Kreditové hodnocení předmětu | 3 | ||
Volně volitelný předmět | ne | ||
Garant předmětu | Hrdá Marie | ||
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd | ||
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||
Forma zkoušky | u - ústní | ||
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 10 hod. za semestr |
||
Prerekvizity |
|
||
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||
Závislé předměty |
|
||
Anotace předmětu | Patristika a scholastika jako dvě základní etapy vývoje evropského středověkého filosofického myšlení. Teologie a filosofie. Supranaturalismus a supraracionalismus. Rozum a víra ve středověku. Důkazy boží existence. Vrcholná scholastika a evropský peripatetismus. | ||
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je pochopení vnitřní logiky vývoje evropského myšlení od konce antiky po začátek renesance s důrazem na vznik a formování křesťanského filosofického myšlení. | ||
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Úvod do studia středověké filosofie. Předpoklady křesťanství a jeho formování (antická filosofie, judaismus. Rané křesťanské sekty. Nový zákon. Eschatologie. Chiliasmus) Raná patristika Gnóse a gnosticismus. Manicheismus. Justin. Tertullianus. Alexandrijská katechetická škola (Kléméns, Órigenés). Antiochijská exegetická škola (Arius, Nestorius, Jan Zlatoústý). Povaha náboženského myšlení v patristice: supranaturalismus a supraracionalismus. Augustinus Aurelius. Život a dílo. Završení vývojových tendencí patristiky. Sebejistota myšlení jako jediné východisko ze skepse; pochybování jako cesta do nitra člověka. Radikální teocentrismus. Člověk jako vrchol světa. Vztaženost lidského rozumu k bohu. Dualismus těla a duše. Kreacionismus a jeho permanentnost. Čas a časovost. Etický dualismus. Augustinova teorie hříchu jako základ církevního křesťanského učení. Augustinova filosofie dějin. Mezi patristikou a scholastikou Zakladatelé středověku (Boethius, Cassiodorus, Isidor Sevillský, Beda Venerabilis). Prohlubování znalostí děl antických myslitelů. Raná scholastika. Jan Scotus Eriugena. Anselm z Canterbury. Petr Abélard. Nominalismu a realismu. Řešení povahy obecného (idejí, pojmů, univerzálií) a jedinečného (konkrétního). Vrcholná scholastika Albert Veliký. Tomáš Akvinský. Život - studia, vzdělání a dílo. Vztah filosofie a teologie; jejich souvislost a diference. Pravdy přirozené a nadpřirozené. Metafyzika. Učení o látce (možnosti) a tvaru (formě); přechod od možnosti ke skutečnosti. Bytnost jako obecná podstata věcí; k bytí nutná působící příčina. Bůh jako jednota esence a existence. Analogické poznávání boha. Důkazy boží existence. Duše. Člověk. Pozdní scholastika. Roger Bacon. Jan Duns Scotus. William Occam. |
||
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Drtina, F.: Myšlenkový vývoj evropského lidstva. (Úvod do filozofie. 1. díl). Kratochvíl, Z.: Mýtus, filosofie a věda. Středověk a renesance. 1991 Steenberghen, F.: Dějiny středověké filosofie. 1971, 1992. Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie. Říčan, R. - Molnár, A.: 12 století církevních dějin. 1989. Bondy, E.: Poznámky k dějinám filosofie (4). 1993 Filosofie. Filosofie v dějinách a současnost ve filosofii. Hradec Králové, Gaudeamus, Edice Prométheus, 1999 Hare, R. M. - Barnes, J. - Chadwick, H.: Zakladatelé myšlení. 1994 Chesterton, G. K.: Svatý Tomáš Akvinský Kenny, A.: Tomáš Akvinský. Praha, Oikumené 1992 Kratochvil, J.: Filosofie středního věku. Olomouc 1924 Křesťanství a filosofie. Postavy latinské tradice. Praha, Křesťanská akademie 1994 Kultura středověku (P. Spunar a kol.). 1972. 1995 Le Goff, J.: Kultura středověké Evropy. Praha, Odeon 1991 Nekvinda, L.: Úvod do studia filosofie bytí. Hradec Králové, Gaudeamus, 1993 Nekvinda, L.: Úvod do studia dějin filosofie. Hradec Králové, Gaudeamus, 1996 Nekvinda, L.: Stručný pojmový slovník k dějinám filosofie. Hradec Králové, Gaudeamus, 1997 Pieper, J.: Scholastika. Osobnosti a náměty středověké filosofie. Přel. I. Ozarčuk. Praha, Vyšehrad 1993 Sousedík, S.: Doctor subtilis Jan Duns Scotus a jeho čeští žáci. Praha, Vyšehrad 1989 Sousedík, S.: Jsoucno a bytí. Úvod do četby sv. Tomáše Akvinského. Praha, Křesťanská akademie 1992 Swiezawski, S.: Nový výklad sv. Tomáše. Brno, Cesta 1998 Vries, J. de: Základní pojmy scholastiky. Praha, Nakladatelství Petr Rezek 1998 Weischedel, W,: Zadní schodiště filosofie. Olomouc, Votobia. |
||
Literatura doporučená studentům | Drtina, F.: Myšlenkový vývoj evropského lidstva. (Úvod do filozofie. 1. díl). Kratochvíl, Z.: Mýtus, filosofie a věda. Středověk a renesance. 1991 Steenberghen, F.: Dějiny středověké filosofie. 1971, 1992. Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie. Říčan, R. - Molnár, A.: 12 století církevních dějin. 1989. Bondy, E.: Poznámky k dějinám filosofie (4). 1993 Filosofie. Filosofie v dějinách a současnost ve filosofii. Hradec Králové, Gaudeamus, Edice Prométheus, 1999 Hare, R. M. - Barnes, J. - Chadwick, H.: Zakladatelé myšlení. 1994 Chesterton, G. K.: Svatý Tomáš Akvinský Kenny, A.: Tomáš Akvinský. Praha, Oikumené 1992 Kratochvil, J.: Filosofie středního věku. Olomouc 1924 Křesťanství a filosofie. Postavy latinské tradice. Praha, Křesťanská akademie 1994 Kultura středověku (P. Spunar a kol.). 1972. 1995 Le Goff, J.: Kultura středověké Evropy. Praha, Odeon 1991 Nekvinda, L.: Úvod do studia filosofie bytí. Hradec Králové, Gaudeamus, 1993 Nekvinda, L.: Úvod do studia dějin filosofie. Hradec Králové, Gaudeamus, 1996 Nekvinda, L.: Stručný pojmový slovník k dějinám filosofie. Hradec Králové, Gaudeamus, 1997 Pieper, J.: Scholastika. Osobnosti a náměty středověké filosofie. Přel. I. Ozarčuk. Praha, Vyšehrad 1993 Sousedík, S.: Doctor subtilis Jan Duns Scotus a jeho čeští žáci. Praha, Vyšehrad 1989 Sousedík, S.: Jsoucno a bytí. Úvod do četby sv. Tomáše Akvinského. Praha, Křesťanská akademie 1992 Swiezawski, S.: Nový výklad sv. Tomáše. Brno, Cesta 1998 Vries, J. de: Základní pojmy scholastiky. Praha, Nakladatelství Petr Rezek 1998 Weischedel, W,: Zadní schodiště filosofie. Olomouc, Votobia. |
||
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Dle instrukcí vyučujicího. |