Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Švarcová Eva |
Garantující katedra | PP - Katedra pedagogiky a psychologie |
Způsob ukončení předmětu | zk - zkouška |
Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
|
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Předmět se zabývá problematikou morálních hodnot, utváření hodnotové orientace, možnostmi ekosociální výchovy jedince v kontextu s jeho uplatněním v globalizované společnosti. Součástí předmětu jsou základy prosociální komunikace, sociální interakce, efektivní metody utváření pozitivních mezilidských vztahů a prosociálního chování, ochrana života a zdraví jedince. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Získání teoretických vědomostí z oblasti etiky a morálky, seznámení se základními pojmy, s principy humánní morálky, s metodami etické výchovy, osvojení si zásad prosociálního chování a ochrany zdraví člověka. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Základní typy sociální interakce. 2. Prosociální komunikace. 3. Faktory ovlivňující komunikaci. 4. Sebepoznání, sebehodnocení, sebeúcta. 5. Pozitivní hodnocení druhých. 6. Hodnotová orientace. 7. Výchova k toleranci a respektování odlišnosti. 8. Základy asertivity, asertivní techniky. 9. Kooperace, kompetice, konflikt. 10. Řešení konfliktních situací. 11. Manipulativní chování. 12. Agresivní a pasivní chování. 13. Etické aspekty rodinného života. 14. Vztahy mezi generacemi, vztah k handicapovaným 15. Ochrana tělesného a duševního zdraví. 16. Pozitivní vztah k přírodě, ekologická etika. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | Lenz, L., Križová, O. Etická výchova 1. Praha : Luxpress, 2000. Matoušek, O. a Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Roche-Olivar, R. Etická výchova. Istropolitana : Orbis Pictus, 1992. Vacek, P. Morální vývoj v psychologickych a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. Vacek, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005. |
Literatura doporučená studentům | Fromm, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha: Lidové noviny, 1997. Haas, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1997. Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. Hlavsa, J., Langová, M., Všetečka, J. Člověk v životních situacích. Praha: Academia, 1987. Kohák, E. Člověk, dobro a zlo. Praha: Ježek, 1993. Masaryk, T.,G. Ideály humanitní. Praha: Melantrich, 1968. Peck, M.S. Lidé lži. Olomouc : Votobia, 1996. Pitter, P. Duchovní revoluce v srdci Evropy. Praha: Kalich, 1995. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | - 80% účast na seminářích - seminární práce – projekt na zadané téma - test - ústní ověření znalostí na základě vybraného okruhu |