Sylabus
ZACSVP - Alternat. školství - program Začít spolu
2008

Kreditové hodnocení předmětu 3
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Krejčová Věra
Garantující katedra PP - Katedra pedagogiky a psychologie
Způsob ukončení předmětu zk - zkouška
Forma zkoušky u - ústní
Rozsah výuky předmětu studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Určeno pro ZS2, SSK, pro Vychovatelství - ET a TV (volitelný předmět)

Studijní disciplína „Alternativní školství – vzdělávací program Začít spolu“ nabízí studentům možnost se podrobněji seznámit s moderním vzdělávacím programem, který je v ČR realizován v mateřských a základních školách od roku 1994. V prakticky orientovaných seminářích si studenti osvojí strategie vedoucí k naplňování myšlenek demokratické výchovy a získají konkrétní náměty k realizaci „na dítě orientovaného přístupu ve výchově a vzdělávání“.
Základní informace o vzdělávacím programu Začít spolu:
- Alternativní výchovně vzdělávací program Začít spolu je v České republice realizován od roku 1994 v mateřských a základních školách.
- Program vychází z filozofie otevřené společnosti, vede k demokratickému myšlení a jednání děti i dospělé.
- Program Začít spolu se opírá o konstruktivismus a teorie kognitivně morálního vývoje dítěte.
- Respektuje ve všech oblastech věkové zvláštnosti dětí, jejich individuální vzdělávací potřeby, je to program orientovaný na dítě.
- Podporuje zejména aplikaci moderních poznatků o vyučování a učení v běžné pedagogické praxi.
- Program Začít spolu prosazuje a umožňuje inkluzi dětí se speciálními potřebami (dětí nadprůměrně nadaných a talentovaných, dětí s vývojovými poruchami i dětí s postižením, zvláště užitečný je pro děti z různých etnických menšin).
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Studenti:
 se seznámí se základními filozofickými východisky a principy vzdělávacího programu Začít spolu
 osvojí si základní strategie umožňující individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání dětí (seznámí se s efektivními postupy individualizovaného plánování, budou umět reagovat na potřeby jednotlivých dětí ve třídě)
 lépe porozumí důležitosti spolupráce školy s rodinou získají větší pochopení pro odlišnosti mezi rodinami, vytvoří konkrétní postupy začlenění a udržení spolupráce mezi rodinou a školou)
 si osvojí tvorbu projektů vycházejících z principů integrované tematické výuky
 naučí se vytvářet podnětné prostředí pro výchovně vzdělávací činnost
 se seznámí se současnými trendy v oblasti výchovy a vzdělávání dětí v období raného dětství (od narození do 8-10ti let věku)
 budou hledat možnosti aplikace moderních přístupů ve vzdělávání v rámci svojí studijní aprobace
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Filozofická východiska, základní principy a cíle vzdělávacího programu Začít spolu
2. Vytváření podnětného prostředí pro výchovu a vzdělávání (centra aktivity)
3. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání
4. Tvorba individuálního vzdělávacího programu (plánu)
5. Pozorování jako jedna z technik umožňujících individualizaci
6. Průběžné hodnocení dětí
7. Tvorba portfolia
8. Kurikulum orientované na dítě
9. Integrovaná tematická výuka
10. Tematické plánování
11. Otázky spolupráce učitelů s rodinami dětí
12. Strategie posílení spolupráce rodiny a školy
13. Podpora kulturní odlišnosti mezi dětmi ve třídě
14. Týmová spolupráce ve škole
15. Výchovně vzdělávací metody a organizační formy vzdělávání v programu Začít spolu
Literatura, na níž je předmět vystavěn Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, Bílá kniha www.msmt.cz, www.vuppraha.cz
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, www.msmt.cz, www.vuppraha.cz
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, středoškolské odborné vzdělávání, www.msmt.cz, www.vuppraha.cz
KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.
KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Ověření účinnosti programu Začít spolu – dlouhodobý výzkum. In Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003, s.143-158, ISBN 80-7178-815-5.
Gardošová,J., Dujková, L. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003, s.143-158, ISBN 80-7178-815-5.
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál, 1996.
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál, 1997.
Mareš J. Styly učení žáků a studentů. Portál. Praha, 1998.
Havlínová M. Zdravá mateřská škola. Portál. Praha, 1995.
Mertin V. Individuální vzdělávací program. Portál. Praha, 1995.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Portál, Praha, 1995.
Začít spolu. Kurikulum výchovně vzdělávacího programu. OSF, Praha, 1996.
Kasíková, H.: Kooperativní učení, Kooperativní škola. Praha, Portál, 1997.
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada, 1994.
Gardner, H.: Dimenze myšlení. Portál, Praha, 1999.
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Spirála, Kroměříž, 1995.
Literatura doporučená studentům Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, Bílá kniha www.msmt.cz, www.vuppraha.cz
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, www.msmt.cz, www.vuppraha.cz
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, středoškolské odborné vzdělávání, www.msmt.cz, www.vuppraha.cz
KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.
KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Ověření účinnosti programu Začít spolu – dlouhodobý výzkum. In Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003, s.143-158, ISBN 80-7178-815-5.
Gardošová,J., Dujková, L. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003, s.143-158, ISBN 80-7178-815-5.
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál, 1996.
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál, 1997.
Mareš J. Styly učení žáků a studentů. Portál. Praha, 1998.
Havlínová M. Zdravá mateřská škola. Portál. Praha, 1995.
Mertin V. Individuální vzdělávací program. Portál. Praha, 1995.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Portál, Praha, 1995.
Začít spolu. Kurikulum výchovně vzdělávacího programu. OSF, Praha, 1996.
Kasíková, H.: Kooperativní učení, Kooperativní škola. Praha, Portál, 1997.
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada, 1994.
Gardner, H.: Dimenze myšlení. Portál, Praha, 1999.
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Spirála, Kroměříž, 1995.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Podmínkou zkoušky je návštěva MŠ nebo ZŠ, která ve své výchovně vzdělávací práci realizuje vzdělávací program Začít spolu. Zkušenosti získané na základě exkurze student písemně zpracuje a v diskusi s vyučující vyhodnotí podle předem stanovených kriterií.