Sylabus
ICTDTPM - Digitální technologie ve výuce přírodovědných předmětů a matematiky
2025

Kreditové hodnocení předmětu 4
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Hubálovský Štěpán
Garantující katedra TP - Katedra technických předmětů
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: seminář 9 hod. za semestr
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Absolvent studia tohoto předmětu je vybaven kompetencemi:
a) orientovat se v různých metodách vzdělávání ve vzdělávacích oblastech Člověk a příroda
a Matematika s ohledem na nové vědecké poznatky a aktuální technický vývoj,
b) orientovat se v oblasti moderních digitálních technologií používaných ve výuce a při učení
se přírodovědným předmětům a matematice,
c) erudovaně doporučit vybrané metody a nástroje učitelům přírodovědných předmětů
a matematiky a poskytnout jim podporu při jejich využívání.
Budou prezentována a procvičována následující témata:
1. Digitální technologie ve výuce biologie, aplikace pro určování přírodnin, anatomické atlasy
(2 hodiny)
2. Digitální technologie ve výuce fyziky, systémy pro modelování fyzikálních dějů a jevů
(1 hodina)
3. Digitální technologie ve výuce astronomie, možnosti moderních digitálních planetárií (1 hodina)
4. Digitální technologie ve výuce chemie, modely atomů a molekul, simulace chemických reakcí
(2 hodiny)
5. Digitální technologie a výpočty v matematice a přírodních vědách, systémy počítačové algebry,
pokročilé výpočetní možnosti tabulkového procesoru (2 hodiny)
6. Digitální technologie a geometrie, systémy dynamické geometrie (1 hodina)
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností  
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky
Budou prezentována a procvičována následující témata:
1. Digitální technologie ve výuce biologie, aplikace pro určování přírodnin, anatomické atlasy
(2 hodiny)
2. Digitální technologie ve výuce fyziky, systémy pro modelování fyzikálních dějů a jevů
(1 hodina)
3. Digitální technologie ve výuce astronomie, možnosti moderních digitálních planetárií (1 hodina)
4. Digitální technologie ve výuce chemie, modely atomů a molekul, simulace chemických reakcí
(2 hodiny)
5. Digitální technologie a výpočty v matematice a přírodních vědách, systémy počítačové algebry,
pokročilé výpočetní možnosti tabulkového procesoru (2 hodiny)
6. Digitální technologie a geometrie, systémy dynamické geometrie (1 hodina)
Literatura, na níž je předmět vystavěn Povinná literatura:
• SEMENCOVÁ, B. Využití ICT technologií ve výuce přírodopisu/biologie. Praha, PedF UK,
2019. Diplomová práce, vedoucí práce L. HLAVÁČOVÁ.
• DRAHOŠ, Z., FIALA, M. Počítač ve výuce fyziky. Praha, Generation Europe, 2020. ISBN
978-80-904974-1-2.
• OLŠAVSKÁ, L. Systém počítačové algebry Maxima. Plzeň, FPe ZČU, 2015. Bakalářská
práce, vedoucí práce L. HONZÍK.
• GERGELITSOVÁ, Š. Počítač ve výuce nejen geometrie Průvodce Geogebrou. Praha,
Generation Europe, 2012. ISBN 978-80-904974-3-6.
Literatura doporučená studentům  
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu zápočet