Sylabus
ASSPXMS - Asistentská praxe
2021

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Pohnětalová Yveta
Garantující katedra UPPPV - Ústav primární a preprimární edukace
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: praxe 26 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Absolvováním asistentské praxe se studující naučí sledovat výuku a dokumentovat její průběh. Při mikrovýstupech získají základní kompetence pro práci v mateřské škole.
V IS/STAG odpovídá předmět ÚPPSP/PMASX.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Cílem asistentské praxe je pracovat jako asistent vyučujícího v MŠ a získat tak hlubší vhled do průběhu výchovně vzdělávacích činností v mateřské škole a praktické zkušenosti z vlastních mikrovýstupů. Získané zkušenosti budou reflektovány v diskusi v Moodle a na společném kolokviu.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Hlavní témata - osnova:
1. - 5. Sledování výuky, zpracování hospitačních záznamů. V rámci hospitačních činností zaměření na individualizaci a diferenciaci ve výchovně vzdělávacích činnostech v MŠ. Realizace nejméně dvou návštěv MŠ s alternativním vzdělávacím programem a záznamy z návštěv vložit do pedagogického deníku.
6. - 10. Realizace několika samostatných mikrovýstupů dle vlastní volby a doporučení vyučujícího zaměřených na jednotlivé výchovy, zpracování závěrečných reflexí. Studenti/studentky navrhnou, promyslí a naplánují pro homogenní/heterogenní uspořádání dětí ve třídě skupinovou práci pro jedno centrum aktivit na základě vzdělávacího programu Začít spolu. Dle možností návrh zrealizují.
11. - 12. Seznámení s administrativou vyučujícího a s organizací školy.
13. Účast na zápisu dětí do MŠ.
14. Reflexe zkušeností v diskusi v Moodle a na společném kolokviu.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Hornáčková, Vladimíra; Pecháčková. Pedagogická praxe aneb jak se připravit na praxi v MŠ (v bakalářském studiu Učitelství pro mateřské školy). Hradec Králové, 2016. ISBN 978-80-7435-484-7.
Literatura doporučená studentům  
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet bude udělen po předložení pedagogického deníku dokumentujícího provedené hospitace, mikrovýstupy, záznamy z návštěv MŠ s alternativním vzdělávacím programem.
Povinností studenta je vést sešit praxe - Pedagogický deník (záznamy z náslechů, přípravy, rozbory, reflexe),
vypracovat hospitační záznamy z náslechů. V rámci hospitačních činností zaměření na individualizaci a diferenciaci ve výchovně vzdělávacích činnostech v MŠ.
Studenti/studentky navrhnou, promyslí a naplánují pro homogenní/heterogenní uspořádání dětí ve třídě skupinovou práci pro jedno centrum aktivit na základě vzdělávacího programu Začít spolu. Dle možností návrh zrealizují. Samostatně zrealizují mikrovýstupy (asistence u vyučujícího, mikrovýstupy dle vlastní volby a dle doporučení), zpracují přípravy na výstupy a závěrečné reflexe.
Další úkoly:
Seznámit se s administrativou vyučujícího a s dokumentací školy, absolvovat samostatně dohodnutou návštěvu zápisu dětí do MŠ. Po splnění všech výše uvedených podmínek student získá zápočet. Na závěr vypracuje celkovou písemnou reflexi své praxe. Studenti/studentky se zapojí do internetové diskuse v Moodle a zúčastní se společného kolokvia.
Celková studijní zátěž na předmět představuje 120 hodin (přímé výstupy, příprava, reflexe a sebereflexe, vedení ped. deníku a další související požadavky).