| Kreditové hodnocení předmětu | 1 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Dostálová Radka |
| Garantující katedra | TV - Katedra tělesné výchovy a sportu |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 1 hod. týdně
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Získat zásobník činností a tělesných cvičení z oblasti akrobatických cvičení a cvičení základní gymnastiky. Spojit získané dovednosti v oblasti základní motoriky a akrobatických cvičení k vytváření pohybově náročnějších celků. Rozvíjet pohybovou představu vhodným slovním doprovodem. Seznámení s nářadím. V IS/STAG se jedná o předmět KTVS/PMGCV. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu jsou gymnastická cvičení - základní gymnastiky, sportovní gymnastiky, zaměřující se na rozvoj schopností a osvojování dovedností, vedoucí k překonání strachu. Důraz je kladen na získání představy základních pohybů jednotlivých částí těla i těla jako celku a ovládání základů gymnastického názvosloví. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Zdravotní problémy akrobatických cvičení u dětí předškolního věku. 2. Technika základních akrobatických prvků. 3. Průpravná cvičení. 4. Základní postoje a polohy, změny postojů, pohyby do postojů. 5. Zpevňovací průpravná cvičení. 6. Obratnostní cviky. 7. Rovnovážná cvičení. 8. Kotouly. Spojení kotoulů a prvky základní motoriky. 9. Rotační cvičení. 10. Gymnastické hry a soutěže. 11. Organizace gymnastických cvičení 12. Posilovací cvičení. 13. Cvičení s využitím vhodného nářadí. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Strassmeier. W. Cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál, 1996. Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Olomouc, 1995. Appelt, Karel. Gymnastické hry. Praha, 1970. Appelt, Karel. Gymnastické názvosloví.. 2. vyd. Praha, 1988. Adamírová J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha, 1995. Krištofič, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha, 2006. ISBN 80-247-1636-4 . Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2., dopl. vyd. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2643-4. Claycomb, Patty. Školka plná zábavy. Praha, 1996. ISBN 80-7178-069-3. |
| Literatura doporučená studentům | Strassmeier. W. Cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál, 1996. Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Olomouc, 1995. Appelt, Karel. Gymnastické hry. Praha, 1970. Appelt, Karel. Gymnastické názvosloví.. 2. vyd. Praha, 1988. Adamírová J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha, 1995. Krištofič, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha, 2006. ISBN 80-247-1636-4 . Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2., dopl. vyd. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2643-4. Claycomb, Patty. Školka plná zábavy. Praha, 1996. ISBN 80-7178-069-3. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | - 80 % aktivní účast na výuce - Zpracování seminární práce - rozcvičení - vedení úvodní, rušné a průpravné části hodiny (s využitím tradičního nebo neobvyklého náčiní a vhodné motivace pro předškolní děti) - splnění praktického zápočtového požadavku - sestava na lavičce a sestava na akrobacii - Na praktické zápočty má student nárok na 2 pokusy/termíny, v případě 2. nebo 3. zápisu předmětu po dohodě s vyučujícím lze umožnit 3. pokus. Opakovaný zápis předmětu 1. zápis předmětu - plnění předmětu v plném rozsahu. 2. zápis předmětu - uznání dílčích zápočtů pouze v případě splněné více, jak poloviny požadavků, docházka 50%. 3. zápis předmětu - plnění předmětu v plném rozsahu, ve výjimečných (zranění, nemoc) případech rozsah plnění předmětu dle rozhodnutí vedení katedry. |