Sylabus
DIDVVMS - Didaktika VV
2021

Kreditové hodnocení předmětu 2
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Štěpánková Kateřina
Garantující katedra VV - Katedra výtvarné kultury a textilní tvorby
Způsob ukončení předmětu zz - zápočet a zkouška
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: přednáška 1 hod. týdně
studium celoživotní: seminář 2 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Seznámení posluchačů s významem esteticko-výchovných činností v předškolní výchově
v propojení s dalšími aktivitami dle obsahu Rámcového vzdělávacího programu.
Osobní - kreativní přístupy k vyučování VV,tvorba třídních plánů - projektů.
V IS/STAG odpovídá předmět KVKTT/PMDVV.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Seznámení posluchačů s významem esteticko-výchovných činností v předškolní výchově
v propojení s dalšími aktivitami dle obsahu Rámcového vzdělávacího programu.
Osobní - kreativní přístupy k vyučování VV,tvorba třídních plánů - projektů.
Problematika VV- výtvarných činností v mateřské škole , různá pojetí a přístupy ve vazbě na RVP.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Postavení výtvarných činností a aktivit v systému výchovy a vzdělávání v předškolním zařízení.
RVP - předškolní vzdělávání, integrované bloky, klíčové kompetence, vzdělávací cíle v RVP, průřezová témata.
Námět ve výtvarných aktivitách - vztah s motivací ( druhy motivačních činností ), výtvarnými postupy a výtvarnými záměry.
Zážitkové formy , imaginace,hra, tvořivost, experimentování, laborování, ozvláštňování.
Integrace na ZS1 a v MŠ se zaměřením na propojení výtvarných aktivit a jiných činností.Výtvarné akce, happeningy, koncepty - prekoncepty.
Dětský výtvarný projev , vývoj dětského vnímání ,myšlení a řeči. Představivost, fantazie.
Symbol v dětském výtvarném projevu.
Výtvarné řady v praxi - využití projektové metody v MŠ.
Literatura, na níž je předmět vystavěn UŽDIL , J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha:Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
SLAVÍK , J., SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování. Praha : UK, 2000. ISBN 80-7290-016-1.
Literatura doporučená studentům ZACHOVÁ, L. Integrační procesy ve výtvarné výchově. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-136-8.
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výhově I. Praha : UK, 1994.
SVOBODOVÁ, M. Výtvarná výchova v předškolním věku. Havlíčkův Brod:Tobiáš, 1998. ISBN 80 -85808 -47 -1.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k zápočtu:
počet pokusů pro udělení zápočtu: nejméně 2 pokusy
zpracování výtvarné řady na zvolené téma