Sylabus
DIDTVMS - Didaktika tělesné výchovy
2021

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Culková Dita
Garantující katedra UPPPV - Ústav primární a preprimární edukace
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 1 hod. týdně
studium celoživotní: seminář 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Seznámit se se specifickými přístupy a organizačními formami v tělesné výchově dětí předškolního věku a problematikou pohybových činností v současné mateřské škole.
V IS/STAG odpovídá předmět KTVS/PMDTV.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Teoretická příprava studentů na různé formy pohybových aktivit v mateřské škole, seznámení s řídícími činnostmi učitele, vyučovacími metodami a didaktickými styly vhodnými pro vzdělávací oblasti Dítě a jeho tělo s ohledem na věkové zvláštnosti dětí předškolního věku a prostředí mateřské školy.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Pohybové kompetence dítěte předškolního věku - pohybové schopnosti a základní a specifické dovednosti.
Tělesná zdatnost a její složky.
Kognitivní a afektivní oblast v tělesné výchově v předškolním věku.
RVP PV - rozvoj klíčových kompetencí prostřednictvím pohybových činností, vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo.
ŠVP - analýza vybraných školních vzdělávacích programů pohledem pohybových činností a tělesné výchovy.
Organizační formy, sociálně-interakční formy, řídící styly, vyučovací metody v TV.
Struktura a zásady řízené pohybové činnosti.
Specifika realizace pohybových činností v homogenních a heterogenních třídách.
Praktické příklady a ukázky různých pojetí řízené pohybové činnost.
Analýzy videonahrávek z praxí.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Dvořáková, Hana. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha, 2000.
Dvořáková, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Vyd. 2., aktualiz. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
Literatura doporučená studentům Dvořáková, Hana. K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole. Vyd. 1. Praha, 1998. ISBN 80-7184-497-7 .
Volfová, Hana. Pohybové hrátky v netradiční dny. 1. vyd. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-3196-4.
Volfová, Hana. Předškoláci v pohybu. 1. vyd. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
Volfová, Hana. Předškoláci v pohybu 2. 1. vyd. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Zápočet:
1. Aktivní účast v seminářích - samostatná a skupinová práce v hodinách (80 %).
2. Zpracování vybraného školního vzdělávacího programu z pohledu tělesné výchovy a pohybových činností.
3. Příprava na řízenou pohybovou činnost - vypracovat přípravu o základní struktuře, popsat organizaci a zajištění bezpečnosti, uvést organizační formu, sociálně-interakční formu a řídící styl (oboje dle zadání vyučující), vyučovací metody, rozvíjené klíčové kompetence, cíle a obsah, časový rozvrh; provázat přípravu s celodenním výchovným programem: vyjádřit cíl navržené vazby, promyslet a popsat integraci s dalšími vzdělávacími oblastmi.

Zkouška:
1. Písemnou formou.