| Kreditové hodnocení předmětu | 1 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Culková Dita |
| Garantující katedra | UPPPV - Ústav primární a preprimární edukace |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 1 hod. týdně
studium celoživotní: seminář 1 hod. týdně |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Seznámit se se specifickými přístupy a organizačními formami v tělesné výchově dětí předškolního věku a problematikou pohybových činností v současné mateřské škole. V IS/STAG odpovídá předmět KTVS/PMDTV. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Teoretická příprava studentů na různé formy pohybových aktivit v mateřské škole, seznámení s řídícími činnostmi učitele, vyučovacími metodami a didaktickými styly vhodnými pro vzdělávací oblasti Dítě a jeho tělo s ohledem na věkové zvláštnosti dětí předškolního věku a prostředí mateřské školy. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Pohybové kompetence dítěte předškolního věku - pohybové schopnosti a základní a specifické dovednosti. Tělesná zdatnost a její složky. Kognitivní a afektivní oblast v tělesné výchově v předškolním věku. RVP PV - rozvoj klíčových kompetencí prostřednictvím pohybových činností, vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo. ŠVP - analýza vybraných školních vzdělávacích programů pohledem pohybových činností a tělesné výchovy. Organizační formy, sociálně-interakční formy, řídící styly, vyučovací metody v TV. Struktura a zásady řízené pohybové činnosti. Specifika realizace pohybových činností v homogenních a heterogenních třídách. Praktické příklady a ukázky různých pojetí řízené pohybové činnost. Analýzy videonahrávek z praxí. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Dvořáková, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha, 2000. Dvořáková, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Vyd. 2., aktualiz. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7. Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6. |
| Literatura doporučená studentům | Dvořáková, Hana. K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole. Vyd. 1. Praha, 1998. ISBN 80-7184-497-7 . Volfová, Hana. Pohybové hrátky v netradiční dny. 1. vyd. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-3196-4. Volfová, Hana. Předškoláci v pohybu. 1. vyd. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4. Volfová, Hana. Předškoláci v pohybu 2. 1. vyd. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Zápočet: 1. Aktivní účast v seminářích - samostatná a skupinová práce v hodinách (80 %). 2. Zpracování vybraného školního vzdělávacího programu z pohledu tělesné výchovy a pohybových činností. 3. Příprava na řízenou pohybovou činnost - vypracovat přípravu o základní struktuře, popsat organizaci a zajištění bezpečnosti, uvést organizační formu, sociálně-interakční formu a řídící styl (oboje dle zadání vyučující), vyučovací metody, rozvíjené klíčové kompetence, cíle a obsah, časový rozvrh; provázat přípravu s celodenním výchovným programem: vyjádřit cíl navržené vazby, promyslet a popsat integraci s dalšími vzdělávacími oblastmi. Zkouška: 1. Písemnou formou. |