| Kreditové hodnocení předmětu | 2 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Štěpánková Kateřina |
| Garantující katedra | VV - Katedra výtvarné kultury a textilní tvorby |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 1 hod. týdně
studium celoživotní: seminář 2 hod. týdně |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Seznámení posluchačů s významem esteticko-výchovných činností v předškolní výchově v propojení s dalšími aktivitami dle obsahu Rámcového vzdělávacího programu. Osobní - kreativní přístupy k vyučování VV,tvorba třídních plánů - projektů. V IS/STAG odpovídá předmět KVKTT/PMDVV. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Seznámení posluchačů s významem esteticko-výchovných činností v předškolní výchově v propojení s dalšími aktivitami dle obsahu Rámcového vzdělávacího programu. Osobní - kreativní přístupy k vyučování VV,tvorba třídních plánů - projektů. Problematika VV- výtvarných činností v mateřské škole , různá pojetí a přístupy ve vazbě na RVP. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Postavení výtvarných činností a aktivit v systému výchovy a vzdělávání v předškolním zařízení. RVP - předškolní vzdělávání, integrované bloky, klíčové kompetence, vzdělávací cíle v RVP, průřezová témata. Námět ve výtvarných aktivitách - vztah s motivací ( druhy motivačních činností ), výtvarnými postupy a výtvarnými záměry. Zážitkové formy , imaginace,hra, tvořivost, experimentování, laborování, ozvláštňování. Integrace na ZS1 a v MŠ se zaměřením na propojení výtvarných aktivit a jiných činností.Výtvarné akce, happeningy, koncepty - prekoncepty. Dětský výtvarný projev , vývoj dětského vnímání ,myšlení a řeči. Představivost, fantazie. Symbol v dětském výtvarném projevu. Výtvarné řady v praxi - využití projektové metody v MŠ. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | UŽDIL , J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha:Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7. SLAVÍK , J., SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování. Praha : UK, 2000. ISBN 80-7290-016-1. |
| Literatura doporučená studentům | ZACHOVÁ, L. Integrační procesy ve výtvarné výchově. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-136-8. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výhově I. Praha : UK, 1994. SVOBODOVÁ, M. Výtvarná výchova v předškolním věku. Havlíčkův Brod:Tobiáš, 1998. ISBN 80 -85808 -47 -1. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k zápočtu: počet pokusů pro udělení zápočtu: nejméně 2 pokusy zpracování výtvarné řady na zvolené téma |