Sylabus
DIDHVMS2 - Didaktika HV 2
2021

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Jenčková Eva
Garantující katedra HV - Hudební katedra
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity
DIDHVMS1 Didaktika HV 1
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Teoretické a praktické zvládnutí komplexu hudebních činností s akcentováním metodiky poslechu hudby dětí předškolního věku. Metodika poslechu hudebních miniatur a poslechu hudební pohádky.
V IS/STAG odpovídá předmět HUDK/PMDH2.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Předmět Didaktika hudební výchovy 2 má činnostní charakter, využívá hudebních dovedností studentů ve zpěvu a instrumentální hře k metodické aplikaci při komplexní práci s hudební pohádkou a při poslechu drobných charakteristických skladeb. Studenti jsou vedeni k osvojení metodických postupů zážitkového učení při výchově malého posluchače hudby předškolního věku v souladu s RVP PV.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Hlavní témata - osnova:
1. Hudební činnosti v rozvoji osobnosti dětí předškolního věku.
2. Charakteristika poslechu hudby v mateřské škole.
3. Vývojová specifika poslechových činností ve věkových skupinách dětí předškolního věku.
4. Využití senzomotorických činností dětí v přípravě na prožití a poznávání výrazových prostředků hudby.
5. Výběr poslechového repertoáru pro děti předškolního věku.
6. Asociační rozhovor o zážitku z poslechu hudby jako cesta k vnímání a porozumění hudební řeči.
7. Metodický postup při poslechu klavírní miniatury dětmi předškolního věku.
8. Specifické rysy hudební pohádky. Vztah hudby a slova v hudební pohádce.
9.-10. Možnosti zapojení dětských hudebních činností do pohádkového děje. Hudební pohádka v kontextu dalších múzických činností dětí.
11. Metodický postup při poslechu hudební pohádky.
12. Odborná a metodická literatura a periodika věnovaná hudbě v předškolní výchově. Pomůcky pro hudební činnosti v mateřské škole.
13. Praktické výstupy studentů, prezentace seminárních prací.
Literatura, na níž je předmět vystavěn JENČKOVÁ, Eva. Dopravní prostředky v pohybových hrách s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2014. ISBN 978-80-86901-26-8.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2008. ISBN 978-80-86901-4-X.
JENČKOVÁ, Eva. Hudební pohádka. Hradec Králové: Tandem, 2014. ISBN 978-80-86901-29-9.
JENČKOVÁ, Eva. Prstohrátky nejen se zvířátky. Hradec Králové: Tandem, 2016. ISBN 978-80-86901-35-0.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol : kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
JENČKOVÁ, Eva. Veselé počítání s hudbou a pohybem. Hradec Králové: Tandem, 2018. ISBN 978-80-86901-90-9.
JENČKOVÁ, Eva. Zdravá strava v pohybu s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2017. ISBN 978-80-86901-42-8.
Literatura doporučená studentům LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky. Praha: SPN, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9.
HURNÍK, Ilja. Drobnosti pro mateřské školy (LP). Praha: Supraphon, 1978.
JENČKOVÁ, Eva. Hudební pohádka (metodické CD). Hradec Králové: Tandem, 2007.
ZEZULA, Jiří aj. Hudební výchova v mateřské škole: metodika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-24939-6.
HURNÍK, Ilja. Příběhy jedné kapely (CD). Praha: Supraphon, 1983.
JENČKOVÁ, Eva. Rytmy zimy, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2013. ISBN 978-80-86901-02-5.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k zápočtu:
1. Zpěv deseti umělých písní pro děti s vlastním doprovodem na hudební nástroj podle not.
2. Hra dvou přednesových didakticky využitelných skladeb zpaměti.
3. Praktický výstup s poslechovou skladbou a vlastní hudební pohádkou.
4. Seminární práce písemná: Metodický postup při práci s vybranou poslechovou skladbou pro děti předškolního věku.
5. Seminární práce písemná: Metodický postup při prezentaci vlastní hudební pohádky dětem předškolního věku.

Požadavky ke zkoušce:
Teoretické znalosti didaktiky HV dětí předškolního věku.