| Kreditové hodnocení předmětu | 5 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Burda Petr František |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | u - ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 1 hod. týdně
studium prezenční: seminář 1 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 12 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět poskytuje seznámení se se základními filozofickými a mezinárodněprávními prameny pro etické posuzování použití síly ve válečných konfliktech a v boji proti terorismu. Reflektuje filozofické a teologické principy možnosti hodnocení válečného konfliktu. Podrobněji si všímá pohledu na válku a použití síly v křesťanské tradici a vývoje evropského pohledu na přijatelnost válečného konfliktu. Dále analyzuje vliv medií na možnost etického posuzování dané problematiky (práce s prameny, rozdílné způsoby reakcí ze stran veřejnoprávních subjektů). Věnuje se též simulaci řešení etických problémů spojených s danou problematikou a snaží se navrhnout kriteriologii pro etické posuzování použití vojenské síly v boji proti terorismu. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je předložit nástin etických aspektů válečného konfliktu jakožto části etiky a sociální a kulturní antropologie, která hledá rozumovou cestou odpověď na otázku co je to kultura, jak se formuje a jak ovlivňuje myšlení a jednání lidského jedince i společnosti. Předmět poukazuje na některé způsoby, jakými lze odpovídat na otázku po způsobech chápání otázky spravedlivé války a nastiňuje konkrétní možnosti reflexe základních etických problémů kultury spojených s faktorem válečného konfliktu. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Válka, spravedlnost, mír - Válka a antický svět - Křesťanský příspěvek k etickému posouzení války - Válka a počátky mezinárodního práva - Válka a národní státy - Světové války - Poválečné dokumenty - Etika vál. konfliktu a globální terorismus - Afgánistán - Etika vál. konfliktu a globální terorismus - Irák - Etická dilemata a pokus o řešení |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha : Zvon, 1994. ARENDTOVÁ, H. O násilí. 2. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2004. Deklarace lidských práv. Praha : Informační centrum OSN, 1998. Charta OSN. Praha : Informační centrum OSN, 1998. Gaudium et spes. Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě.In Dokumenty II. vatikánského koncilu. 2. vyd. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2002. Gerechter Friede. Bonn : Sekretariat der Deutschen Bischofskonferenz, 2000. JUERGENSMEYER, M. Teror v mysli boží. Globální vzestup náboženského násilí. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007. MÜLLER, Z. Svaté války a civilizační tolerance. Praha : Academia, 2005. PESCHKE, K. H. Křesťanská etika. 2. vyd. Praha : Vyšehrad, 2004. ROTTER, H. Osoba a etika. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1997. SKOBLÍK, J. Přehled křesťanské etiky. Praha : Karolinum 1997. TOWNSHEND, Ch. (ed.) Historie moderní války. Praha : Mladá fronta, 2007. WAKIN, M. M. War, Morality and the Military Profession. Boulder : Westview Press, 1986. |
| Literatura doporučená studentům | HOLUB, T.: Boj proti terorismu ve světle nauky o takzvané spravedlivé válce, Praha 2009. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Součástí domácí přípravy je pravidelná příprava na semináře, získávání a vyhledávání informací z internetu. Individuální příprava bude průběžně kontrolována při seminářích a individuálních konzultacích během semestru. |