| Kreditové hodnocení předmětu | 1 | ||
| Volně volitelný předmět | ne | ||
| Garant předmětu | Jenčková Eva | ||
| Garantující katedra | HV - Hudební katedra | ||
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||
| Forma zkoušky | - - - | ||
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: seminář 1 hod. týdně
|
||
| Prerekvizity |
|
||
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace | ||
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu | ||
| Anotace předmětu | Teoretické a praktické zvládnutí komplexu hudebních činností s akcentováním metodiky poslechu hudby dětí předškolního věku. Metodika poslechu hudebních miniatur a poslechu hudební pohádky. V IS/STAG odpovídá předmět HUDK/PMDH2. |
||
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Předmět Didaktika hudební výchovy 2 má činnostní charakter, využívá hudebních dovedností studentů ve zpěvu a instrumentální hře k metodické aplikaci při komplexní práci s hudební pohádkou a při poslechu drobných charakteristických skladeb. Studenti jsou vedeni k osvojení metodických postupů zážitkového učení při výchově malého posluchače hudby předškolního věku v souladu s RVP PV. |
||
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Hlavní témata - osnova: 1. Hudební činnosti v rozvoji osobnosti dětí předškolního věku. 2. Charakteristika poslechu hudby v mateřské škole. 3. Vývojová specifika poslechových činností ve věkových skupinách dětí předškolního věku. 4. Využití senzomotorických činností dětí v přípravě na prožití a poznávání výrazových prostředků hudby. 5. Výběr poslechového repertoáru pro děti předškolního věku. 6. Asociační rozhovor o zážitku z poslechu hudby jako cesta k vnímání a porozumění hudební řeči. 7. Metodický postup při poslechu klavírní miniatury dětmi předškolního věku. 8. Specifické rysy hudební pohádky. Vztah hudby a slova v hudební pohádce. 9.-10. Možnosti zapojení dětských hudebních činností do pohádkového děje. Hudební pohádka v kontextu dalších múzických činností dětí. 11. Metodický postup při poslechu hudební pohádky. 12. Odborná a metodická literatura a periodika věnovaná hudbě v předškolní výchově. Pomůcky pro hudební činnosti v mateřské škole. 13. Praktické výstupy studentů, prezentace seminárních prací. |
||
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | JENČKOVÁ, Eva. Dopravní prostředky v pohybových hrách s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2014. ISBN 978-80-86901-26-8. JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2008. ISBN 978-80-86901-4-X. JENČKOVÁ, Eva. Hudební pohádka. Hradec Králové: Tandem, 2014. ISBN 978-80-86901-29-9. JENČKOVÁ, Eva. Prstohrátky nejen se zvířátky. Hradec Králové: Tandem, 2016. ISBN 978-80-86901-35-0. OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol : kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. JENČKOVÁ, Eva. Veselé počítání s hudbou a pohybem. Hradec Králové: Tandem, 2018. ISBN 978-80-86901-90-9. JENČKOVÁ, Eva. Zdravá strava v pohybu s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2017. ISBN 978-80-86901-42-8. |
||
| Literatura doporučená studentům | LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky. Praha: SPN, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9. HURNÍK, Ilja. Drobnosti pro mateřské školy (LP). Praha: Supraphon, 1978. JENČKOVÁ, Eva. Hudební pohádka (metodické CD). Hradec Králové: Tandem, 2007. ZEZULA, Jiří aj. Hudební výchova v mateřské škole: metodika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-24939-6. HURNÍK, Ilja. Příběhy jedné kapely (CD). Praha: Supraphon, 1983. JENČKOVÁ, Eva. Rytmy zimy, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2013. ISBN 978-80-86901-02-5. |
||
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k zápočtu: 1. Zpěv deseti umělých písní pro děti s vlastním doprovodem na hudební nástroj podle not. 2. Hra dvou přednesových didakticky využitelných skladeb zpaměti. 3. Praktický výstup s poslechovou skladbou a vlastní hudební pohádkou. 4. Seminární práce písemná: Metodický postup při práci s vybranou poslechovou skladbou pro děti předškolního věku. 5. Seminární práce písemná: Metodický postup při prezentaci vlastní hudební pohádky dětem předškolního věku. Požadavky ke zkoušce: Teoretické znalosti didaktiky HV dětí předškolního věku. |