Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
Volně volitelný předmět | ano |
Garant předmětu | Paleček Martin |
Garantující katedra | KFSV - Katedra filozofie a společenských věd |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Úvod do filozofie (předmět a struktura filozofie). Základy filozofické noetiky, ontologie a antropologie. Etika. Teologie. Aktuální otázky filozofie (filozofie VR aj.) |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Podstata a předmět filosofie a její smysl |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | I. Úvod do filozofie (předmět a struktura filozofie) II. Základy filozofické noetiky III. Základy filozofické ontologie IV. Základy filozofické antropologie V. Základy filozofické etiky VI. Základy filozofické theologie VII. Aktuální otázky filozofie (filozofie VR aj.) |
Literatura, na níž je předmět vystavěn | 1. ANZENBACHER, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990, 305 s. 2. BLECHA, I.: Základní problémy filozofie. Olomouc 1992, 85 s. 3. FUCHS, J.: Filozofie. Úvod do filozofie. Praha 1993, 191 s. 4. FUNDA, O. A.: Úvod do filozofického tázání. Plzeň 1995, 70 s. 5. FÜRST, M.: Filozofie. Praha, Fortuna 1994, 170 s. 6. JASPERS, K.: Úvod do filozofie. Praha 1996. 7. MICHÁLEK, J.: Co je filozofie. Praha 1992. 8. PECKA, D.: Úvod do filozofie. Praha, UK (KF KTF) 1994, 70 s. 9. PETŘÍČEK, M.: Úvod do současné filozofie. Praha 1991, 91 s. 10. SCHLEGELOVÁ, J.: Základy filozofie. Praha 1991, 93 s. |
Literatura doporučená studentům | 1. BACHELARD, G.: Nový duch vedy. Bratislava, Pravda 1981. 2. BARROW, J. D.: Teorie všeho. Hledání nejhlubšího vysvětlení. Praha, Mladá fronta 1996. 3. BENEŠ, J.: Člověk. Praha, Mladá fronta 1995. 4. BERNAL, J. D.: Věda v dějinách. I, II. Praha, SNPL 1960. 5. BUCHAR, J. a kol.: Život. Praha, Mladá fronta 1987. 6. CRICK, F.: Věda hledá duši. Překvapivá domněnka. Praha, Mladá fronta 1997. 7. DRVOTA, S.: Od zvířete k člověku. Praha, Pyramida 1979. 8. EINSTEIN, A.: Jak vidím svět. Praha, Lidové noviny fronta 1993. 9. EINSTEIN, A.: Z mých pozdějších let. Praha, Lidové noviny 1995. 10. FISCHER, S.: Průhledy do mikrokosmu. Praha, Mladá fronta 1986. 11. GAMOW, G.: Pan Tompkins v říši divů. Praha, Mladá fronta 1986. 12. GRYGAR, J., HORSKÝ, Z., MAYER, P.: Vesmír. Praha, Mladá fronta 1979, 1983. 13. HAVLÍK, V.: Synergetika. Návrat ke světu přírodních procesů. Praha, Filozofia - Nakl. Filoz. ústavu AV ČR 1995. 14. HAWKING, S. W.: Černé díry a budoucnost vesmíru. Praha, Mladá fronta 1995. 15. HAWKING, S. W.: Stručná teorie času. Od velkého třesku k velkým dírám. Praha, Mladá fronta 1991. 16. JAKEŠ, P.: Planeta Země. Praha, Mladá fronta 1984. 17. KRÁL, M.: Změna paradigmatu vědy. Praha 1994. 18. KUHN, T. S.: Štruktúra vedeckých revolúcií. Bratislava, Pravda 1981. 19. LYOPARD, J. F.: O postmodernismu. Praha 1993. 20. MATERNA, P.: Svět pojmů a logika. Praha, Filozofia - Nakl. Filoz. ústavu AV ČR 1995. 21. MEDNIKOV, B. M.: Darwinismus ve 20. století.Panorama, Praha 1980 22. MURPHY, R. F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, Sociologické nakladatelství 1998. 23. NOSEK, J. - STACHOVÁ, J. (ed.): Realismus ve vědě a filozofii. Praha, Filozofia - Nakl. Filoz. ústavu AV ČR 1995. 24. NOVIKOV, I. D.: Černé díry a vesmír. Praha, Mladá fronta 1989. 25. POPPER, K., R.: Logika vědeckého bádání. Praha, OIKOYMENH 1997. 26. WEINBERG, S.: První tři minuty. Praha, Mladá fronta 1982. 27. WELSCH, W.: Postmoderna : pluralita jako etická a politická hodnota. Praha : KLP 1993 28. WHITENHEAD, A. N.: Veda a moderný svet. Bratislava, Pravda 1989. 29. WILSON, E. O.: O lidské přirozenosti. Máme svobodnou vůli nebo je naše chování řízeno genetickým kódem? Praha, Lidové noviny 1993. 30. WRIGHT, R.: Morální zvíře. Proč jsme to, co jsme? Praha, Lidové noviny 1995. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Dle instrukcí vyučujícího. |