Sylabus
SSSSVP - Sekundární stupeň školství ve světě
2009

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vrabcová Daniela
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zk - zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět „Sekundární stupeň školství ve světě“ je koncipován jako předmět reflektující integrační tendence ve světě, které prolínají vzdělávací proces zásadním způsobem na mnoha úrovních.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Předmět si proto klade za cíl podpořit učitelovu schopnost reflektovat a konstruktivně hodnotit světové trendy, podněty či obtíže. Dílčími cíli jsou cíle následující: Studenti se seznámí se základními pojmy, funkcemi, metodami a možnostmi srovnávací pedagogiky. Na základě mezinárodní klasifikace a některých indikátorů vzdělávání bude provedeno srovnání zahraničních vzdělávacích systémů, zejména evropských. Studenti nahlédnou do některých evaluačních technik a seznámí se s vybranými srovnávacími studiemi. Zdůrazněna a diskutována bude evropská dimenze vzdělávání.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Orientační přehled tematických okruhů:
Sekundární školství jako předmět srovnávací pedagogiky
(Cíle, možnosti, metody, základní pojmy, vznik, vývoj, informační zdroje srovnávací pedagogiky. Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání).
Nižší a vyšší sekundární vzdělávání na území České republiky (Vznik, vývoj, současný stav).
Struktura, řízení a financování sekundárního vzdělávání: Velká Británie.
Sekundární vzdělávání ve Velké Británii II. Kurikulum, hodnocení, kvalifikace.
Struktura, řízení a financování sekundárního vzdělávání ve srovnání: Dánsko, Francie, Německo.
Sekundární vzdělávání v Dánsku, Francii a Německu II.: Kurikulum, hodnocení a kvalifikace.
Struktura, řízení a financování sekundárního vzdělávání ve srovnání: Maďarsko, Polsko, Slovensko.
Sekundární vzdělávání v Maďarsku, Polsku a na Slovensku II.: Kurikulum, hodnocení a kvalifikace.
Evaluace žáků, škol a učitelů. Příklady mezinárodních srovnávacích studií.
Učitelé sekundárních škol ve srovnání.
Evropská dimenze vzdělávání.

Literatura, na níž je předmět vystavěn JEŽKOVÁ a kol. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Karolinum,
1996.
JEŽKOVÁ, V., WALTEROVÁ, E. Vzdělávání v zemích evropské unie.
Praha: PedF UK, Centrum evropských studií, 1997
JELÍNKOVÁ. V. Deset let marných snah o reformu amerického základního a
středního školství. Praha:ÚIV, 1993.
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a
výsledků. Brno: CDVU MU, 1996.
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: Základy mezinárodní komparace
vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999.
WALTEROVÁ, E. Kurikulum – Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno:
Masarykova univerzita, CDVU, 1994.
Literatura doporučená studentům BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na
prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 1999.
KALLEN, D. Sekundární vzdělávání v Evropě: problémy a perspektivy. Publikace
Rady Evropy. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 1997 ISBN
Pohled na školství v ukazatelích OECD. Praha: ÚIV, 1996.
Pohled na školství v ukazatelích OECD 1997. Praha: ÚIV, 1998.
Pol, M., Rabušicová, M. (ed.) Správa a řízení škol: Rady škol mezinárodní
perspektivě. Brno: Paido, 1996.
Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Red. PRŮCHA, J. Praha: Karolinum,
1992.
Reformy školství ve střední a východní Evropě: Průběh a výsledky. Praha, ÚIV,
1996.
RÝDL, K. Pohledy na dánské školství. Praha, 1993.
Struktury systémů vzdělávání a počáteční odborné přípravy v zemích Evropské unie.
Luxembourg: Eurydice, 1997.
Správa a řízení školství v Evropě. Praha: ÚIV, 1997.
STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J. Třetí mezinárodní výzkum
matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků posledních
ročníků středních škol. Praha: VÚP, 1998.
STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J. Třetí mezinárodní výzkum
matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 8. ročníků.
Praha: VÚP, 1996.
Struktury systémů vzdělávání a počáteční odborné přípravy v zemích EU. Praha:
ÚIV, 1997.
Školství na křižovatce. Výroční zpráva o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací
soustavy v letech 1997 – 1998. Praha: MŠMT ČR a ÚIV, 1996.
VÁŇOVÁ, M. a kol. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích. Praha:
Karolinum, 1994.
Vzdělávací systém Maďarska. Eurydice, Praha: ÚIV, 1999.
Vzdělávací systém Polska. Eurydice, Praha: ÚIV, 1999.
Vzdělávací systém Slovenska. Eurydice, Praha: ÚIV, 1999.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k zápočtu:
- komparativní seminární práce doplněná stručnou anotací v anglickém jazyce,
- test

zkouška:
- diskuse nad tematickým okruhem a seminární prací