Sylabus
UMIOVP - Utváření mravní identity osobnosti
2009

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Švarcová Eva
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zk - zkouška
Forma zkoušky pu - písemná a ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Předmět se zabývá problematikou morálních hodnot, utváření hodnotové orientace, možnostmi ekosociální výchovy jedince v kontextu s jeho uplatněním v globalizované společnosti.
Součástí předmětu jsou základy prosociální komunikace, sociální interakce, efektivní metody utváření pozitivních mezilidských vztahů a prosociálního chování, ochrana života a zdraví jedince.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Získání teoretických vědomostí z oblasti etiky a morálky, seznámení se základními pojmy, s principy humánní morálky, s metodami etické výchovy, osvojení si zásad prosociálního chování a ochrany zdraví člověka.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Základní typy sociální interakce.
2. Prosociální komunikace.
3. Faktory ovlivňující komunikaci.
4. Sebepoznání, sebehodnocení, sebeúcta.
5. Pozitivní hodnocení druhých.
6. Hodnotová orientace.
7. Výchova k toleranci a respektování odlišnosti.
8. Základy asertivity, asertivní techniky.
9. Kooperace, kompetice, konflikt.
10. Řešení konfliktních situací.
11. Manipulativní chování.
12. Agresivní a pasivní chování.
13. Etické aspekty rodinného života.
14. Vztahy mezi generacemi, vztah k handicapovaným
15. Ochrana tělesného a duševního zdraví.
16. Pozitivní vztah k přírodě, ekologická etika.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Lenz, L., Križová, O. Etická výchova 1. Praha : Luxpress, 2000. Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
Roche-Olivar, R. Etická výchova. Istropolitana : Orbis Pictus, 1992.
Vacek, P. Morální vývoj v psychologickych a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000.
Vacek, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005.
Literatura doporučená studentům Fromm, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha: Lidové noviny, 1997.
Haas, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1997.
Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
Hlavsa, J., Langová, M., Všetečka, J. Člověk v životních situacích. Praha: Academia, 1987.
Kohák, E. Člověk, dobro a zlo. Praha: Ježek, 1993.
Masaryk, T.,G. Ideály humanitní. Praha: Melantrich, 1968.
Peck, M.S. Lidé lži. Olomouc : Votobia, 1996.
Pitter, P. Duchovní revoluce v srdci Evropy. Praha: Kalich, 1995.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu - 80% účast na seminářích
- seminární práce – projekt na zadané téma
- test
- ústní ověření znalostí na základě vybraného okruhu