Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Vrabcová Daniela |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zk - zkouška |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět „Sekundární stupeň školství ve světě“ je koncipován jako předmět reflektující integrační tendence ve světě, které prolínají vzdělávací proces zásadním způsobem na mnoha úrovních. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Předmět si proto klade za cíl podpořit učitelovu schopnost reflektovat a konstruktivně hodnotit světové trendy, podněty či obtíže. Dílčími cíli jsou cíle následující: Studenti se seznámí se základními pojmy, funkcemi, metodami a možnostmi srovnávací pedagogiky. Na základě mezinárodní klasifikace a některých indikátorů vzdělávání bude provedeno srovnání zahraničních vzdělávacích systémů, zejména evropských. Studenti nahlédnou do některých evaluačních technik a seznámí se s vybranými srovnávacími studiemi. Zdůrazněna a diskutována bude evropská dimenze vzdělávání. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Orientační přehled tematických okruhů: Sekundární školství jako předmět srovnávací pedagogiky (Cíle, možnosti, metody, základní pojmy, vznik, vývoj, informační zdroje srovnávací pedagogiky. Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání). Nižší a vyšší sekundární vzdělávání na území České republiky (Vznik, vývoj, současný stav). Struktura, řízení a financování sekundárního vzdělávání: Velká Británie. Sekundární vzdělávání ve Velké Británii II. Kurikulum, hodnocení, kvalifikace. Struktura, řízení a financování sekundárního vzdělávání ve srovnání: Dánsko, Francie, Německo. Sekundární vzdělávání v Dánsku, Francii a Německu II.: Kurikulum, hodnocení a kvalifikace. Struktura, řízení a financování sekundárního vzdělávání ve srovnání: Maďarsko, Polsko, Slovensko. Sekundární vzdělávání v Maďarsku, Polsku a na Slovensku II.: Kurikulum, hodnocení a kvalifikace. Evaluace žáků, škol a učitelů. Příklady mezinárodních srovnávacích studií. Učitelé sekundárních škol ve srovnání. Evropská dimenze vzdělávání. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | JEŽKOVÁ a kol. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Karolinum, 1996. JEŽKOVÁ, V., WALTEROVÁ, E. Vzdělávání v zemích evropské unie. Praha: PedF UK, Centrum evropských studií, 1997 JELÍNKOVÁ. V. Deset let marných snah o reformu amerického základního a středního školství. Praha:ÚIV, 1993. PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. WALTEROVÁ, E. Kurikulum – Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, CDVU, 1994. |
Literatura doporučená studentům | BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 1999. KALLEN, D. Sekundární vzdělávání v Evropě: problémy a perspektivy. Publikace Rady Evropy. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 1997 ISBN Pohled na školství v ukazatelích OECD. Praha: ÚIV, 1996. Pohled na školství v ukazatelích OECD 1997. Praha: ÚIV, 1998. Pol, M., Rabušicová, M. (ed.) Správa a řízení škol: Rady škol mezinárodní perspektivě. Brno: Paido, 1996. Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Red. PRŮCHA, J. Praha: Karolinum, 1992. Reformy školství ve střední a východní Evropě: Průběh a výsledky. Praha, ÚIV, 1996. RÝDL, K. Pohledy na dánské školství. Praha, 1993. Struktury systémů vzdělávání a počáteční odborné přípravy v zemích Evropské unie. Luxembourg: Eurydice, 1997. Správa a řízení školství v Evropě. Praha: ÚIV, 1997. STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J. Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha: VÚP, 1998. STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J. Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 8. ročníků. Praha: VÚP, 1996. Struktury systémů vzdělávání a počáteční odborné přípravy v zemích EU. Praha: ÚIV, 1997. Školství na křižovatce. Výroční zpráva o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací soustavy v letech 1997 – 1998. Praha: MŠMT ČR a ÚIV, 1996. VÁŇOVÁ, M. a kol. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích. Praha: Karolinum, 1994. Vzdělávací systém Maďarska. Eurydice, Praha: ÚIV, 1999. Vzdělávací systém Polska. Eurydice, Praha: ÚIV, 1999. Vzdělávací systém Slovenska. Eurydice, Praha: ÚIV, 1999. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k zápočtu: - komparativní seminární práce doplněná stručnou anotací v anglickém jazyce, - test zkouška: - diskuse nad tematickým okruhem a seminární prací |