Sylabus
DIDHVMS1 - Didaktika HV 1
2021

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Jenčková Eva
Garantující katedra HV - Hudební katedra
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 1 hod. týdně
studium celoživotní: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty
DIDHVMS2 Didaktika HV 2
Anotace předmětu Teoretické a praktické zvládnutí komplexu hudebních činností, zaměřených na práci s říkadlem a písní v předškolní hudební výchově.
V IS/STAG odpovídá předmět HUDK/PMDH1.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Předmět Didaktika hudební výchovy má činnostní charakter, navazuje na dosažené hudební dovednosti studentů ve hře na nástroj, zpěvu a dirigování. Tento předmět vede studenty k osvojení účinných metodických postupů zážitkového učení ve všech složkách hudební výchovy dětí předškolního věku v souladu s RVP PV.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Hlavní témata - osnova:
1. Složky hudební výchovy, propojení činností a elementárních poznatků, mezipředmětová integrace.
2.-3. Práce s říkadlem: rytmizace, melodizace, instrumentální a pohybový doprovod.
4. Hudebně pohybové činnosti - druhy pohybových prostředků, senzomotorika, metodika využití pohybových prostředků s hudbou.
5. Formativní význam hudebně pohybových her.
6.-7. Orffovské nástroje, charakteristika nástrojů, technika hry, tvoření doprovodů, využití v hudební výchově.
8. Nový rytmický instrumentář, ozvučené předměty - technika hry, zvukomalba, druhy instrumentálních doprovodů
9. Modely rozezpívání s doprovodem.
10. Nácvik písně nápodobou - imitací, hudební hry k upevňování písně.
11. Práce s písní, zapojení instrumentálních, pohybových a dalších múzických činností.
12. Hygiena dětského hlasu.
13. Praktické výstupy studentů, prezentace seminárních prací.
Literatura, na níž je předmět vystavěn JENČKOVÁ, Eva. Lidské tělo v pohybu s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2016. ISBN 978-80-86901-37-4.
JENČKOVÁ, Eva. Prstohrátky nejen se zvířátky. Hradec Králové: Tandem, 2016. ISBN 978-80-86901-35-0.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-33-5.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol : kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
JENČKOVÁ, Eva. Veselé počítání s hudbou a pohybem. Hradec Králové: Tandem, 2018. ISBN 978-80-86901-90-9.
JENČKOVÁ, Eva. Zdravá strava v pohybu s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2017. ISBN 978-80-86901-42-8.
Literatura doporučená studentům LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky. Praha: SPN, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005. ISBN 80-903115-7-1.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974.
JENČKOVÁ, Eva. Rytmy zimy, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2017. ISBN 978-80-86901-43-5.
JENČKOVÁ, Eva. Řemesla a povolání s hudbou a pohybem, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2015. ISBN 978-80-86901-31-2.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k zápočtu:
1. Hra doprovodů k hlasovým cvičením.
2. Seminární práce písemná: Komplexní hudební práce s říkadlem.
3. Seminární práce písemná: Metodika nácviku písně pro děti předškolního věku.
4. Praktické řízení hudebních činností s říkadlem a s nácvikem písně.
5. Zpěv s vlastním doprovodem na hudební nástroj - 20 lidových a umělých písní pro děti dle vlastního výběru zpaměti.
6. Pravidelná aktivní účast v seminářích.