| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Karlová Jana |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | pu - písemná a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 8 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět představuje oděv jako kulturní univerzálii v určitých aspektech či principech společnou všem lidem, a zároveň jako specifikum s kulturně, historicky, sociálně či individuálně podmíněnou různorodostí. Pozornost bude věnována souvislostem životního a oděvního stylu v dějinném přehledu, s důrazem na evropský kontext od antiky po současnost. Dále konkrétní podobě a proměnám, významu a symbolické funkci. Předmět stojí na pomezí historie, dějin lidského myšlení, dějin umění a etnografie. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem je syntetizujícím způsobem utřídit a doplnit stávající znalosti zejména z oblasti historie, dějin umění, dějin lidského myšlení, etnografie. A na základě konkrétních příkladů dojít k interdisciplinárnímu, holistickému porozumění transkulturně platných principů i vnitřní a jedinečné logiky symbolů, významů a funkcí konkrétního sociokulturního systému. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | • praktická ochranná funkce oděvu • symbolická proměna z „přírodního“ tvora v kulturní bytost: „je to pravda odvěká, šaty dělaj člověka“ • symbol omezení individuality či sebeprezentace a osobní kreativity • interkulturní kontext: paradoxy v normách krásy • kulturní šok z odlišného vizuálního dojmu, jiných oděvních konvencí • komunikace a orientace • výpověď o sociálním statusu • oděv přesahující vlastní sociální postavení a finanční možnosti, oděvní pořádky • šaty jako veřejná prezentace politické, rodové či regionální příslušnosti: odlišení od „druhých“ • veřejná prezentace náboženského přesvědčení • oděv a přechodové rituály • záměrně výstražné znamení • nelichotivá symbolika, donucení a negativních sankce uplatňované vůči konkrétní etno/socio/kulturní skupině • zdůraznění fyzické krásy či sexuální symboliky a jejich zahalení • zdůraznění či popření přirozenosti lidského těla, svoboda pohybu či upjatost • „pro krásu se musí trpět“: módní nepohodlí • barvy a lidé: univerzální fyziologie vnímání barvy • interkulturní odlišnosti: různé pojmy a kategorie barevnosti v rámci různých socio-kulturních systémů • barevný koncept jako obvykle nereflektovaná součást naší kultury • kulturně podmíněné interpretace: symboly, významy, • neverbální komunikace • základní a komplementární barvy dle euro-americké kulturní interpretace |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | ARNOLD, Janet. Patterns of Fashion: The Cut and Construction of Clothes for Men and Women 1560-1620, Macmillan 1985. Revised edition 1986. ISBN 0-89676-083-9. ARNOLD, Janet. Patterns of Fashion 1: The Cut and Construction of Women's Clothing, 1660-1860. Wace, 1964, Macmillan, 1972. Revised metric edition, Drama Books 1977. ISBN 0-89676-026-X. ARNOLD, Janet. Patterns of Fashion 2: Englishwomen's Dresses and Their Construction: 1860-1940, Wa-ce 1966, Macmillan 1972. Revised metric edition, Drama Books 1977. ISBN 0-89676-027-8. ARNOLD, Janet. Patterns of Fashion 4: The Cut and Construction of Linen Shirts, Smocks, Neckwear, He-adwear and Accessories for Men and Women C. 1540-1660, London, Macmillan, November 2008, ISBN 978-0-333-57082-1. GROGAN, Sarah. Body image: psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000. 184 s. Psyché. ISBN 80-7169-907-1. KLEIN, Naomi. Bez loga. 1. vyd. Praha: Argo, 2005. 510 s. Zip; sv. 1. ISBN 80-7203-671-8. KYBALOVÁ, L. et al. Obrazová encyklopedie módy. Praha : Artia, 1973. KYŌTO FUKUSHOKU BUNKA KENKYŪ ZAIDAN. Móda: z dějin odívání 18., 19. a 20. století: sbírka Kyoto Costume Institute. Vyd. 2. [Praha]: Slovart, 2011. 2 sv. (319 s., s. 322-720). ISBN 978-80-7391-512-4. LETHUILLIER, Jean-Pierre. Des habits et nous, vêtir nos identités. PU Rennes: 2007. 222 s. ISBN-10: 2753503869; ISBN-13: 978-2753503861. LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2002. 446 s. Střed; sv. 46. ISBN 80-7260-063-X. LIPOVETSKY, Gilles. Věčný přepych. V českém jazyce 1. vyd. Praha: Prostor, 2005. 134 s. Střed; sv. 73. ISBN 80-7260-144-X. MIKHAILA, Ninya; MALCOLM-DAVIES, Jane. The Tudor Tailor: Reconstructing 16th-century Dress. Anova Books: 2006. 160 s. ISBN 0713489855, 9780713489859. MODRÁKOVÁ, Renáta. Čas odložil svůj šat: móda z rukopisů 11.-16. století. 1. vyd. Praha: Národní kni-hovna České republiky, 2008. 92 s. ISBN 978-80-7050-550-2. NACHTMANNOVÁ, Alena. Mezi tradicí a módou: odívání v Čechách od renesance k baroku. 1. vyd. Praha: Národní památkový ústav - územní odborné pracoviště středních Čech v Praze, 2012. 303 s. ISBN 978-80-86516-51-6. PETRÁŇ, Josef (et al.) Dějiny hmotné kultury (I a II). Karolinum. ISBN 80-7184-084-X. SIMMEL, Georg. Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. 206 s. Klas: klasická sociologická tradice; sv. 1. ISBN 80-85850-50-8. SKARLANTOVÁ, J. Od fíkového listu k džínům. Praha: Grada, 1999. SKARLANTOVÁ, J. Oděv jako znak. Sémiotické funkce oděvu a jejich axiologické proměny. Praha: Univer-zita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. THURSFIELD, Sarah. The Medieval Tailor's Assistant: making common garments 1200 -1500. 1. vyd. Ruth Bean Publishers: Bedford. ISBN 0 903585 32 4. Dostupné z www: UCHALOVÁ, Eva, Wittlich, Filip a Moravcová, Mirjam. Česká móda 1780-1870: pro salon i promenádu. 1. vyd. Praha: Olympia, 1999. 117 s. ISBN 80-7033-607-2. UCHALOVÁ, Eva. Česká móda 1870-1918: od valčíku po tango. 1. vyd. v Olympii. Praha: Olympia, 1997. 126 s. ISBN 80-7033-463-0. UCHALOVÁ, Eva. Česká móda 1918-1939: elegance 1. republiky. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996. 117 s. ISBN 80-7033-424-X. Knihy z edice DĚJINY ODÍVÁNÍ Nakladatelství Lidové noviny. |
| Literatura doporučená studentům | ARNOLD, Janet. Patterns of Fashion: The Cut and Construction of Clothes for Men and Women 1560-1620, Macmillan 1985. Revised edition 1986. ISBN 0-89676-083-9. ARNOLD, Janet. Patterns of Fashion 1: The Cut and Construction of Women's Clothing, 1660-1860. Wace, 1964, Macmillan, 1972. Revised metric edition, Drama Books 1977. ISBN 0-89676-026-X. ARNOLD, Janet. Patterns of Fashion 2: Englishwomen's Dresses and Their Construction: 1860-1940, Wa-ce 1966, Macmillan 1972. Revised metric edition, Drama Books 1977. ISBN 0-89676-027-8. ARNOLD, Janet. Patterns of Fashion 4: The Cut and Construction of Linen Shirts, Smocks, Neckwear, He-adwear and Accessories for Men and Women C. 1540-1660, London, Macmillan, November 2008, ISBN 978-0-333-57082-1. GROGAN, Sarah. Body image: psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000. 184 s. Psyché. ISBN 80-7169-907-1. KLEIN, Naomi. Bez loga. 1. vyd. Praha: Argo, 2005. 510 s. Zip; sv. 1. ISBN 80-7203-671-8. KYBALOVÁ, L. et al. Obrazová encyklopedie módy. Praha : Artia, 1973. KYŌTO FUKUSHOKU BUNKA KENKYŪ ZAIDAN. Móda: z dějin odívání 18., 19. a 20. století: sbírka Kyoto Costume Institute. Vyd. 2. [Praha]: Slovart, 2011. 2 sv. (319 s., s. 322-720). ISBN 978-80-7391-512-4. LETHUILLIER, Jean-Pierre. Des habits et nous, vêtir nos identités. PU Rennes: 2007. 222 s. ISBN-10: 2753503869; ISBN-13: 978-2753503861. LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2002. 446 s. Střed; sv. 46. ISBN 80-7260-063-X. LIPOVETSKY, Gilles. Věčný přepych. V českém jazyce 1. vyd. Praha: Prostor, 2005. 134 s. Střed; sv. 73. ISBN 80-7260-144-X. MIKHAILA, Ninya; MALCOLM-DAVIES, Jane. The Tudor Tailor: Reconstructing 16th-century Dress. Anova Books: 2006. 160 s. ISBN 0713489855, 9780713489859. MODRÁKOVÁ, Renáta. Čas odložil svůj šat: móda z rukopisů 11.-16. století. 1. vyd. Praha: Národní kni-hovna České republiky, 2008. 92 s. ISBN 978-80-7050-550-2. NACHTMANNOVÁ, Alena. Mezi tradicí a módou: odívání v Čechách od renesance k baroku. 1. vyd. Praha: Národní památkový ústav - územní odborné pracoviště středních Čech v Praze, 2012. 303 s. ISBN 978-80-86516-51-6. PETRÁŇ, Josef (et al.) Dějiny hmotné kultury (I a II). Karolinum. ISBN 80-7184-084-X. SIMMEL, Georg. Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. 206 s. Klas: klasická sociologická tradice; sv. 1. ISBN 80-85850-50-8. SKARLANTOVÁ, J. Od fíkového listu k džínům. Praha: Grada, 1999. SKARLANTOVÁ, J. Oděv jako znak. Sémiotické funkce oděvu a jejich axiologické proměny. Praha: Univer-zita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. THURSFIELD, Sarah. The Medieval Tailor's Assistant: making common garments 1200 -1500. 1. vyd. Ruth Bean Publishers: Bedford. ISBN 0 903585 32 4. Dostupné z www: UCHALOVÁ, Eva, Wittlich, Filip a Moravcová, Mirjam. Česká móda 1780-1870: pro salon i promenádu. 1. vyd. Praha: Olympia, 1999. 117 s. ISBN 80-7033-607-2. UCHALOVÁ, Eva. Česká móda 1870-1918: od valčíku po tango. 1. vyd. v Olympii. Praha: Olympia, 1997. 126 s. ISBN 80-7033-463-0. UCHALOVÁ, Eva. Česká móda 1918-1939: elegance 1. republiky. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996. 117 s. ISBN 80-7033-424-X. Knihy z edice DĚJINY ODÍVÁNÍ Nakladatelství Lidové noviny. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | • Aktivní účast na seminářích (max. 2 neomluvené absence). • Prezentace zvoleného tématu či realizace workshopu v rámci semináře ve skupinách po 2, eventuálně 3 studentech. Přípravy na prezentace (včetně odkazů na literaturu a zdroje) je nutné předem odevzdat ke kontrole. Téma musí být předem odsouhlaseno. • Důraz je kladen na schopnost vyhledat relevantní zdroje a tvůrčím způsobem zpracovat dané téma. • Odevzdání stručné písemné reflexe dvou přečtených knih (cca 2 NS ke každé) ze seznamu doporučené literatury. Kniha mimo doporučenou literaturu musí být předem odsouhlasena. |