| Kreditové hodnocení předmětu | 2 | ||
| Volně volitelný předmět | ne | ||
| Garant předmětu | Jenčková Eva | ||
| Garantující katedra | HV - Hudební katedra | ||
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||
| Forma zkoušky | - - - | ||
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 1 hod. týdně
studium celoživotní: seminář 1 hod. týdně |
||
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity | ||
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||
| Závislé předměty |
|
||
| Anotace předmětu | Teoretické a praktické zvládnutí komplexu hudebních činností, zaměřených na práci s říkadlem a písní v předškolní hudební výchově. V IS/STAG odpovídá předmět HUDK/PMDH1. |
||
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Předmět Didaktika hudební výchovy má činnostní charakter, navazuje na dosažené hudební dovednosti studentů ve hře na nástroj, zpěvu a dirigování. Tento předmět vede studenty k osvojení účinných metodických postupů zážitkového učení ve všech složkách hudební výchovy dětí předškolního věku v souladu s RVP PV. |
||
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Hlavní témata - osnova: 1. Složky hudební výchovy, propojení činností a elementárních poznatků, mezipředmětová integrace. 2.-3. Práce s říkadlem: rytmizace, melodizace, instrumentální a pohybový doprovod. 4. Hudebně pohybové činnosti - druhy pohybových prostředků, senzomotorika, metodika využití pohybových prostředků s hudbou. 5. Formativní význam hudebně pohybových her. 6.-7. Orffovské nástroje, charakteristika nástrojů, technika hry, tvoření doprovodů, využití v hudební výchově. 8. Nový rytmický instrumentář, ozvučené předměty - technika hry, zvukomalba, druhy instrumentálních doprovodů 9. Modely rozezpívání s doprovodem. 10. Nácvik písně nápodobou - imitací, hudební hry k upevňování písně. 11. Práce s písní, zapojení instrumentálních, pohybových a dalších múzických činností. 12. Hygiena dětského hlasu. 13. Praktické výstupy studentů, prezentace seminárních prací. |
||
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | JENČKOVÁ, Eva. Lidské tělo v pohybu s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2016. ISBN 978-80-86901-37-4. JENČKOVÁ, Eva. Prstohrátky nejen se zvířátky. Hradec Králové: Tandem, 2016. ISBN 978-80-86901-35-0. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-33-5. OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol : kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. JENČKOVÁ, Eva. Veselé počítání s hudbou a pohybem. Hradec Králové: Tandem, 2018. ISBN 978-80-86901-90-9. JENČKOVÁ, Eva. Zdravá strava v pohybu s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2017. ISBN 978-80-86901-42-8. |
||
| Literatura doporučená studentům | LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky. Praha: SPN, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9. JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005. ISBN 80-903115-7-1. SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. JENČKOVÁ, Eva. Rytmy zimy, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2017. ISBN 978-80-86901-43-5. JENČKOVÁ, Eva. Řemesla a povolání s hudbou a pohybem, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2015. ISBN 978-80-86901-31-2. |
||
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k zápočtu: 1. Hra doprovodů k hlasovým cvičením. 2. Seminární práce písemná: Komplexní hudební práce s říkadlem. 3. Seminární práce písemná: Metodika nácviku písně pro děti předškolního věku. 4. Praktické řízení hudebních činností s říkadlem a s nácvikem písně. 5. Zpěv s vlastním doprovodem na hudební nástroj - 20 lidových a umělých písní pro děti dle vlastního výběru zpaměti. 6. Pravidelná aktivní účast v seminářích. |