stavu zpracování oblasti vytváření, působení a změny klimatu školní třídy a školy.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Student se seznámí s teoretickými východisky a s řadou výsledků empirických výzkumů v dané oblasti, ve kterých byly využity zahraniční metody a specifikovány na naše podmínky. Tyto představené pomůcky mohou velmi rychle a efektivně pomoci učiteli při diagnostice i plánování případných změn klimatu tříd, ve kterých učí.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Sociální podmíněnost učení
2. Mikrosociální prostředí žáka
3. Sociálně psychologický pohled na školní třídu
4. Sociálně psychologický pohled na žáka
5. Vývoj sebeobrazu a sebepojetí u dětí
6. Sociálně psychologický pohled na učitele
7. Učitelovo pojetí výuky; učitelova kontrola a hodnocení žáků
8. Klima třídy
9. Terminologické otázky - české a slovenské přístupy
10. Termíny: prostředí, klima, atmosféra
11. Determinanty a prvky klimatu
12. Metody zkoumání klimatu
13. Uplatnění vybraných metod zkoumání klimatu tříd v našich podmínkách
14. Dotazník MCI
15. Aplikace dotazníku MCI v dalších typech průzkumů
16. Dotazník CES; aplikace dotazníku u neslyšících dětí
17. Dotazník komunikačního klimatu – CCQ
18. Dotazník OCDQ – RS
19. Dotazník RSA
Literatura, na níž je předmět vystavěn Bláha, K., Šebek, M.: Já-tvůj učitel, ty-můj žák. Praha, SPN 1988.
Helus, Z.: Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha, SPN 1973.
Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982.
Hrabal, V. Man, F.,Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984.
Lašek, J.: Učitel a sociální klima výuky. In: Mohapl, P.(Red.) Sborník XV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1990.
Lašek, J.: Možnosti měření klimatu třídy. Kraus, B.(Ed) Sborník Pedagogické fakulty HK, Pedagogika-Psychologie, H. Králové, 1992, s.15-25.
Lašek, J., Mareš, J.: Jak změřit sociální klima třídy ?
Pedagogická revue, 43, 1991, č. 6, s. 401-410.
Macek, P.: Obsah ideálu sebe a adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 22, 1988, č. 6, s. 485-497.
Mareš, J.: Učitelovo pojetí výuky. In: Mohapl, P. (Ed): Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988. 65.Mareš, J.: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. Voj. akademie Brno, 1990.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1990.
Mareš, J., Lašek, J.: Sociální klima školní třídy.
In : Mohapl, P.(Red) Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988, s. 158-161.
Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce ?
V + V revue, 2, 1992, č. 4, s. 25-35.
Literatura doporučená studentům Bláha, K., Šebek, M.: Já-tvůj učitel, ty-můj žák. Praha, SPN 1988.
Helus, Z.: Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha, SPN 1973.
Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982.
Hrabal, V. Man, F.,Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984.
Lašek, J.: Učitel a sociální klima výuky. In: Mohapl, P.(Red.) Sborník XV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1990.
Lašek, J.: Možnosti měření klimatu třídy. Kraus, B.(Ed) Sborník Pedagogické fakulty HK, Pedagogika-Psychologie, H. Králové, 1992, s.15-25.
Lašek, J., Mareš, J.: Jak změřit sociální klima třídy ?
Pedagogická revue, 43, 1991, č. 6, s. 401-410.
Macek, P.: Obsah ideálu sebe a adolescentů. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 22, 1988, č. 6, s. 485-497.
Mareš, J.: Učitelovo pojetí výuky. In: Mohapl, P. (Ed): Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988. 65.Mareš, J.: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. Voj. akademie Brno, 1990.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1990.
Mareš, J., Lašek, J.: Sociální klima školní třídy.
In : Mohapl, P.(Red) Sborník XIV. Olomouckých psychologických dnů, Olomouc 1988, s. 158-161.
Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce ?
V + V revue, 2, 1992, č. 4, s. 25-35.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zkouška: ovládání přednesené a nastudované látky; součástí zkoušky je písemný test