| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Pohnětalová Yveta |
| Garantující katedra | UPPPV - Ústav primární a preprimární edukace |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: praxe 26 hod. za semestr
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Absolvováním asistentské praxe se studující naučí sledovat výuku a dokumentovat její průběh. Při mikrovýstupech získají základní kompetence pro práci v mateřské škole. V IS/STAG odpovídá předmět ÚPPSP/PMASX. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem asistentské praxe je pracovat jako asistent vyučujícího v MŠ a získat tak hlubší vhled do průběhu výchovně vzdělávacích činností v mateřské škole a praktické zkušenosti z vlastních mikrovýstupů. Získané zkušenosti budou reflektovány v diskusi v Moodle a na společném kolokviu. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Hlavní témata - osnova: 1. - 5. Sledování výuky, zpracování hospitačních záznamů. V rámci hospitačních činností zaměření na individualizaci a diferenciaci ve výchovně vzdělávacích činnostech v MŠ. Realizace nejméně dvou návštěv MŠ s alternativním vzdělávacím programem a záznamy z návštěv vložit do pedagogického deníku. 6. - 10. Realizace několika samostatných mikrovýstupů dle vlastní volby a doporučení vyučujícího zaměřených na jednotlivé výchovy, zpracování závěrečných reflexí. Studenti/studentky navrhnou, promyslí a naplánují pro homogenní/heterogenní uspořádání dětí ve třídě skupinovou práci pro jedno centrum aktivit na základě vzdělávacího programu Začít spolu. Dle možností návrh zrealizují. 11. - 12. Seznámení s administrativou vyučujícího a s organizací školy. 13. Účast na zápisu dětí do MŠ. 14. Reflexe zkušeností v diskusi v Moodle a na společném kolokviu. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Hornáčková, Vladimíra; Pecháčková. Pedagogická praxe aneb jak se připravit na praxi v MŠ (v bakalářském studiu Učitelství pro mateřské školy). Hradec Králové, 2016. ISBN 978-80-7435-484-7. |
| Literatura doporučená studentům | |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet bude udělen po předložení pedagogického deníku dokumentujícího provedené hospitace, mikrovýstupy, záznamy z návštěv MŠ s alternativním vzdělávacím programem. Povinností studenta je vést sešit praxe - Pedagogický deník (záznamy z náslechů, přípravy, rozbory, reflexe), vypracovat hospitační záznamy z náslechů. V rámci hospitačních činností zaměření na individualizaci a diferenciaci ve výchovně vzdělávacích činnostech v MŠ. Studenti/studentky navrhnou, promyslí a naplánují pro homogenní/heterogenní uspořádání dětí ve třídě skupinovou práci pro jedno centrum aktivit na základě vzdělávacího programu Začít spolu. Dle možností návrh zrealizují. Samostatně zrealizují mikrovýstupy (asistence u vyučujícího, mikrovýstupy dle vlastní volby a dle doporučení), zpracují přípravy na výstupy a závěrečné reflexe. Další úkoly: Seznámit se s administrativou vyučujícího a s dokumentací školy, absolvovat samostatně dohodnutou návštěvu zápisu dětí do MŠ. Po splnění všech výše uvedených podmínek student získá zápočet. Na závěr vypracuje celkovou písemnou reflexi své praxe. Studenti/studentky se zapojí do internetové diskuse v Moodle a zúčastní se společného kolokvia. Celková studijní zátěž na předmět představuje 120 hodin (přímé výstupy, příprava, reflexe a sebereflexe, vedení ped. deníku a další související požadavky). |