Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Tampierová Helena |
Garantující katedra | AJ - Katedra anglického jazyka a literatury |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Literatura jako specifický projev lidské sebereflexe a interpretace světa v návaznosti na konkrétní kulturní, filozofický, náboženský a historický kontext. Implicitní či explicitní přítomnost náboženské dimenze v každém literárním artefaktu; možné hermeneutické přístupy; význam a funkce metafory, symbolu, alegorie a dalších nástrojů obrazného vyjadřování, intertextuality a imaginace; specifické rysy mýtopoetického sdělení.Stručný přehled filozofické hermeneutiky a její těsné sepětí s hermeneutikou teologickou. Seznámení s hermeneutickými cíly a metodami, historickou genezí a nejvýznamnějšími osobnostmi. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je nejprve vytvořit základ pro interpretaci textu úvodem do problematiky analýzy literárního textu a seznámením s možnými metodologickými přístupy a terminologií. Dále následuje historický přehled osobností filozofické a teologické hermeneutiky s důrazem na nejnovější způsoby výkladu mýtopoetického textu. Konečným cílem je napomoci rozkrývání jednotlivých významových rozměrů konkrétního textu. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Pluralita novodobých interpretačních metod 2. Historicko-kritická metoda 3. Svět textu - strukturalismus 4. Vyprávění jako struktura 5. Ruský formalismus a básnický text 6.-8. Funkce metafory v textu 9. Znak, symbol, mýtus 10. Hlubinněpsychologická interpretace 11. Bible jako literatura? 12. Metody zaměřené na čtenáře a jeho svět 13. Feministický interpretační přístup (Excalibur nebo Mlhy Avalonu?) 14. Závěrečné shrnutí - odpovědi na dotazy a pokyny k zápočtu |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | 1. Bílek, P. A., Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. Brno, Host 2003 2. Frye, N., Velký kód (Bible a literatura). Brno, Host 2000. 3. Jeanrond, W. G., Introduction a l´herméneutique théologique. Paříž, CERF 1995. 4. Oeming, M., Úvod do biblické hermeneutiky. Praha, Vyšehrad 2001. 5. Ricoeur, P., Život, pravda, symbol. Praha, Oikúmené 1993 |
Literatura doporučená studentům | 1. Abrams, M. H., Zrcadlo a lampa. Praha, Triáda 2001. 2. Auerbach, E., Mimesis. Praha, MF 1998. 3. Bílek, P. A., Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. Brno, Host 2003. 4. Eliade, M., Mýtus o věčném návratu. Praha, Oikúmené 1993. 5. Frye, N., Velký kód (Bible a literatura). Brno, Host 2000. 6. Goatly, A.: The Language of Metaphors. Routledge, Londýn, New York 1998. 7. Grondin, J., Úvod do hermeneutiky. Praha, Oikúmené 1997. 8. Jeanrond, W. G., Introduction a l´herméneutique théologique. Paříž, CERF 1995. 9. Lakoff, G.; Johnson, M., Metafory, kterými žijeme. Brno, Host 2002 10. New, C., Philosophy of Literature. Londýn, New York, Routledge 1999. 11. Oeming, M., Úvod do biblické hermeneutiky. Praha, Vyšehrad 2001. 12.Otto, R., Posvátno. Praha, Vyšehrad 1998. 13. Pokorný, P.: Literární a teologický úvod do Nového zákona. Vyšehrad, Praha 1993. 14. Ricoeur, P., Čas a vyprávění I., Praha, Oikúmené 2000. 15. Ricoeur, P., Čas a vyprávění II., Praha, Oikúmené 2002. 16. Ricoeur, P., Život, pravda, symbol. Praha, Oikúmené 1993 17. Ricoeur, P., La métaphore vive. Paříž, Seuil 1975. 18. Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I., eds., Čtenář jako výzva. Brno, Host 2001. 19. Scholes, R., Kellogg, R., Povaha vyprávění. Brno, Host 2002. 20. Wellek, R., Warren, A., Theory of Literature. San Diego, New York, Londýn, HBJ 1977. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet z probrané látky a z vybraných kapitol ze zadané literatury. |