Sylabus
TVSSK - Teorie výchovy
2009

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Vacek Pavel
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity
ODSSK Obecná didaktika
PPSSK Pedagogická propedeutika
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Soudobé trendy v oblasti vzdělávání, individualizace a integrace žáků, jejich hodnotová orientace, výchova charakteru a morálky a k demokracii, diagnostika a prevence sociálně patologických jevů žáků SŠ, multikulturní výchova, žáci se specifickými poruchami učení, rodinná a sexuální výchova, zážitková pedagogika.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem výuky předmětu Teorie výchovy je předat studentům učitelství velmi solidní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na žáka a skupinu žáků. Vedle toho si klademe za cíl vybavit kandidáty učitelství řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména středního - školství (Bílá kniha, Rámcové vzdělávací programy, školní kurikula).
2. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci).
3. Inkluzivní vzdělávání – „vzdělávání pro všechny“ (integrace žáků se zdravotním postižením do „hlavního proudu“ vzdělávání).
4. Charakteristika žáka a školní třídy (resp. vrstevnické skupiny) na střední škole.
5. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při „vyjasňování“ hodnot na střední škole. Výchova ke zdravému životnímu stylu.
6. Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné střední školy. Metody, techniky a projekty zaměřené na utváření charakteru žáků.
7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.
8. Sociálně – patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě. Diagnostika a postupy při nápravě alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně atd,.
9. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám…)
10. Specifické vývojové poruchy učení, jejich vymezení, projevy, diagnostika a reedukace. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie atd.
11. Přístupy k žákům se specifickými vývojovými poruchami učení. Jejich hodnocení a klasifikace na druhém stupni SŠ. Poruchy chování jako následek poruch učení. Spolupráce s rodiči.
12. Rodina a rodinná výchova, spolupráce rodiny a školy. Spolupráce rodiny a školy.
13. Sexuální pedagogika, sexuální výchova na střední škole, její obsah a metody. Výchova k manželství a rodičovství.
14. Zážitková pedagogika: Dramatická a globální výchova jako didaktický prostředek a prostředek rozvoje osobnosti.
15. Alternativní téma (aktuální výchovná praxe v současnosti).
Literatura, na níž je předmět vystavěn Bůžek, A., Michalík, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a
vzdělání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
Čapek, R. a kol. Dialogy o výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006.
Janiš, K., Täubner, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.
Jedlička, R., Koťa, J. Analýza prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: KAROLINUM, 1998.
Krejčová, V. (ed.) Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV nakladatelství, 2001.
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1998.
Střelec, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I.Scriptum. Brno: Paido, 1998.
Švarcová, E. Úvod do etopoedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002.
Vacek, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002.
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994.
Literatura doporučená studentům Čapek, R. a kol. Dialogy o výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006.
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997.
Kolektiv autorů: Pedagogika IV. Scriptum. Ostrava: Ostravská univerzita, 1996.
Kolektiv autorů: Mravní nemoci mládeže a jejich prevence. Sborník příspěvků z 6. Konference ČPdS. Brno: ČPdS, 1997.
Krejčová, V. (ed.) Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.
Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992.
Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998.
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
Simon,S., Howe,l., Kirschenbaum, H. Vyjasňování hodnot. Praha: TALPRESS, 1997.
Šišková, T. (ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k udělení zápočtu:
- aktivní účast na seminářích (80% účasti)
- splnění individuálních i skupinových úkolů (písemné zpracování)
- splnění podmínek kriteriálního vědomostního testu

Požadavky ke zkoušce:
- splnění podmínek zápočtu
- prokázání znalostí a schopnosti jejich aplikace ve výchovně vzdělávacím kontextu